[Byggtråd] Deviate Highlander V.2

Vad tycker du om highlandern nu när du hunnit cykla lite på den? :) @manneblask
Ja just det, en liten uppdatering kanske vore på sin plats!

Det jag gillar:
- Lite lättare än min förra enduro, gör ändå en hel del men man kan såklart alltid bli starkare :)
- Bra geo i för en all-around hoj helt klart, jag trodde den skulle kännas för lång men känns faktiskt toppen. Men har funderat lite på att labba med kortare stam bara för att. Jag upplever att den är rätt kvick och lätthanterlig samtidigt som den ger bra självförtroende i stök.
- High pivot märks av när det går uppför och är tekniskt, fastnar inte alls lika mycket på hinder. Nedför har jag inte märkt av en så markant skillnad mot min förra enduro, men det har inte varit så mycket högfart på sistone.
- Kunna köra 210mm dropper på en medium-ram, är första gången för mig!
- Provat hojen i 150mm fram och 170mm (inte med mening haha). Föredrar det förstnämnda men tror ändå 160mm kan vara sweet spot så det blir nog nästa test. Ramen är designad för 140-160.
- Väldigt bra kundservice från Deviate i frågor och annat!

Det jag inte gillar:
- Kunde varit ännu lättare, går ju att lätta med mer plastprylar såklart.
- Kedjestagen hade kunnat vara lite kortare för min smak
- Åtkomsten till skruvar i länkage och dämpare är lite väl svåråtkomligt för att enkelt dras åt.
- Ramen tar inte alla gafflar utan en speciell crown race som bygger minst 3mm för att inte den ska toucha downtuben (inget man kan läsa sig till förutom på deras Claymore).
Jag har snackat med Deviate och det verkar dock som mitt styrlager (av märket Pro) verkar bygga extra lågt då de skickat bilder med hojen + samma gaffel utan någon speciell crown race som clearar downtuben bra. Så plus i kanten var att jag kommer få ett nytt styrlager + crown race från dem som plåster på såren som jag kommer testa när jag orkar byta allt. Just nu har jag ett speciellt crown race som bygger 3mm och det clearar downtuben (om inte kompressionsvredet är maxat). Testat på en Fox 36 och Bomber Z1.

ezgif-6-c2b44de95f.gif

Senast ändrad:
Liten update såhär ca 6 månaders användning.
TLDR: 10/10 bike, would recommend!

Jag har kört hojen mestadels i Änggårdsbergen här i Göteborg och även omnejd. Tycker hojen är helt perfekt för ändamålet och funkar i princip på allt från flow till gnar/hopp/stök. 145/160 slag känns som spot on för den cykling jag håller på med, har inte känt mig under/overbiked någon gång faktiskt. Den har fått smaka lite bikepark i form av JBP under öppningsveckan och den funkade helt toppen i allt från hopplederna till stöket! Planen är att den ska få smaka lite mer i sommar såklart.

I övrigt inga bekymmer med något som rasat eller gått sönder, jag har fått sätta dit lite mer skydd för kedje/sadelstag mot chainslap + annat bös som repat lacken lite.

Hojen är ungefär samma som vid bygget, men några saker har förändrats.

- Längre dropper var den första uppgraderingen, från 180 till 210mm - så underbart!

- Jag har provat lite olika däck, första konfigurationen vart mer lättrullade DHRII Exo+ bak och Exo fram. Gillar verkligen DHRII och tycker det är ett grymt däck. Dock så punkade jag Exo+ rätt snabbt bak även med insert. Har velat tro på lätta däck + insert men har ännu inte blivit övertygad ?

Nu rullar hojen med Continental Kryptotal Enduro Soft fram och bak. Rätt schyssta däck ur ett mekaniskt grepp men Soft-gummit skulle jag säga är hårdare än Maxxis MaxxTerra och inte helt förtroendeingivande när det är blött. Jag har ett Butcher T9 som väntar att slängas på lite senare när det blir mer höstigt (nog för att sommaren hittills varit blöt som satan i GBG).

- Gaffel som sitter på nu är en RS Lyrik i 160mm, jag har tidigare provat Fox 36 i 150mm och Bomber Z1 i 170mm. Jag hade som nämnt tidigare problem med att Fox/Marzocchi-gafflar inte clearade underröret vid rotation, vilket gjorde mig generellt nervös och less vilket landade i Lyriken istället som inte har det problemet. Jag är tyvärr en rastlös själ som gillar omväxling och i min dumdristighet sålde jag den bästa gaffeln jag haft (DVO Onyx) innan jag fick hojen som satt på min Propain Tyee. Den hade jag gärna haft istället nu vid eftertanke, men den kan nog också leva av samma problem med underöret.

- Inte riktigt relaterat till ramen/cykeln men just nu provar jag nya pedaler för mig (Burgtec MK5) och skor (Fox Union) som ändå är nytt och lite svårt att vänja mig. Mina favvopedaler (DMR Vault) undergår just nu lite TLC så vi får se om de kommer tillbaka.

- Jag har ett nytt hjulset (Newmen SL A.30 / SL EG.30) på ingång för att få ner lite vikt på hjulen och se om den kan upplevas ännu mer rapp.

Senast ändrad:
Har du funderat på en angle spacer till gaffeln?
Ja alltså jag har ett sånt där +3mm crown race som jag körde för de gafflarna som tog i underöret så det blev bättre men behövdes lite till. Det svåra vara att utröna vilken vinkel mitt nedre lager (PRO) har, mest pga brist på dokumentation samt att jag inte orkar mäta ?

Foxen kom jag inte överens med heller, den kände aldrig bra och Z1 var ganska tung men väldigt fin och plush. Lyriken känns bra så är nöjd ändå!

Tyvärr så tog ju kapitlet Highlander slut då den blev snodd men lite summering kring hojen:

+ En bra all-around hoj som fungerar till det mesta och troligen bra för gemene stigcyklist.
+ High pivot är trevligt, kanske mest uppför.
+ Bra och tålig lack.
+ Fettnipplar till lager - hann pröva detta några gånger och var smutt.
+ Snabb och bra service & garantier av Deviate.
+ Trots semi-intern hölje/slangdragning så har det varit enkelt att installera och byta ut dessa.

- All-around ger den också egenskaper att den inte är expert på något.
- Dåligt med att alla gafflar inte går att köra utan spacers till lagerbanan/styrlagret, Deviate själva verkar inte ha helt koll heller på vilka.
- Designen på dämparfästet i yoken gör att den inte heller är kompatibel med alla bakdämpare (t.ex nya RS eller vissa Öhlins), Deviate själva verkar inte ha helt koll heller på vilka.
- Vissa bultar går inte att komma åt utan att ta isär/härja runt med länkage.

Jag märkte efter ett års körning ungefär att jag ändå ville ha något med mer slag och som var lite mer kapabel för de stigar jag kör hemma. Jag är mer veva lagom takt upp och bomba ner i loopar än att cykla långa slingor på halvplatt stig. Jag kommer nog troligen inte köpa en Deviate igen, dels för att de är lite för dyra i normalpris och att det var lite meckigt med hela Brexit-grejen när man behöver delar osv. En Claymore hade jag nog landat på då istället.

Numera har jag bara en cykel som gör allt och passar mig bättre, men alla vet ju att det är n+1 som gäller så vem vet vad framtiden ger.

Jag förstår inte från ditt inlägg vad problemet är med gafflar. Är det att gaffeln (rätt) tar i i diagonalröret? Det är riktigt dumm.

Tillbaka
Topp