Byggtråd - Gammal Crescent blir porteur

El Maco

Aktiv medlem
En trevlig person här på forumet skänkte bort en gammal Crescent stålräser i storlek STOR. Jag högg direkt på den då jag sen innan sommaren varit sugen på att bygga en cykel att cykla till jobbet med och kunna slänga med sig ett tält och sånt för att dra ut på kortare äventyr med.

Objektet:
IMG_20201219_125746.jpg

En gammal cykel som behöver mycket kärlek dock funkar allt!

Vad är mina planer då?
Tvätta
Fetare däck
Skärmar med bra passform
3 växlat Sachs med fotbroms
Något slags rack
Fast monterad belysning
Portuer styre eller liknande

Iom att detta är en ganska stor ram så kan jag inte köra bockstyre, även om det är snyggt så pallar inte kroppen det. Men detta blir samtidigt ingen jättesnabb cykel så att sitta lite upprätt gör mig inget.

Började att mäta lite. 38 mm däck bör få plats.
IMG_20201219_100232.jpg

38mm gick bra men krävde lite massage...
IMG_20201219_140945.jpg

Blev ett gammalt hjulset jag hade liggandes. Rullar väldigt bra och planetväxeln relativt nyrenoverad. Däcken blev specialized sawtooth.
IMG_20201219_132641.jpg

Skärmar. De ska vara tighta och följa hjulets diameter väl! Skaffade mig ett par bontrager skärmar som dessutom har fäste för lampa. De är relativt långa vilket kommer komma väl till pass nu när det är lite blött på vägbanorna. Framskärmen komma jag ev justera lite så den får något bättre passform.
IMG_20201219_134738.jpg

IMG_20201219_143108.jpg

Sadeln byttes och en kort provtur blev av, klart godkänt! Tyvärr fick jag inte med på bild när jag mekade drivlina men kort sammanfattat, jag tog bort ett drev och rengjorde vevpartiet.
IMG_20201219_173528.jpg

Jag funderar på det här med styre. Vad ska man ha? Och jag skulle nog behöva en sadelstolpe utan setback. Styrstam får gärna vara ett par cm kortare! Någon som provat att köra navväxel på friktionsreglage?

Senast ändrad:
Det kanske går att få till det med friktionsreglage men jag skulle inte rekommendera det, det kan vara farligt om man trampar på ordentligt och växeln släpper för att den hamnat i mellanläge, jag tror att dessa nav också har ett friläge mellan 2an och 3an vilket i så fall gör det ännu värre. Växelreglage finns att få tag på, det borde vara samma som Torpedo och SRAM, om det är så fanns det t.ex. på Jula för något år sedan.
Mvh Ulf S.

Snyggt bygge Max, vi får cykla äventyrsrunda till våren!

jag gillar nittostyret ovan! Ett snygg kromat rack vore smutt med!

Ja, fördelen med ett sånt är ju att man flyttar bak allt en bra bit också, har du tur försvinner ju behovet av en kortare stam då.

Det ser förövrigt ut att bli en riktigt trevlig cykel!

Kom på att Planet X kanske inte är det bästa stället att beställa ifrån just nu. Låt britterna sitta och sura med sina japanska snyggstyren.

Det kanske går att få till det med friktionsreglage men jag skulle inte rekommendera det, det kan vara farligt om man trampar på ordentligt och växeln släpper för att den hamnat i mellanläge, jag tror att dessa nav också har ett friläge mellan 2an och 3an vilket i så fall gör det ännu värre. Växelreglage finns att få tag på, det borde vara samma som Torpedo och SRAM, om det är så fanns det t.ex. på Jula för något år sedan.
Mvh Ulf S.
Tack! Har en xtr trigger som jag kört med på en annan hoj. Får bli den!

om du skiter i tvåans läge kan du köra friktions reglaget körde så på min gamla dvs bara använde 1-3 max slack o max spänd funka helt oki

Nitto är väl det självklara svaret på en sådan här cykel. Planet X har en hel del, även lite fina racks och liknande.

När jag satte bakåtsvept "gubbstyre" på min gamla 26" mtb, så märkte jag en betydande nervositet i styrningen. Dämpade denna genom längre styrstam. Skulle nog inte satsa på ett alltför bakåtsvängt styre nästa gång. Visserligen skönt att få in armbågarna och handlederna mår också bättre, men lagom är bäst när det gäller bakåtsvep på styre.

Hjälp! Britterna kan inte skicka mitt paket pga lockdown... Jag har sökt men finner inget likadant styre/snarlikt. Har ni några förslag? Gärna från Europa.

Jag valde bort Nittostyret till förmån för ett lite bredare, mer Rise och mindre vinkel från Velovitality. Visserligen också UK.

Min tyska favoritbutik (förutom de stora drakarna) Goldsprint har Nitto, inte något liknande det du länkade, men de brukar vara tillmötesgående.

Slängde på en styrkombo med rakt styre som jag hade liggandes, mest för att kunna använda cykeln tills jag får tag på ett styre som jag vill ha. Ni får tänka bort lampan den var ett experiment från en tidigare cykel och inom tidsramen lunchmek och kort provrunda hann jag helt enkelt inte demontera den.

Det gick förövrigt väldigt bra att köra med friktionsreglage ihop med Sachs-navet.

Cykeln är förvånansvärt snabb! Så här i efterhand känns det lite oansvarigt att bara köra med bakbroms men det blir det ändring på framöver. Något som jag kommer behöva justera är bakskärmen då däcket skrapar i den ibland. Behöver höjas något vid bakbromsen vilket kommer innebära att jag får fila lite i ramen (på ett ställe där det är säkert).

Lyckades hitta lite kullersten och kan konstatera att det var relativt bekvämt att cykla på.
IMG_20201222_122221.jpg

IMG_20201222_122210.jpg

Blir snyggt det där! Om man är snåljåp som jag, så köper man ett Ergotec Stuttgarter:

Finns i olika material och finish. Säljs bl a av bikester, så enkelt att få tag på också. Jag har inga klagomål efter många års hårdkörning på en porteurmoddad Chimo Cobra med Waldkorg.

Blir snyggt det där! Om man är snåljåp som jag, så köper man ett Ergotec Stuttgarter:

Finns i olika material och finish. Säljs bl a av bikester, så enkelt att få tag på också. Jag har inga klagomål efter många års hårdkörning på en porteurmoddad Chimo Cobra med Waldkorg.
Jag har spanat på det men har svårt att se formen på bilderna. Lust att knäppa några kort på ditt?

Tillbaka
Topp