[Byggtråd] Custom, rostfritt, italienskt från Cicli Barco
Då det verkar finnas lite intresse kring detta i STÅLtråden så slänger jag upp en byggtråd/projekttråd här :)
I mitten av mars hörde jag av mig till Cicli Barco för att kicka igång beställning av en customram. beräknad leverans i september. Ville i princip ha en ny stålram i 80/90tals stuk. Komponenter ska mestadels vara nya då jag är trött på att jaga reservdelar till gamla grupper från 80/90talet. Styrstam, styrör och sadelstolpe ska däremot vara NOS äldre prylar! Rören ville jag initialt ha smala (25.4, 28.6mm) men efter lite fram och tillbaka landade vi i Columbus XCr rör med nedan diametrar. Jag hade kunna få spirit rör där även down tube var i 28.6mm men då jag ville ha högpolerad gaffel och rear triangle så skulle prisdiffen mellan spirit och XCr vara 1000kr, så blir XCr rakt igenom:
28.6mm seat tube
28.6mm top tube
31.7mm downtube
Mått/geometri: Cicli Barco skickade ett formulär med 6-7 kroppsmått dom ville ha, jag tycket det verkade lite fattigt så var förbi Pain free power och hoppade på deras bike sizing rig för att hitta optimala mått för ramen, dom kommer tillsammans med Cicli barco plocka fram geometrin :)
Färg: Lutar starkt mot röd cromovelate där gaffel och rear triangle lämnas i blankpolerad rostfritt
Ramkonstruktion (är det ens rätt term?): Velade länge mellan lugs och fillet brazed, hade typ bestämt mig för lugs men sen snöade jag in på att leta efter en moser leader ax ram, den ramen har helt fantastisk fillet brazing, inte för mkt, inte för lite. Dessvärre erbjöds inte fillet brazing längre så får bli TIG, deras svetsning är däremot inte fy skam!
På komponentsidan:
Nog om komponenter, lite detaljbilder samt inspo på vad som väntar:
Avslutar med det tråkiga
I mitten av mars hörde jag av mig till Cicli Barco för att kicka igång beställning av en customram. beräknad leverans i september. Ville i princip ha en ny stålram i 80/90tals stuk. Komponenter ska mestadels vara nya då jag är trött på att jaga reservdelar till gamla grupper från 80/90talet. Styrstam, styrör och sadelstolpe ska däremot vara NOS äldre prylar! Rören ville jag initialt ha smala (25.4, 28.6mm) men efter lite fram och tillbaka landade vi i Columbus XCr rör med nedan diametrar. Jag hade kunna få spirit rör där även down tube var i 28.6mm men då jag ville ha högpolerad gaffel och rear triangle så skulle prisdiffen mellan spirit och XCr vara 1000kr, så blir XCr rakt igenom:
28.6mm seat tube
28.6mm top tube
31.7mm downtube
Mått/geometri: Cicli Barco skickade ett formulär med 6-7 kroppsmått dom ville ha, jag tycket det verkade lite fattigt så var förbi Pain free power och hoppade på deras bike sizing rig för att hitta optimala mått för ramen, dom kommer tillsammans med Cicli barco plocka fram geometrin :)
Färg: Lutar starkt mot röd cromovelate där gaffel och rear triangle lämnas i blankpolerad rostfritt
Ramkonstruktion (är det ens rätt term?): Velade länge mellan lugs och fillet brazed, hade typ bestämt mig för lugs men sen snöade jag in på att leta efter en moser leader ax ram, den ramen har helt fantastisk fillet brazing, inte för mkt, inte för lite. Dessvärre erbjöds inte fillet brazing längre så får bli TIG, deras svetsning är däremot inte fy skam!
På komponentsidan:
- Campagnolo Centaur 11s exklusive vevparti (enda moderna gruppen i silver)
- Hjul: Vill ju SÅ KLART ha silvriga/högpolerade fälgar med silvriga/högpolerade nav, men som allt annat nu för tiden kommer det bara i...svart? Hittar typ ett hjulset från Ritchey som känns lite sådär, så eventuellt får det bli customhjul. Finns det någon på forumet som bygger mot betalning?
- NOS Campagnolo chorus 10s vevparti då moderna vevpartier med 4 armar ser förjävliga ut
- Quill stem - 3ttt Mod. 1 Record Strada (2nd version) 90mm, världens snyggaste styrstam! (OM NÅGON HAR EN NOS HOJTA TILL!)
- Sadelstope - Campagnolo chorus/record aero, 27.2mm, världens snygaste sadelstolpe! (OM NÅGON HAR EN NOS HOJTA TILL!)
- Stålgaffel - Cicli Barco viva fork med fork crowns nr 2 (@Froste frågade om kombinationen styrrör i kolfiber + quilstam vilket jag inte ens tänkt på, får kolla upp detta!)
- Styre - Nitto M151AAF
Nog om komponenter, lite detaljbilder samt inspo på vad som väntar:
- Ett fint hjäta med min dotters initialer, tänker att det vore find att ha det på överröret, typ bakom styret
- Columbusduvan, tänker att det vore fint att ha denna plaerad på seattube typ där var klistermärket med rörtypen brukar sitta :)
- Vore en skam att inte inkludera italienska flaggan
Avslutar med det tråkiga