Liten update såhär ca 6 månaders användning.
TLDR: 10/10 bike, would recommend!
Jag har kört hojen mestadels i Änggårdsbergen här i Göteborg och även omnejd. Tycker hojen är helt perfekt för ändamålet och funkar i princip på allt från flow till gnar/hopp/stök. 145/160 slag känns som spot on för den cykling jag håller på med, har inte känt mig under/overbiked någon gång faktiskt. Den har fått smaka lite bikepark i form av JBP under öppningsveckan och den funkade helt toppen i allt från hopplederna till stöket! Planen är att den ska få smaka lite mer i sommar såklart.
I övrigt inga bekymmer med något som rasat eller gått sönder, jag har fått sätta dit lite mer skydd för kedje/sadelstag mot chainslap + annat bös som repat lacken lite.
Hojen är ungefär samma som vid bygget, men några saker har förändrats.
- Längre dropper var den första uppgraderingen, från 180 till 210mm - så underbart!
- Jag har provat lite olika däck, första konfigurationen vart mer lättrullade DHRII Exo+ bak och Exo fram. Gillar verkligen DHRII och tycker det är ett grymt däck. Dock så punkade jag Exo+ rätt snabbt bak även med insert. Har velat tro på lätta däck + insert men har ännu inte blivit övertygad ?
Nu rullar hojen med Continental Kryptotal Enduro Soft fram och bak. Rätt schyssta däck ur ett mekaniskt grepp men Soft-gummit skulle jag säga är hårdare än Maxxis MaxxTerra och inte helt förtroendeingivande när det är blött. Jag har ett Butcher T9 som väntar att slängas på lite senare när det blir mer höstigt (nog för att sommaren hittills varit blöt som satan i GBG).
- Gaffel som sitter på nu är en RS Lyrik i 160mm, jag har tidigare provat Fox 36 i 150mm och Bomber Z1 i 170mm. Jag hade som nämnt tidigare problem med att Fox/Marzocchi-gafflar inte clearade underröret vid rotation, vilket gjorde mig generellt nervös och less vilket landade i Lyriken istället som inte har det problemet. Jag är tyvärr en rastlös själ som gillar omväxling och i min dumdristighet sålde jag den bästa gaffeln jag haft (DVO Onyx) innan jag fick hojen som satt på min Propain Tyee. Den hade jag gärna haft istället nu vid eftertanke, men den kan nog också leva av samma problem med underöret.
- Inte riktigt relaterat till ramen/cykeln men just nu provar jag nya pedaler för mig (Burgtec MK5) och skor (Fox Union) som ändå är nytt och lite svårt att vänja mig. Mina favvopedaler (DMR Vault) undergår just nu lite TLC så vi får se om de kommer tillbaka.
- Jag har ett nytt hjulset (Newmen SL A.30 / SL EG.30) på ingång för att få ner lite vikt på hjulen och se om den kan upplevas ännu mer rapp.