[Byggtråd] Colnago Tecnos

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Du borde ändå ha högst Tiagra?
Men cykeln blev mkt snyggare med borgarväxlar?
Jag tror att det föreligger ett misstag. Jag tror på lika möjligheter och rättigheter, inte lika utfall. ?

Jämlikheten betyder likställighet men icke likformighet,
lika rättigheter och möjligheter för alla och envar,
men intet tvång till att använda dem på alldeles samma sätt.

Vi äro sangviniska nog att drömma om en ordning, där alla ha möjligheter att tillgodose rimliga behov och önskningar, äta sig mätta, bo ordentligt, kläda sig snyggt och ta del av den andliga kulturens goda.
Det är icke fråga om alldeles lika stora stycken av kakan, det är en fråga om nog för alla.

Om den ene vill göra sin biff av kött och den andra av rödbetor, om den ene älskar ett gott bord medan den andre helst skulle vilja
ta in sin näring i form av piller, om den ene vill använda sin lediga tid till promenader i bil, den andra till att odla rosor, den tredje till
att samla frimärken, den fjärde för att musicera, den femte för att dväljas i böckernas värld, den sjätte för att gå på kapplöpning eller spela fotboll, det angår oss icke, lika litet som om den ene vill gå i kavaj och den andre i jackett eller den ene föredrar engelsk järnsäng framför utdragssoffa.

Jämlikheten skall icke leda till jämnstrukenhet,
den skall istället låta allting växa efter sin egenart.

Per Albin Hansson

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att det föreligger ett misstag. Jag tror på lika möjligheter och rättigheter, inte lika utfall. ?

Jämlikheten betyder likställighet men icke likformighet,
lika rättigheter och möjligheter för alla och envar,
men intet tvång till att använda dem på alldeles samma sätt.

Vi äro sangviniska nog att drömma om en ordning, där alla ha möjligheter att tillgodose rimliga behov och önskningar, äta sig mätta, bo ordentligt, kläda sig snyggt och ta del av den andliga kulturens goda.
Det är icke fråga om alldeles lika stora stycken av kakan, det är en fråga om nog för alla.

Om den ene vill göra sin biff av kött och den andra av rödbetor, om den ene älskar ett gott bord medan den andre helst skulle vilja
ta in sin näring i form av piller, om den ene vill använda sin lediga tid till promenader i bil, den andra till att odla rosor, den tredje till
att samla frimärken, den fjärde för att musicera, den femte för att dväljas i böckernas värld, den sjätte för att gå på kapplöpning eller spela fotboll, det angår oss icke,
lika litet som om den ene vill gå i kavaj och den andre i jackett eller den ene föredrar engelsk järnsäng framför utdragssoffa.

Jämlikheten skall icke leda till jämnstrukenhet,
den skall istället låta allting växa efter sin egenart.

Per Albin Hansson
Bra text, går att applicera på huvuddelen av åskådningar?

Du borde ändå ha högst Tiagra?
Men cykeln blev mkt snyggare med borgarväxlar?

Nu vi ändå snackar politik kan jag kanske tar upp något här (även om det skulle passa bättre i språktråden). För mig, som Nederländare, låter ordet "borgerlig" konstigt med betydelsen det har. På nederländska betyder "burgerlijk" "precis som alla andra vanliga människor gör" och har en negativ konnotation. Så det skulle då betyda 105.

Satt o fnurlade på detta med cykelbyxor på dagens runda.
Min slutsats blev att cykla racer utan cykelbyxor måste vara som att ta en seriös löparrunda med gummistövlar.
Varför? Onödigt att släpa på en massa extra vikt, väl? Stoppning väger!

IMG_5528.jpeg

Trevligt! Vad är det för styre?
En mycket bra fråga! Köpt via Cyclstore, heter ”Zoom” och jag gissar att det är något generiskt kinakrams.

Jag försöker alltid att skaffa begagnade saker till mina cyklar, ser det nästan som ett nederlag att behöva köpa nytt (bortsett från slitdelar som däck, vajrar, vajerhöljen, klossar o.s.v.), och på den här cykeln var det faktiskt bara sadelstolpsbulten och däcken som krävde ett åsidosättande av denna princip.

Trodde jag.

Att finna ett svart, klassiskt bockstyre med 25,4 millimeters diameter på fästpunkten visade sig vara oerhört svårt. Jag har till och med dammsugit eBay (dock ej amerikanska säljare på grund av fraktkostnader och tull) men till ingen nytta. Jag skulle tro att det beror på att de svarta styrena kom ungefär samtidigt som övergången till Aheadsystem.
De fanns väl blott under något eller några år till quillstam.

Det här köpte jag ”blint” utan att veta reach och drop. Fick försöka zooma (höhö..) i bilden för att utesluta att det handlade om ett kompaktstyre. Väl hemma kan jag konstatera att det har helt okej mått, även om det är lite väl grunt för min smak.

425 mm brett, vilket passar min blygsamma axelbredd på 430 mm.

Jag är lättad att det inte blev ett kompaktstyre, och det är en liten ordvits pga. styre/styra.

Ja, förstod. TS är känt för att inte tycka om moderna styren. Jag däremot bytte bara styret till ett kompakt exemplar på min Koga-Miyata FullPro. Ful, men komfort är viktigare än utseende (åtminstone för mig).

@slice me nice älskar kompaktbockstyren, men jag kan inte li dem. Måste ha bocken horisontell med marken, annars går det inte.. ?
IMG_7816.jpeg

Ursäkta att jag besudlar tråden med mitt hemska bygge (med kompaktstyre). Jag är sjukt missnöjd med hur den ser ut. ?
Men en gör som en själv vill. ?

Edit: jag skoja så klart. Styre är väldigt individuellt precis som mycket annat på en cykel. Sjukt fin blir den, Colnagon!

Senast ändrad:
Visa bilaga 711335
Ursäkta att jag besudlar tråden med mitt hemska bygge (med kompaktstyre). Jag är sjukt missnöjd med hur den ser ut. ?
Men en gör som en själv vill. ?

Så här på bild ser förvisso sadeln inte helt horisontell ut, där får jag skämmas.
Jag då? Djup bock och svettiga kallingar. Ocyklingsbart.

OBS: Det är inte utseendet på kompaktstyrena som är problemet för mig, utan utformningen!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp