[Byggtråd] DIY cykelställ för dragkrok (uppdaterad med Thule Proride 598)

dnleriksson

Aktiv medlem
Blev inspirerad av https://happyride.se/forum/threads/dragkroksstaell-foer-en-cykel.3684999/ att bygga ett ställ för en cykel till bilen då jag också ledsnat på att släpa fram mitt Velocompact 3 för i 97% av fallen köra en cykel bara.

Beställde https://www.rameder.se/snabbfaesten-foer-cykelhallare-119643.html
1600x1600___119643_1600x1600_v1.png

och https://www.rameder.se/takcykelhallare-juza-167965.html
1600x1600___167965_1600x1600_v1.png

och sen tog jag lite diverse material från vår verkstad och skruvade ihop allt.
Slutresultatet blev inte helt hundra då hållaren inte riktigt fixade min Stumpjumper-ram. Fattas 2mm skruv för att den ska nå runt ramen. Enkelt fixat genom att byta skruven, men det får bli imorgon.
Tilten på fästet räckte inte riktigt heller till så luckan går bara öppna upp till styret. Får vara med och trycka på knappen så den stannar. Går iaf plocka ut saker utan större problem så får duga!
Sen är det ju inte ett Thule... Hade egentligen velat haft ett Proride 598, men gick på budget då jag inte visste hur det skulle funka.

Nåja, så här blev det iaf!
20201107_165233.jpg

20201107_165137.jpg

20201108_102953.jpg

20201108_102552.jpg

20201108_103027.jpg

Ska väga det nångång när jag har en våg tillgänglig. Känns iaf klart tillräckligt stadigt för att våga köra med. Bilens belysning syns bra genom hjulen enligt plan och regskylten ignorerar jag så länge. Återkommer när jag testat det lite mer!

Senast ändrad:
Av ren nyfikenhet. Hur är det med lagar och försäkringar på den här typen av hemmabyggen?

Jag har tänkt tanken vad lagen säger... Valde att bortse från det då det verkar godkänt med såna här... Mitt ställ är nog hundra ggr stadigare, men bara godkänt av mig! Jag kanske valt fel dock.
609206.jpg

Har inte sett någon maxvikt, men har bara skummat instruktionen. Återkommer om jag hittar några siffror!

Enda risken är väl om det på nåt sätt blir belastning 90° mot vad stället är byggt för. Vet om inte hur mycket vind det blir

Bedömer sidokrafterna när det sitter på taket större. Kan ju gunga/slå bra kraftigt i sidled när man kör i nån grop tex.
Men som sagt, har inte kört så mycket med det än så vi får se. Får leta upp någon avsides dålig väg att köra ordentligt på med en billigare cykel på ?

Ang. maxvikt, kultryck är ju ett värde som brukar uppges, 50kg brukar ju vara normalt. Kollar man på Thules ställ väger de runt 20kg för en 3:a och lastar ca 60kg, så 80kg på kroken kan ju vara en norm, om man tror sig få till en likvärdig konstruktion. Mer vikt kan tänkas ge skumma vägegenskaper som understyrning på en framhjulsdriven bil.

I TS fall tycker jag att valet på att köpa en befintlig kulkoppling var en bra ide då jag tror det är den svåra punkten att få till bra och stabil själv - resten kan man våga fixa själv. När ungarna körde knattekross transporterade jag dessa på en gammal Thulehållare där jag behöll kulkoppling och bas, plockade bort allt som gick att tilta och behöll en hjulskena som bultades fast direkt på basen. Hojarna vägde nog 70-80kg men det funkade bra under de åren, däremot vill man ju inte tänka på vad en undanmanöver eller hård inbromsning inneburit, förmodligen skador på bilen..

Så med de enkla saxarna i åtanke - håller man sig till en cykel och då rakt över kroken (ingen hävarm som med tre cyklar) borde ett robust hembygge fungera bra (och bättre än en enkel sax!), sedan har ju Thules hållare en cykelbåge som hindrar cyklarna att krascha in i bilen vid tex en inbromsning, men den saknar ju en billig sax också.

Måste ju finnas billiga ramper för belysning och skylt att köpa typ till båtkärror om inte annat. Ser snutt ut tycker jag.

Det kanske går att modda för mer tilt?

Måste ju finnas billiga ramper för belysning och skylt att köpa typ till båtkärror om inte annat. Ser snutt ut tycker jag.

Det kanske går att modda för mer tilt?

Just lysena syns verkligen rakt genom hjulen och stället är så kort så det känns lugnt. Funderade däremot på två små röda ledpos bara för att det är snyggt och får man i en släpvagnskontakt slutar det tjuta så fort man lägger i backen! Skylten ska jag fundera på. Vill inte att det bygger så mycket åt nåt håll bara för det är precis att det får plats på diagonalen bak i bilen nu.

Kollade såklart tilten direkt. Är väldigt lite material kvar i de avlånga hålen så får nog vara så här...

Snodde din idé lite men utgick från ett billigt tiltbart ställ jag fått av en anhörig. Kapade av det och fäste ett Thule-ställ i T-spåren. Känns stabilt och skapligt smidigt.
AA2D28D5-6FAA-4FB5-BD4F-43700B0907A0.jpeg
93E3CCF2-C53F-4485-92C9-026FA92F56BC.jpeg
710E7DB3-B614-4497-A4DE-5843EE9BB2CB.jpeg
C0622F94-147F-40AC-912E-0254AC28C083.jpeg
B38C910A-4148-4444-90DC-66D4DEA0DF02.jpeg

Snyggt! Bättre tilt på det där då! Jag har ju pinsamt nog inte cyklat sen jag byggde mitt............. Bättring!!

Ja, köper man billiga saker får man repor på cykeln... Mitt Menabo var ju byggt med två armar som klämmer ramen. När cykeln gungar lite gnussar de upp och ner ungefär som när man gnuggar händerna med ingen lack kvar som följd.
Nu är det ombyggt med ett Thule Proride 598 som det skulle varit från början innan jag snålade. Dessutom gjorde jag aluskenor med T-spår så snabbfästena går att använda. Nu är det bara att klicka loss det och sätta på taket om jag vill ha mitt Velocompact i bak och Proride på taket!

Ser ut som en cykel i storlek XXXXXL i förhållande till bilen, men den sticker bara ut några cm på varje sida ?
20210404_172234.jpg

En gammal blixtljusramp hade fina T-spår!
20210404_172249.jpg

Armen passade väldigt bra ihop med handtaget till kullåsningen ??
20210404_172405.jpg

Vilket smidigt och robust ställ.
Vinkeljärnen undertill som fäster allt i snabbkopplingen har du gjort dem själv eller köpt dem färdiga?

Det är faktiskt två hyllkonsoler som jag kapade och borrade om. Typ https://www.bauhaus.se/konsol-dolle...EKEagXPVmaNT6RoC7DwQAvD_BwE#go-to-description
Mina var nog i stål dock, men bara som exempel! Skenan som ligger uppe på dem och som cykelstället är skruvat i är min svaga punkt. Är ett underkörningsskydd för lastbil och är inte tillräckligt vridstyv tyvärr så det svajar lite. Annars är stället klockrent och riktigt lättjobbat ?

Tillbaka
Topp