Byggtråd cube aim sl29

planetx

Aktiv medlem
Byggtråd cube aim sl29
Dags o summera ett litet projekt som blev lite mer än vad de tänkt.
Projektobjekt: 1 st risig Cube aim sl29.
Avsaknad av sadel, sadelstolpe, vxlöra, bakvxl, sadelklämma, handtag, styre.
Allmänt sliten överlag.

Denna cykel tänkte jag från början fixa ihop lite snabbt för att sedan sälja, men då jag hade i åtanke att min kära pappa velat ha en lite mer modern cykel så fick de bli ett projekt av lite större grad. Idéer började spånas på o ny lack med motiv och komplett renovering fick dras igång så en tänkbar julklapp var i räckhåll.
Detta började i oktober.

Byggtråd cube aim sl29
Började att rensa ram från övriga delar för att kika på status över vad som behövdes köpa nytt.
Ramen rengjordes och gicks över så att inga sprickor eller skador fanns.

Färgborttagningsmedel las på.

Bilagor

• 20181029_174008.jpg
    20181029_174008.jpg
    127.4 KB · Besök: 58
Byggtråd cube aim sl29
Då detta skulle bli ett projekt tillägnad min pappa så var färgen ganska självklar från början. Bilen han kör är en Volvo c70 med färgen cassis (lilaröd) och kan knappast bli bättre än o ha en matchande cykel. Motivlackering var svårare då jag tänkte ett större tema, men sista budet blev en tanke åt motorkåpan jag själv lackade till bilen förra året.

Men en sak i taget.
Då jag inte har någon direkt lokal o låta lackade prylar torka i så blir de i lght hemma.

Byggtråd cube aim sl29
Efter 3 dagars skrapande, tvättande så är den iaf färgren. Nytt växelöra var beställt, primer och basfärg inhandlad.

Bilagor

• 20181102_065744.jpg
    20181102_065744.jpg
    300.9 KB · Besök: 47
Byggtråd cube aim sl29
I detta skede så gick de bra att köra primer på direkt då de saknades några större skador eller repor. En välfungerande aluminiumprimer. Tre tunna lager kördes innan jag blev nöjd.

Bilagor

• 20181103_110153.jpg
    20181103_110153.jpg
    138.2 KB · Besök: 56
Byggtråd cube aim sl29
Då primerlagret var lagd så togs nästa steg o i detta fall o lägga på baslack.
Cassis som färgen heter är med lite metalliceffekt och rätt lätt o lägga på.
Denna las på i 4 lager med en mellanslipning.

Bilagor

• 20181108_182236.jpg
    20181108_182236.jpg
    166.3 KB · Besök: 56
Byggtråd cube aim sl29
Ja hade jag hittat en fin cannondale 29 tummare så vore de ju de bästa iof, dock hade jag inte velat lacka om den då. Denna var så enormt sliten ändå så omlackning var de bästa.

Byggtråd cube aim sl29
Vid detta tillfälle så hade jag gett mycket tid åt idéer med motivlacken.
Jag väljer att läcka dit namnet på cykeln och de övriga detaljerna så dags för grunden med hjälp av lite maskering så blev de något att jobba efter.
Lägg märke till att de inte lagts någon klarlack än plus att de blir förfining allt eftersom.

Bilagor

• 20181113_205324.jpg
    20181113_205324.jpg
    230 KB · Besök: 54
Byggtråd cube aim sl29
planetx sa:
Jag väljer att läcka dit namnet på cykeln och de övriga detaljerna så dags för grunden med hjälp av lite maskering så blev de något att jobba efter. Lägg märke till att de inte lagts någon klarlack än plus att de blir förfining allt eftersom.
Inte så snygg längre...
Är inte clean look i en färg snyggare i längden (tid >15 minuter)? Vill man verkligen tala om för världen att ramen kommer från CUBE, om man kan komma undan med det motsatta?

Senast ändrad:
Byggtråd cube aim sl29
Motivlackeringen är tänkt att följa samma tema som finns på bilen.
Bilen är självklart bara en färg men förra året kördes motorkåpor i liknande tema.
Håller du ut med att vänta till de slutgiltiga resultatet på cykeln så får du se vad jag menar.
Jag lägger in en bild på motorkåpor så får du se hur dessa ser ut.

Bilagor

• 20160622_193229.jpg
    20160622_193229.jpg
    157.8 KB · Besök: 49
Byggtråd cube aim sl29
Tycker nog de ska stå något på ramen, är de en CUBE är de väl de det ska stå. Dock ser de ut som texten är photo-shopad dit på bilden?
tycker du ska köra vidare med mera blixtar å grejer. Tycker att en clean look funkar bättre på en "gravel bike " med stålram. och skulle man tröttna på lacken så går de ju att göra om.

Byggtråd cube aim sl29
Sixten Fors sa:
planetx sa:
Jag väljer att läcka dit namnet på cykeln och de övriga detaljerna så dags för grunden med hjälp av lite maskering så blev de något att jobba efter. Lägg märke till att de inte lagts någon klarlack än plus att de blir förfining allt eftersom.
Inte så snygg längre...
Är inte clean look i en färg snyggare i längden (tid >15 minuter)? Vill man verkligen tala om för världen att ramen kommer från CUBE, om man kan komma undan med det motsatta?

Hehe
Jag gillar tvärtom när något sticker ut , om det gjorts snyggt vilket jag fortfarande tror att detta blir .
Synd bara att ramen kommer att kännas som gjord av bly med all färg ?

Byggtråd cube aim sl29
själv tycker jag den var snyggast när den var skrapad, men kul att inte alla har samma smak. det vore tråkigt :) intressant tråd, mer bilder!

här en bild på en annan oclean cube-ram (attention, vad jag kan se identisk med aim), som min kompis målat med pinstriping-färg:

Bilagor

• P6195870.jpg
    P6195870.jpg
    362 KB · Besök: 48
Byggtråd cube aim sl29
Att alla har olika smak är tur de, jag följer trots allt lite efter vad de ska ha cykeln vill ha, i detta fall vad min far tycker om.

Den attentionramen var cool. Helt klart personlig o de gillas, eller hur.

Gällande detta projekt så var de lite extra tid som gick åt mellan varven o leta delar o rengöra de som satt på när cykeln räddades.

Original satt de schwalbedäck som var slitna ,dessa byttes mot nya wtb 2.25 bredd.
Gaffeln är de som är lite tveksamt till än så länge men jag får se vad min far tycker först innan jag kikar efter annan.

Byggtråd cube aim sl29
Besparar alla produkters tvättande med bilder, i detta tillfälle har jag fixat till så de är färdiga förutom sadel och stolpe.
Skuggor, stripning och klarlackning är klar och produkter provmonteras.
Det nya vxlörat passar perfekt o den nästintill nya bakvxl kom till användning.
Det är svårt att ta bilder så lacken kommer till sin rätt men efter alla delar är ditsatta så vaxas och poleras ramen ett varv.

Bilagor

• 20181116_203608.jpg
    20181116_203608.jpg
    357.5 KB · Besök: 54
Byggtråd cube aim sl29
Inte så många steg kvar nu, det som skulle göras var lite polering o vaxning.

Efter detta så är de ett cube-stöd jag väntar på fortfarande och sen får jag se om de blir fler grejer.
De är svårt för mig att inte gå bananas o börja byta ut grejerna till extremare saker, vxl o gaffel tex är fullt fungerande saker fortfarande.

Tillbaka
Topp