[Byggtråd] Custom, rostfritt, italienskt från Cicli Barco

Aabbcc

Aktiv medlem
Då det verkar finnas lite intresse kring detta i STÅLtråden så slänger jag upp en byggtråd/projekttråd här :)
I mitten av mars hörde jag av mig till Cicli Barco för att kicka igång beställning av en customram. beräknad leverans i september. Ville i princip ha en ny stålram i 80/90tals stuk. Komponenter ska mestadels vara nya då jag är trött på att jaga reservdelar till gamla grupper från 80/90talet. Styrstam, styrör och sadelstolpe ska däremot vara NOS äldre prylar! Rören ville jag initialt ha smala (25.4, 28.6mm) men efter lite fram och tillbaka landade vi i Columbus XCr rör med nedan diametrar. Jag hade kunna få spirit rör där även down tube var i 28.6mm men då jag ville ha högpolerad gaffel och rear triangle så skulle prisdiffen mellan spirit och XCr vara 1000kr, så blir XCr rakt igenom:

28.6mm seat tube
28.6mm top tube
31.7mm downtube

Mått/geometri: Cicli Barco skickade ett formulär med 6-7 kroppsmått dom ville ha, jag tycket det verkade lite fattigt så var förbi Pain free power och hoppade på deras bike sizing rig för att hitta optimala mått för ramen, dom kommer tillsammans med Cicli barco plocka fram geometrin :)
Färg: Lutar starkt mot röd cromovelate där gaffel och rear triangle lämnas i blankpolerad rostfritt

Ramkonstruktion (är det ens rätt term?): Velade länge mellan lugs och fillet brazed, hade typ bestämt mig för lugs men sen snöade jag in på att leta efter en moser leader ax ram, den ramen har helt fantastisk fillet brazing, inte för mkt, inte för lite. Dessvärre erbjöds inte fillet brazing längre så får bli TIG, deras svetsning är däremot inte fy skam!

På komponentsidan:
  • Campagnolo Centaur 11s exklusive vevparti (enda moderna gruppen i silver)
  • Hjul: Vill ju SÅ KLART ha silvriga/högpolerade fälgar med silvriga/högpolerade nav, men som allt annat nu för tiden kommer det bara i...svart? Hittar typ ett hjulset från Ritchey som känns lite sådär, så eventuellt får det bli customhjul. Finns det någon på forumet som bygger mot betalning?
  • NOS Campagnolo chorus 10s vevparti då moderna vevpartier med 4 armar ser förjävliga ut
IMG_1210.JPG

• Quill stem - 3ttt Mod. 1 Record Strada (2nd version) 90mm, världens snyggaste styrstam! (OM NÅGON HAR EN NOS HOJTA TILL!)
3ttt-Aero-Vorbau-2.jpg

3ttt-Aero-Vorbau-1.jpg

• Sadelstope - Campagnolo chorus/record aero, 27.2mm, världens snygaste sadelstolpe! (OM NÅGON HAR EN NOS HOJTA TILL!)
NOS-NIB-Campagnolo-Record-262mm-200mm-Aero-Seatpost-1980s-Vintage-Cinelli-332967261280-5-1-sca...jpg

• Stålgaffel - Cicli Barco viva fork med fork crowns nr 2 (@Froste frågade om kombinationen styrrör i kolfiber + quilstam vilket jag inte ens tänkt på, får kolla upp detta!)
fork.jpg

image002(1).png

• Styre - Nitto M151AAF
615d804780ef8__30124.jpg

Nog om komponenter, lite detaljbilder samt inspo på vad som väntar:
  • Ett fint hjäta med min dotters initialer, tänker att det vore find att ha det på överröret, typ bakom styret
hjärta.PNG

• Columbusduvan, tänker att det vore fint att ha denna plaerad på seattube typ där var klistermärket med rörtypen brukar sitta :)
columbus.PNG

• Vore en skam att inte inkludera italienska flaggan
    flagga.PNG

15042227_368144666862330_4301745729905408167_o.jpg
image003.jpg

15123262_368144763528987_5221736154332402488_o.jpg

insider_cicli_barco_13.jpg

Avslutar med det tråkiga
Screenshot_20230410-002845.png

Bilagor

• IMG_1210.JPG
    IMG_1210.JPG
    244.9 KB · Besök: 99
Det kan bli hur snyggt som helst det här! Är valet av fälgbroms en rent estetisk fråga?
Mesadels estetiskt ja, detta är ju en solskensräcer så skivbromsar känns overkill, och fult :) flörtar däremot med tanken på att köra direct mounted fälgbromsar, hmm...

Det där kommer bli snyggt.
Ska du köra på den röda ramen som på bilden längre upp i tråden?

Nu rör det sig framåt :)

Fått geometrin från painfreepower och barco har modifierat den lite.

Dom ändringar jag efterfrågat är

*sänka ner bottom bracket, BB drop är förnärvaranda 66mm vilket känns väldigt högt för en landsvögshoj. runt 75mm hade känts tryggare vid nedföesbackar då jag prioriterar stabilitet framför att trampa i tighta kurvor

*minska höjden på headtube då jag tycker 165mm känns på tok för högt (och fult haha). Givet att man sänker BB tänker jag att man borde kunna sänka head tube med minst motsvarande

image002.jpg

Screenshot_20230504-233216~2.png

Spännande! Håller med om att det borde gå att sänka BB lite, och motsvarande på styrröret. Det skulle också (kanske, om man även sänker överröret lite) göra den lite mindre kort/hög (överrör 532/sadelrör 570), vilket jag tycker vore mer proportionerligt. Fast kanske styrets relativt höga position tarvar det förhållandet?

Nu hade du ju skaffat hjul, och CPX33 är ju en klassiker, men hunt har ju moderna lite bredare fälgar om man vill ha det.

Visa bilaga 624049

Dessa hade ju varit perfekta men dessävrre ser det ut som att Hunt bara säljer dom som lösa fälgar eller för skivbroms :(

Trevlig och spännande tråd!

Tyvärr måste jag dock berätta att det här inte är en C-Record sadelstolpe. Det är Chorus och nedåt. Själva sadelfästet är helt annorlunda. Inte sämre - det finns de som menar att den här konstruktionen är säkrare.

Såg det nu, aja :)

UPPDATERING:

Efter ett gäng turer fram och tillbaka mellan Barco och Iain från pain free power (han har också varit toppen att ha med att göra!) så har vi landat i geometrin

Frame geometry Rev.4.PNG

OBS gaffeln ska självklart vara blankpolerad precis som seat staysen
mockup.PNG

När det kommer till komponenter så är jag fortfarande lite sugen (och aktivt letar) efter en NOS Campa Chorus 10s grupp att matcha med Campa Chorus 10 vevparti men tiden börjar bli knapp så blir nog att köra Chorus 10s vevparti och resterande Campa Centaur.

Sen kommer jag att begå kardinalsynden att slänga in Shimano i bilden, ja, pedalerna blir ett par Dura ace PD-7810 då dom är för fina för att stå emot, speciellt i skicket jag hittade dom i :)

pedals1.PNG

pedals2.PNG

Vi kommer att stana kvar i Japan ett tag då det blir Nitto styre och styrstam (3TTT stamen i det fina skick jag vill ha har inte varit helt lätt att hitta)

Styre: Nitto M106NAS
Styrstam: Nitto Pearl

nitto1.jpg

nitto2.jpg

nitto3.jpg

Det som nu återstår är att välja sadel och styrlinda, är lite inne på vitt, men jag vet inte...

Längesen jag uppdaterade men nu nu börjar det dra ihop sig!

Hittade ett par Campa nucleon hjul med blanka aero ekrar i fint skick så slog till på dessa samt 25mm conti gp5000 med cream sidewalls.

Bestämde mig tillslut för sadel och styrlinda, blev brooks cambium c17 samt cambium styrlinda, båda i orange!

Och sist men inte minst, en liten sneak peak på ramen! Barco erbjudar ett fint litet graverat hjärta som dom sätter på undersidan av vevlagerhuset, aldrig riktigt förstått meningen med det, men hjärtan är ju fina så jag valde att slå till på ett för 80 EUR extra med skillnaden att detta kommer sitta på överröret och bära min dotters initialer :) I hopp om att vinna iaf lite buy in från sambon sida för ytterliggare en cykel visade jag henne detta varpå hon sa, ja om vi får ett till barn måste du ju skaffa en till cykel så nästa n+1 custom är redan godkänd, tänker spontant på en mtb i 90tals geometri ;)

hjärta.PNG

Option1(1).jpg

Håll i er nu men äntligen är ramen färdig och lackerad! Landade på 2350gram ink gaffel :)
IMG_8397.jpg

IMG_8399.jpg
IMG_8400.jpg
IMG_8402.jpg
IMG_8403.jpg
IMG_8404.jpg
IMG_8405.jpg
IMG_8408.jpg
IMG_8407.jpg

Sista valet som återstår när det kommer till ramen är val av logga/badge där fram, blir helt klart första alternativet :)

1(1).jpg

2(1).jpg

Verkligen! Speciellt med tanke på att gaffeln är stål med, storleksmässigt är detta runt 55
Nu blir det ju spännande att se om du fortsätter på quill-stam, alu-vevar och ej lätt sadelstolpe. I ett framtida ombygge vore det intressant att se hur lätt du kan få den. Typ Record eller Red tio/elva-delat.

Så vackert!

Cambium är en stilig sadel, men väger ju tyvärr uppemot halvkilot.

Så vackert!

Cambium är en stilig sadel, men väger ju tyvärr uppemot halvkilot.
Otroligt vackert! Skall bli kul att se den färdig vad det lider!
Vikt var nog det sista jag tänkte på, varje komponent förutom bakväxel, framväxel, kedja och väelreglage har alla valts utifrån vad jag tycker är bland dom finaste (utan att tappa i funktionalitet). Har dock lite smått panikångest utav valet av flaskhållare...tror det blir nitto bottle cage r.

Senast ändrad:
Juste, en hemskt tråkig uppdatering!

Jag insåg idag att jag faktiskt hade efterfrågat att logga på seat och downtube skulle vara vit! Hade till och med bett dom beställa vita kabelhöljen för att matcha den vita loggan på ramen.

Detta är väldigt tydligt efterfrågat och bekräftat i både mailkonversation samt i deras mockup.

Då ramen redan är målad, under uppbyggnad med komponenter och givet sättet den är målad på verkar det inte vara helt trivialt att korrigera...detta gör också dom vita höljena lite meningslösa då jag lika gärna kan ta svarta för att plocka upp det svarta i fälgarna.

Screenshot_20231113_212757_Samsung Notes~3.jpg

Dom erbjöd iaf direkt en discount på slutpriset. Nu till den stora frågan, vad är rimligt? Jag tycker det är skitsvårt då det här bygget är dels, väldigt dyrt (närmare bestämt 4650 eur för ram+gaffel) men framförallt väldigt emotionellt då det skulle bli den perfekta drömramen, den är inte perfekt längre och färdiga bygget kommer således heller inte vara det.

Jag är rädd för att om jag går med på en discount att jag alltid kommer störa mig på att den inte blev exakt som jag ville, vilket var hela poängen med custom.

Bilagor

• IMG_8397.jpg
    IMG_8397.jpg
    762.1 KB · Besök: 174
Senast ändrad:
Ser riktigt snyggt ut med matchande chrome så det är väl bara att dumpa dom vita höljena. Beroende på hur viktigt vita loggor är för dig så är det ju bara att skicka tillbaka ramen och få det gjort enligt överenskommelsen.

Att få cykeln 100 procent som sin vision - är en dröm att uppfylla. Risken är att det skaver om det blir 99 procent. Inte helt hundra helt enkelt.

Ser riktigt snyggt ut med matchande chrome så det är väl bara att dumpa dom vita höljena. Beroende på hur viktigt vita loggor är för dig så är det ju bara att skicka tillbaka ramen och få det gjort enligt överenskommelsen.
Håller med om att det är snyggt, så snyggt så det tog mig några dagar att inse att det blivit fel haha! Ja alltså ramen är fortfarande kvar i Italien. Känns bara trist om färgen behöver strippas för att målas om på nytt, tänker att det sliter onödigt på ramen?

Att få cykeln 100 procent som sin vision - är en dröm att uppfylla. Risken är att det skaver om det blir 99 procent. Inte helt hundra helt enkelt.
Ja det är det jag tänker, har gjort det misstaget med en klocka en, det var dyrt, fick sälja med förlust för att köpa den dyrare som jag innerst inne ville ha!

Svårt val tycker jag, i det utförandet den är i nu med omålade loggor så binder loggorna ihop fram och bakgaffel med varandra och är riktigt snyggt tycker jag och fördelen är att du kan se exakt hur det ser ut på en färdig ram.
Men tycker som ovan: om du är säker på att du hellre vill ha loggorna i vitt och matcha med vajerhöljena så gå på det, tror inte redan målad färg behöver tas bort.

Testade att ändra i Photoshop och båda är fina men lite olika, själv hade jag nog behållit den i nuvarande med omålade :)

Untitled4.jpg

Svårt val tycker jag, i det utförandet den är i nu med omålade loggor så binder loggorna ihop fram och bakgaffel med varandra och är riktigt snyggt tycker jag och fördelen är att du kan se exakt hur det ser ut på en färdig ram.
Men tycker som ovan: om du är säker på att du hellre vill ha loggorna i vitt och matcha med vajerhöljena så gå på det, tror inte redan målad färg behöver tas bort.

Testade att ändra i Photoshop och båda är fina men lite olika, själv hade jag nog behållit den i nuvarande med omålade :)

Visa bilaga 665772
Smart att testa! Det är säkert av ringa betydelse vad jag tycker. Men den versionen med chromade loggor anser jag vara snyggast.

Fan ni gör det inte lätt för mig haha. Den var ju såpass snygg i nuvarande utförande att jag inte ens tänkte på att det var fel och det säger kanske något...har iaf bett dom kika hur alternativen ser ut för att korrigera innan något görs.

Fan ni gör det inte lätt för mig haha. Den var ju såpass snygg i nuvarande utförande att jag inte ens tänkte på att det var fel och det säger kanske något...har iaf bett dom kika hur alternativen ser ut för att korrigera innan något görs.
Att få välja är underbart! Tänk plockgodis!

Liten uppdatering, alltså, såg denna bild i en campagrupp på fb och givet att jag skickat iväg alla komponenter inklusive en nos campa chorus Aero sadelstolpe så kunde jag inte hålla mig. 130 eur extra för panto samt 75eur för sadelstolpen, å andra sidan kommer det bli världens snyggaste sadelstolpe ?

FB_IMG_1701729420322.jpg

Väldigt stilig.
Blir lite nyfiken på sadeln. Får man fråga vilken modell det är?

Brooks c17! lite synd bara att deras c17 i orange inte riktigt har samma nyans som deras cambium styrlinds i orange, nåja :)
Tack. Då vet jag äntligen vad jag önskar mig i julklapp.

Förstår hur du tänker men allt kan inte alltid bli helt perfekt.
Jag personligen hade nog även försökt att matcha däcksidorna med samma färg som sadel och linda.

Är sadeln begagnad? Färgen på skenan är bort lite på sidan och den verkar har varit skjutits bakåt för mycket för att färgen är skakad på diagonala delen.

Tack. Då vet jag äntligen vad jag önskar mig i julklapp.

Förstår hur du tänker men allt kan inte alltid bli helt perfekt.
Jag personligen hade nog även försökt att matcha däcksidorna med samma färg som sadel och linda.
Ja det hade ju varit nice men tänket nog att när det är dags för nya däck så blir det ett par Challange criterium rs med vita sidor för att plocka upp det vita i ramlogo och höljen ;)

Är sadeln begagnad? Färgen på skenan är bort lite på sidan och den verkar har varit skjutits bakåt för mycket för att färgen är skakad på diagonala delen.
Snyggt, såg inte det förens du uppmärksammade! Sadeln är ny, samtidigt gör det nog inte så mkt ändå då jag förmodligen kommer försöka strippa den svarta färgen på railsen.

Tillbaka
Topp