[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen

n3wton

Aktiv medlem
Jag har länge gått med ett hål i cykelstallet. På platsen där det borde stå en lite tuff gravelhoj har det ekat tomt. Visst har jag några cyklar man kan cykla fort på grus med, men en av dem har dämpare fram och bak, en annan skärmar och porteurrack och en tredje har däckutrymme närapå nog men är ju trots allt en racer.

Min äldsta (dvs cykeln som varit i min ägo längst) och mest trogna cykel är en Genesis Borough, som delar ram med den numer klassiska Genesis Croix de Fer, om än i enklaste stålrörsvarianten. Vi har gjort en massa trevliga äventyr ihop - släpat barn uppför backar i ur och skur, rensat tallbarr ur stänkskärmarna när vägen blivit en stig, lärt oss montera rostfria skärmar och navdynamobelysning, bikepackat och randocyklat. Många har tittar förundrat på oss när vi dykt upp på racerrundor. KOMs har vunnits. Högt och lågt helt enkelt! Stor del av mitt cykelintresse har befästs i sadeln på denna cykel.

IMG_4900.jpeg

Jag har i ganska många år letat efter en Croix de Fer i storlek 56-58, gärna av årsmodell ca 2015 från tiden då överrören var mindre slopade än på de senare årsmodellerna, utan att finna lämpligt objekt. En vag tanke om att bygga en systercykel till min nuvarande Genesis men utan "långcyklargrejerna" har närts i tystnad. Men nyligen blev suget för stort, och en plan sjösattes för att få tag i en Croix de Fer-ram genom att jag la ut en köpes-annons här på happy för en vecka sedan.

Döm om min förvåning när Sivert på Häggs hörde av sig efter ett par dagar och sa att han hade en fabriksny ram från 2015 i lager i storlek 56! Fick fundera ett litet varv på hur det skulle bli att frångå min vanliga storlek 58, men givet att ramen mest blev lägre snarare än kortare i mindre storlek slog jag till. I samma veva var @Moses95 ute och reste och passerade i närheten av Häggs, så ramen fick följa med honom hem. Planeter linjerades upp, solen stod rätt, karmakontot tömdes osv osv!

Så här står nu en sprillans ny ram i färgen Burnt Bronze och skiner med sina Reynolds 725-rör och sin kolfibergaffel. Det här kommer bli så bra!!

IMG_6119.jpeg

Efter att affären bestämts med Sivert härjade jag runt lite på köp&sälj och kunde där fynda Ultegra-reglage och -bromsar samt ett par skeva 26-tums mtb-hjul med fina Hope Pro 2-nav med qr-axlar. Ett par adaptrar för att konvertera IS till FM-infästning för bromsarna hittades på samma väg. Samtidigt beställdes övriga delar som behövs för att få en närapå komplett cykel, och jag hoppas dessa kommer i mitten av veckan.

Första steget (om det kommer gå att dela in bygget i steg - jag kommer nog göra allt på en gång i sedvanlig ordning) är att bygga hjul.

Donatorhjulen då ambitionen var att skruva isär dem:

IMG_6116.jpeg

Donatorhjulen efter att nipplarna var gängpaj, ekrarna skeva och tålamodet bristfälligt:

IMG_6117.jpeg

Ut kom tillslut ett par dugliga nav åtminstone! De ska nu få en rengöring och funktionskontroll samt service där så krävs. Lager känns helt okej så med lite nytt fett här och där är de förmodligen good to go inom kort.

IMG_6120.jpeg

Imorgon bär det av till Veloform för att köpa ekrar och sen är det bara barn, arbete och annat världsligt som kan stå i vägen för cykelbygge!

Senast ändrad:
Kul att Häggs hade en hyllinventarie, dessutom i en snygg färg! Håller du på att bygga upp en Miyata-kult kring CdF?
Eller hur! Det var ju ungefär som att vinna på lotteriet att just den ram jag ville ha, och dessutom i en fin färg, fanns på hyllan. Inte varje dag man kan köpa en 9 år gammal ram fabriksny!?

Haha, gällande kulten så skulle jag vilja påstå att Genesis med lätthet borde kunna uppnå samma status som Miyata! Min på många vis mycket omtyckta Miyata Triple Cross (byggtråd finns här https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-miyata-triple-cross.3696159/) kommer med största sannolikhet få stryka på foten i samband med att detta cykelbygge tar form. Den är utmärkt på alla vis, och egentligen borde den kunna räknas som en gravelhoj.

IMG_4562.jpeg

Ambitionen med den nya Genesisen är att få en aning lägre och raceigare cykel, lite mer däckutrymme och framförallt skivbromsar. Miyatan är mycket kompetent, men Genesisen tror jag kommer falla mig ännu mer i smaken.

Än så länge har jag inte haft hjärta att lägga ut Miyatan på annons, men i framtiden kommer den inte rulla många mil och då borde den gå vidare till en mer värdig tillvaro än att hänga på en krok.?

Grattis till vad som ser ut att bli en kalascykel!

Är det en orginal kolgaffel? Har märkt att olika rake ger olika uppträdande.

Jag sitter på en -14-ram i 725 som jag verkligen uppskattar. Snabba racerrundor, grusrace och randolopp samt tusentals mil pendling. Den släpper jag inte.

Grattis till vad som ser ut att bli en kalascykel!

Är det en orginal kolgaffel? Har märkt att olika rake ger olika uppträdande.

Jag sitter på en -14-ram i 725 som jag verkligen uppskattar. Snabba racerrundor, grusrace och randolopp samt tusentals mil pendling. Den släpper jag inte.
Tack!?

Ja, de nakna ramseten såldes med sådan 2015. Jag räknar med att den kommer bete sig som min andra Genesis och utifrån utseendet ser det ut att vara liknande rake.

Vet att du skrivit att kolfibergaffel gjorde stor skillnad och jag har positiva erfarenheter från kolfibergaffel på stålcykel också. Med mjuk gaffel får man ofta lite "tröghet" i styrningen, dvs en fördröjning mellan att man inleder svängen tills dess att cykeln reagerar, medan man med en bra kolfibergaffel får en annan direkthet i styrningen. Ingen betydelse när man "bara cyklar" men vid inspirerad cykling (plojuttryck??) är det till det bättre.

En del av tanken med denna cykel är att den också ska bli lite rapp och snärtig, så givet ovanstående tror jag det är rätt med en kolfibergaffel.?

I övrigt hör man ju ibland att Croix de Feren är en aning tung och kanske lite sävlig, men man ska ha i åtanke att de från 2015 och däromkring är ganska raceiga med korta kedjestag och hjulbas, och jag upplever inte alls den där "lastbilskänslan" som kan infinna sig i en flack och lång modern gravelhoj som är byggd med annan geo. Jag har tåöverlappet från helvetet med storlek 47 på skorna, men också en pigg och lite lekfull cykel.

Hur upplever du din gällande vägegenskaper osv?

CdF kulten är född!

Riktigt avis, ser fram emot detta bygge, grattis också till den snyggaste ramen innan dom började slutta bakåt i toppröret som sagt. Hoppas det är bra inte gaffeln är för hög!

Ska bli kul att följa, vad blir det för fälgar till naven?

//W

CdF kulten är född!

Riktigt avis, ser fram emot detta bygge, grattis också till den snyggaste ramen innan dom började slutta bakåt i toppröret som sagt. Hoppas det är bra inte gaffeln är för hög!

Ska bli kul att följa, vad blir det för fälgar till naven?

//W
Tack! Alla är välkomna in i gemenskapen, även om jag tvivlar på att den når Miyatahöjd eftersom det nog aldrig sålts den extrema mängd Genesisar som det sålts Miyator.?

Jag provade att ställa cykeln på hjul igår och gaffeln är inte Strael-låg (AC-mått på 380-någonting vill jag minnas) men inte heller jättehög. Med slammat styre och stam enligt plan hoppas jag att den ska se rejält rejsig ut!

Jag gästade hjulbyggartråden med fälgfunderingar och kom fram till att gå på DT XR391. 440 gram, 25 mm innerbredd och avtagbara loggor, därtill till det ganska facila priset 66 euro.

IMG_6084.jpeg

IMG_6085.png

Tänkte släppa sargen och gå på tubeless, men mer om det senare!

Tack! Alla är välkomna in i gemenskapen, även om jag tvivlar på att den når Miyatahöjd eftersom det nog aldrig sålts den extrema mängd Genesisar som det sålts Miyator.?

Till skillnad från Miyata så går ju CdF att köpa fortfarande så chansen finns! Jag har varit så nära att klicka hem en lila CdF 725 under vintern men klicket landade slutligen någon annanstans, men det var ju innan jag viste att det skulle bli en sån här hype.

Till skillnad från Miyata så går ju CdF att köpa fortfarande så chansen finns! Jag har varit så nära att klicka hem en lila CdF 725 under vintern men klicket landade slutligen någon annanstans, men det var ju innan jag viste att det skulle bli en sån här hype.
Haha, skit också, nu när ALLA andra kommer cykla Genesis så kommer du med något annat...?

Det har du såklart rätt i - det går ju fint att beställa en ny cykel bara! Jag ska vara tydlig med att jag verkligen tror att de nya cyklarna är lika fina dom, därtill har de ju också fler flaskhållare. Inkluderat en på undersida diagonalröret som jag så hett eftertraktat länge!

Vi får se när och hur det bjuds in till Genesiskonventet. Det bubblar lite, minst sagt! Snart har vi en smålänning som hoardat upp sjuhundratretton cyklar i en lada och en skön gubbe i typ Floda som kör mint-renoveringar med lila bling överallt.?

//Slut på storhetsvansinne.?

Ut kom tillslut ett par dugliga nav åtminstone! De ska nu få en rengöring och funktionskontroll samt service där så krävs. Lager känns helt okej så med lite nytt fett här och där är de förmodligen good to go inom kort.

img_6120-jpeg.678212
Bygget kommer säkert att gå bra och du kommer att få en cykel du blir nöjd med, du har ju en hel del erfarenhet av cykelbygge minst sagt
Men jag tänkte på naven och ffa på bodyn, det ser ut som den har (små) bitmärken (alubody?). För att minimera risken för värre bitmärken bör du om möjligt undvika kassetter med lösa klingor.

Bygget kommer säkert att gå bra och du kommer att få en cykel du blir nöjd med, du har ju en hel del erfarenhet av cykelbygge minst sagt
Men jag tänkte på naven och ffa på bodyn, det ser ut som den har (små) bitmärken (alubody?). För att minimera risken för värre bitmärken bör du om möjligt undvika kassetter med lösa klingor.
Det är en korrekt iakttagelse! Det är egentligen mitt enda bekymmer hittills med Hopenaven - lösa drev äter upp bodyn. Vet att det finns lite olika knep, men givet att det aldrig ställt till med mer bekymmer än att kassetten är svår att få av ibland så har jag inte gått vidare med åtgärder.

Jag har en reservbody i stål hemma och jag TROR den passar på Pro2-naven (den passar inte Pro4 iallafall...), så det kan hända att den åker på.

Kassett finns bara två att välja på eftersom jag har en 10-delad body men vill köra 11-delad grupp, och dessa heter CS-HG800 och 700. 800 har de stora dreven uppdelade på två aluspindlar och 700 på bara en. Jag beställde 700 pga lägre pris, men nu när du säger det så kanske 800 hade varit bättre. Ska erkänna att jag inte fullt ut tänkt igenom den detaljen ännu!

Kassett finns bara två att välja på eftersom jag har en 10-delad body men vill köra 11-delad grupp, och dessa heter CS-HG800 och 700. 800 har de stora dreven uppdelade på två aluspindlar och 700 på bara en. Jag beställde 700 pga lägre pris, men nu när du säger det så kanske 800 hade varit bättre. Ska erkänna att jag inte fullt ut tänkt igenom den detaljen ännu!
Kollar man på sprängskisserna så är det ju skillnad på CS-HG700 och CS-HG800
Men den kostar en del

Men jag har för mig att jag har läst att Edco Monoblock 11-delad skall passa på 10-delad body, den är även i ett stycke och finns i 11-34, men kostar en hel del

Jag har länge gått med ett hål i cykelstallet. På platsen där det borde stå en lite tuff gravelhoj har det ekat tomt. Visst har jag några cyklar man kan cykla fort på grus med, men en av dem har dämpare fram och bak, en annan skärmar och porteurrack

bygga en systercykel till min nuvarande Genesis men utan "långcyklargrejerna" har närts i tystnad.

Tänkte släppa sargen och gå på tubeless, men mer om det senare!

vem är du, och vad har du gjort med @n3wton ?

Tycker min har levererat på i stort sett alla punkter. Tar vi ramen tycker jag att den är lagom komfortabel utan att bli sölig. Tvärtom är bakänden så styv att jag har kunnat ladda fullt i backsprätt.

Med orginal plåtgaffel var framänden tung, stötig och lite sladdrig på ett lite oskönt sätt. Dock hållit för hårda gruspelotoner.

När jag kraschade bort gaffeln och köpte en billig och begad kol/alu-gaffel blev den rejält lättare, påtagligt styvare men pga raken lite sävligare.

Med de lätta Novatec-hjulen jag hade blev den jäkligt snabb. Har ett par vinterhjul med navdynamo och då blir den segare.

@krabbe rullade väl in typ #32 på TCR på sin. Det säger väl allt.?

Jag har i ganska många år letat efter en Croix de Fer i storlek 56-58, gärna av årsmodell ca 2015 från tiden då överrören var mindre slopade än på de senare årsmodellerna, utan att finna lämpligt objekt. En vag tanke om att bygga en systercykel till min nuvarande Genesis men utan "långcyklargrejerna" har närts i tystnad. Men nyligen blev suget för stort, och en plan sjösattes för att få tag i en Croix de Fer-ram genom att jag la ut en köpes-annons här på happy för en vecka sedan.
Jag såg köpesannonsen. Kul att du fick napp! Ser fram mot ännu ett fint bygge.

Riktigt sköna hojar det där. Min gick många tusen mil under 8 år som åretruntpendlare och vinterdistanshoj. Till slut dog den rostdöden pga stockholms saltlakedränkta cykelbanor. ;(
Visa bilaga 678311
Gör en tråkig historia till en solskens då, det var jag som köpte den av dig och ramen lever än ✌️

IMG_8307.jpeg

Hur mycket däck får ni in med skärmar? Jag har aldrig försökt med mer än 35mm.
Min nya variant (den med TA) får jag in WTB Riddler med 37mm samt skärmar. Det sitter rätt tajt mellan däck och skärm dock, vilket gör att det fastnar/byggs upp snö de dagar när det snöar. Lyckligtvis slipper jag det vita kräket oftast pga att jag bor i sydvästra delen av Skåne.

Nästa uppsättning däck blir nog lite mer slicksiga utan nabbar.

Hur mycket däck får ni in med skärmar? Jag har aldrig försökt med mer än 35mm.
Jag kör 38 fram och 35 bak, men tidigt i karriären körde jag 42 fram och 38 bak, vilket ganska ofta satte igen sig med tallbar och lera typ. Det händer ibland nu med, men generellt sett duger det i 99% av fallen. Med 35-däck fram och bak har man noll problem skulle jag säga.

Ovanstående gäller med Gilles Berthoudskärmar noggrant monterade enligt första bilden i tråden.

På tal om däck är min största fundering just nu om det är 42-däck som är optimalt utan skärmar, samt om de däck jag tänker på är rimliga att köpa när de kostar 1270 kr stycket.? Det låter ju helt jävla hysteriskt när två däck kostar som halva ramen, men det ligger en massa magi i däcken enligt min erfarenhet. Imaginär eller verklig är ju mindre noga eftersom det är känslan som är det viktiga.

Tanken är att cykeln ska agera ett väldigt värdigt och kompetent alternativ till att köpa en ny gravelhoj för 30-50 000 kr men som inte väcker några känslor alls, och planen där är att alla delar ska vara antingen begagnade eller riktigt prisvärda i förhållande till sin funktion, men de där däcken avviker ju fullständigt från de kriterierna...

Jag kör 38 fram och 35 bak, men tidigt i karriären körde jag 42 fram och 38 bak, vilket ganska ofta satte igen sig med tallbar och lera typ. Det händer ibland nu med, men generellt sett duger det i 99% av fallen. Med 35-däck fram och bak har man noll problem skulle jag säga.

Ovanstående gäller med Gilles Berthoudskärmar noggrant monterade enligt första bilden i tråden.

På tal om däck är min största fundering just nu om det är 42-däck som är optimalt utan skärmar, samt om de däck jag tänker på är rimliga att köpa när de kostar 1270 kr stycket.? Det låter ju helt jävla hysteriskt när två däck kostar som halva ramen, men det ligger en massa magi i däcken enligt min erfarenhet. Imaginär eller verklig är ju mindre noga eftersom det är känslan som är det viktiga.

Tanken är att cykeln ska agera ett väldigt värdigt och kompetent alternativ till att köpa en ny gravelhoj för 30-50 000 kr men som inte väcker några känslor alls, och planen där är att alla delar ska vara antingen begagnade eller riktigt prisvärda i förhållande till sin funktion, men de där däcken avviker ju fullständigt från de kriterierna...
RH?

Schyssta planer! Såg sin köpes-annons och blev genast också lite sugen på att komplettera min vardags-CdF med en skoj-CdF.
Sjukt bra cykel. I mitt vardagsutförande är den både tung och ful, men väldigt trofast och pålitlig.

Mhm.. Med mönster, och i Extralightversion. Som att gå in på en stjärnkrog och bara säga "ge mig det bästa ni har". Har tidigare cyklat på 55-däck i samma version och de var oväntat snabba även på ren asfaltscykling, så jag har högt ställda krav att de ska vara riktigt fina i 42-version.

Kravlistan på däck till denna cykel:

- Superhärliga och snabba att cykla på
- Se feta och tuffa ut och ge en härlig känsla rent estetiskt

Båda punkterna är högst subjektiva...

Jag brukar ju hävda att man inte behöver mönster för gruscykling men vill ändå ha det denna gång då jag avser hamna i fler situationer där det är liten marginal och körs hårt än jag gör normalt sett på grusväg. Och sen, i ärlighetens namn, är det till 82,5% för att det helt enkelt ser fräckt ut.

Edit: utvecklar vidare!

Jag tänker mig att jag vill ha lättast möjliga mönstrade däck i förhållande till storleken, och tror att RH Hurricane Ridge är den främsta kandidaten där. Jag har lite dålig koll på vikter och annat för mönstrade däck runt 42 millimeter och tar gärna emot input kring vettiga alternativ.

RH-däcken väger 465 gram enligt uppgift.

IMG_6124.jpeg

Inte Extralight på lånade bilden, men ger en känsla ändå. Kanske kanske att tom 48-däck går in. De 38:or jag var på Miyatan är väldigt nätta...

Senast ändrad:
Schyssta planer! Såg sin köpes-annons och blev genast också lite sugen på att komplettera min vardags-CdF med en skoj-CdF.
Sjukt bra cykel. I mitt vardagsutförande är den både tung och ful, men väldigt trofast och pålitlig.
Visste inte att du hade en sådan! Fint ändå med en ram som kan vara både tung och ful men i annan version ganska rolig och inspirerande (vilket åtminstone är min erfarenhet).?

Visste inte att du hade en sådan! Fint ändå med en ram som kan vara både tung och ful men i annan version ganska rolig och inspirerande (vilket åtminstone är min erfarenhet).?
Jopp, min är den billigaste varianten i icke Reynolds-stål, säkert viss skillnad mot 725- eller 853-varianterna. Sävligheten beror nog dels på det som sitter på, bygellås, ful korg och annat, men också på att det är en strl 56. För maximal skojighet hade nog en strl 54 passat mig bättre. Men att den trots storlek, vikt och utrustning ändå är så go att cykla på är ett väldigt gott betyg måste jag säga.
Skulle jag springa på en 54-ram i finstål hade det varit svårt att motstå...

Jag går i samma tankar, jag har en som är helt ok kul till mycket! Ifrån toura på kontinenten i 4v till cykla till jobbet som att med större leende och tyngre cykel hänga på lvg / grus rundor & bikepacking.

Men att dela upp min alltiallo till två som är bra på olika!

Trevligt bygge! Kan man inte knö in ett par RH Manastsh Ridge i den här ramen/gaffeln? De har det uppdaterade mönstret som kanske går lite tystare och är 0.1% snabbare. På med en Win-wing när det är kladdigt ute.

Är det ngt som skall avvika så är det väl däcken!

GP5K är väldigt kompetenta grusdäck?
De finns inte bredare än 35mm och som jag har skrivit här tidigare var mina GP5k AS TR ganska smala, åtminstone nymonterade på DT R470 DB-fälg(i20).
gp5k_as_tr_35mm_r470_i20_bredd-jpg.678065

Men det finns alternativ:
Schwalbe Pro One som finns i både 34-622 och hela 38-622
Men 38-622 versionen finns inte listad på deras egen hemsida

Men RH Hurricane Ridge är ju ännu bredare med sina 42-622.
och åtminstone en aning billigare i Tyskland (~100 SEK/däck)

Trevligt bygge! Kan man inte knö in ett par RH Manastsh Ridge i den här ramen/gaffeln? De har det uppdaterade mönstret som kanske går lite tystare och är 0.1% snabbare. På med en Win-wing när det är kladdigt ute.
Jag såg dem på hemsidan och ville ha, men dessvärre finns dom inte tillgängliga hos LBSen som jag vill köpa hos... 42 eller 48 är alternativen där. Är ju såklart inte låst till att handla där, men att ens ha en LBS som tillhandahåller sådana extremt nischade däck och en massa annat måste uppmuntras och handlas hos tänker jag!?

Lyxkonsumtion eller nödvändigt är ju en fråga som ligger nära till hands när man har två närbesläktade cyklar men en med och en utan skärmar...?

Tillbaka
Topp