[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen

Jag har ju hittills bara cyklat 50 km varav kanske 30 km grus, så egentligen kanske det inte är läge att göra en djuplodande analys. Däremot så har jag ju fuskat genom att bara ha använt saker jag känner till sedan tidigare; byggde cykel med snarlik ram för många år sedan som jag älskar, har identiska reglage och grupp på annan cykel, likadana men lite bredare hjul, likadant styre, likadan sadel, däck har jag haft likadana men bredare och smalare. Dessutom sitter jag närapå exakt likadant som på racerhojen men får bonusen att däcken är bredare - precis enligt plan. Känns nästan som att jag lurat systemet genom att bara ta det jag verkligen gillar!?

Med det sagt är det svårt att vara negativ. Ramen är byggd som en racer med korta kedjestag, kort hjulbas (tåöverlapp typ 5 cm). Med lång och låg styrstam sitter jag som på en fullblodsracer men kan dra rätt ut i grovgruset. Att ramen är en 56:a där jag tidigare kört 58 gör att cykeln upplevs väldigt nätt och smidig tror jag.

Min andra Genesis (som jag ju mycket riktigt älskar!) är ganska mycket tyngre givet frontrack, skärmar, navdynamobelysning (!) och har för avsikt att cyklas långt och länge. Det jag är nöjd med med den är att den är byggd som en bekväm långfärdscykel, men ändå känns pigg och rolig. Den nya är mer renodlad "cykla fort-cykel" utan en massa grejer.

När man sätter frontrack på en cykel så förändras styrningen väldigt mycket. Egentligen ska man ha en cykel som är gjord för det för att det ska fungera bra. Min andra Genesis lider en del av det då styrningen tydligt blir långsam - ännu långsammare om man börjar lasta på lite grejer. Inget problem att leva med till vardags, men rappheten blir tydligt påverkad. Den nya är därför mycket mer sprudlande och snärtig gentemot den gamla - en helt annan upplevelse faktiskt. Detta är min gamla Genesis busiga och pigga kusin!?

Det där med "ännu en cykel i stallet" tror jag inte gäller här utan jag har som jag skrev i första inlägget verkligen saknat en renodlad gruscykel. Tidigare har jag kört med min andra Genesis med skärmar osv även när jag cyklat torra grusturer. På den får jag "bara" plats med 35-däck och det ger en del snakebites när vägarna blir dåliga och man cyklar fort. Dessutom upplevs den lite tung och tråkigt då givet hur styrningen påverkas. Med den nya tror jag att jag ska kunna leva ut grusracedrömmarna på ett helt annat sätt. Det blir en helt annan lekfullhet i denna cykeln.

Utöver en ren bushoj tror jag ändå jag kommer köra lite bikepacking med denna cykeln. Kommer bli att stå och klia sig lite i huvudet vilken man ska välja när man ska ut på tur. Den gamla cykeln är lättare att packa och skärmar är verkligen underbart när det regnar, men den nya har en mer avskalad och "snabb" känsla som inte heller är fel tror jag.
Gott. Lycka till med nya cykeln. ?

Vad säger du @n3wton , nog för att man är van att trådar kan spreta lite, men hade du räknat med en diskussion kring huruvida ulvakänslan kan vara sexuellt eller inte i en tråd som handlar om att bygga gruscykel? ?
Jag vet inte riktigt hur mycket "lex vardagsrum" lever kvar på forumet numer egentligen, men den här tråden är väl ett exempel på att några sitter och snackar vid ett bord om ett specifikt ämne på en hemmafest, varpå några lätt överförfriskade personer brötar in, stöter till en stol och ropar ut lite diverse åsikter i ren allmänhet innan de drar vidare i byggnaden. Jag tar det med ro.?

Däremot blir jag motiverad att slänga in lite mer innehåll! Jag drar på jobb i Småland imorgon under en vecka och hoppas få lagt ett par kvällar tillsammans med cykeln på härliga grusvägar. Ibland skiter det sig, men jag håller tummarna! Då kommer det fler bilder och mer åsikter från min sida tänker jag.

några sitter och snackar vid ett bord om ett specifikt ämne på en hemmafest, varpå några lätt överförfriskade personer brötar in, stöter till en stol och ropar ut lite diverse åsikter i ren allmänhet innan de drar vidare i byggnaden. Jag tar det med ro.?
Haha, du är för go! ?

Det är inte så konstigt, det blir mörkare fortare på kvällen ju närmare ekvatorn man är. Skillnaden för tiden med skymning mellan t.ex. Stockholm - San Francisco diffar mellan ca 1,5 och 3 gånger längre (beroende på när på året det är).
Sedan är det mer gatubelysning här (men inte lika mycket reflekterande vägmarkeringar)

Jag har cyklat lite i helgen! Kommer matigare inlägg senare, men tills vidare blir det en bild tillägnad @jolov och @Willie ?

IMG_6547.jpeg

Vuxenmobbing när det är som bäst <3

Ser fram emot ett matigt inlägg med en gedigen guide om hur avslutningen sker!

"Stilla veckan" spenderades med att renovera 1800-talstorp en bit ovanför Kalmar, i fantastiskt gammalt kulturlandskap. Jag och en tidigare kollega brukar byta tjänster ett par veckor per år, där vi hjälper varandra renovera eller bygga om på våra gamla gårdar. Den här gången var det avloppsbyte i ett torp, som senast såg en hammare någon gång under 50-talet, och innan dess var senaste åtgärden att huset flyttades till sitt nuvarande läge i början av 1900-talet.

IMG_6516.jpeg

Eftersom det är så galet fina grusvägar i området följde nya cykeln med. Ambitionen var att hinna cykla någon kväll och sen ta en längre tur på påskafton. Som vanligt var det planerat att hinna med tusen grejer arbetsmässigt, så istället för cykling blev det arbete alla vakna timmar (ingen överraskning där...).

Resized_20240326_132557.jpeg

Vi hann med att byta samtligt avlopp och montera tillbaks trossbotten, plus riva en massa inredning, så alla var nöjda och glada. Nu kommer en "riktig" rörläggare och ska pula med varm- och kallvatten plus värmesystemet som ska bestå av vedeldad panna och vattenburet (därav de tills vidare sparade gamla rostiga värmeledningarna).

IMG_6509.jpeg

IMG_6503.jpeg

IMG_6507.jpeg

Vi åkte till övernattningsbostaden vid 21-tiden på långfredagen, så jag var skeptisk till om jag skulle orka upp på påskaftonsmorgonen. Cykelsuget var dock så stort att jag pallrade mig upp vid 6-tiden och vid 06.30 satt jag på cykeln, pepp som tusan. För att hinna hem till påskfirandet var ambitionerna inte jättestora, men jag fick ändå ihop en fin runda på blandade grus- och asfaltsvägar.

IMG_6524.jpeg

IMG_6521.jpeg

IMG_6542.jpeg

IMG_6548.jpeg

IMG_6561.jpeg

Fantastiskt vårväder och fantastisk natur. Fågelsång hela rundan!?

Därefter drog jag till andra sidan landet och firade påsk. Go vecka!

IMG_6558.jpeg

Hur går det här, har cykeln fått rullar något?
Nöjd med däcken? har för mig du kört släta RH tidigare.

Mvh Seb

Här går det fint!

Såhär ser cykeln ut just nu:

IMG_7569.jpeg

Hade tänkt skriva både i bikepackingtråden och här, men har ledsnat lite på happy sedan ett tag tillbaks dessvärre. Men svarar såklart på tilltal!?

Cykeln har precis rullat hundra mil. Jag har många cyklar att sprida gracerna på och ren gravelcykling har det inte blivit så mycket av på senaste. Däremot rullade jag och @Moses95 över till Öland och tog ett varv förra veckan!

Vid avfärd (fast fuskbild eftersom den är tagen en bit in på färden):

IMG_7433.jpeg

Tjuvstartade med en korttur till Hindås på söndagskvällen.

IMG_4459.jpeg

Lyxfrulle dagen efter.

IMG_7424.jpeg

Vi drog sen förbi @LWB i bergen. Såg inte en enda Miyata, men gladdes åt gediget byggnadsvårdsarbete och sedvanlig gästfrihet. Herrn stod med lera på nävarna (timmerväggarna trivs bäst lerbeklädda) så i kramandet utbyttes ömsom delar lera, vägdamm och svett.

Därefter blev det besök hos andra bekanta påväg genom Småland, innan Öland stundade. Ett par regnskvättar men annars en helt grym resa!

Bilder i urval:

IMG_7455.jpeg

IMG_7489.jpeg

IMG_7469.jpeg

IMG_7521.jpeg

IMG_7526.jpeg

IMG_4646.jpeg

IMG_4609.jpeg

IMG_4619.jpeg

IMG_7558.jpeg

Moses cyklade med släta Rene-däck (som jag mycket riktigt kört i ett antal varianter under många år nu). Det märks en aning skillnad då han rullar lättare än mig nedför, men mina Hurricane Ridge fungerar helt jäkla magiskt bra för att vara mönstrade skulle jag vilja påstå. Rullar lätt och är superhärliga! Kör dem slanglösa och de läckte en hel del i sidoväggarna så jag fick pumpa till och från innan resan, men då ska sägas att jag bara hade ca 25 ml i varje däck. Inför att vi skulle iväg la jag i mer i framdäcket och ruskade runt det en del, sen höll det tätt hela resan. Bakdäcket började däremot läcka lite, så då gjorde jag samma med det efter några dagar och då var de täta därefter. Går inte att snåla med tätningsvätskan mao! Har ungefär 50 ml i varje däck numer, gissningsvis.

Tanken med mönstret är till lika delar att det ska se fräckt ut och att det ska bli lite bättre sidogrepp när det blir jordigt/lerigt/blött. Har inte testat detta i skarpt läge ännu. Förutom på hala underlag (gräsmatta, stig) så har man garanterat lika bra grepp med släta däck tror jag.

Förmodar att slitaget är ganska stort på dobbarna på denna typ av däck, men efter hundra mil ser man inget slitage att tala om. Jag hoppas och tror att även om detta är Extralightdäck så gör mönstret att man är en aning mer skyddad från punkteringar. Förutom rena genomslagspunkor vid låga däcktryck (som man är ganska skyddad från vid slanglöst) så är det sten och glas som "plockas upp" från vägen och sedan sakta äter sig igenom in till slangen som är bekymret med punkaoskyddade däck, och när man som på dessa däck har mindre gummi på vägen tror jag att sådana punkteringar blir färre.

Som vanligt är livet för kort för att cykla runt med tröga tråkiga däck, och som vanligt blir man supernöjd med RH-däck, skulle jag vilja påstå!

I övrigt så gick cykeln som ett jäkla lokomotiv på luftkuddar, med racerkänslan intakt, men det visste jag ju sedan innan. Känns som man lurar hela cykelindustrin när man lägger typ 15k och får en helt magisk cykel som klarar vad som helst!

Senast ändrad:
Här går det fint!

Såhär ser cykeln ut just nu:

Visa bilaga 716347

Hade tänkt skriva både i bikepackingtråden och här, men har ledsnat lite på happy sedan ett tag tillbaks dessvärre. Men svarar såklart på tilltal!?

Cykeln har precis rullat hundra mil. Jag har många cyklar att sprida gracerna på och ren gravelcykling har det inte blivit så mycket av på senaste. Däremot rullade jag och @Moses95 över till Öland och tog ett varv förra veckan!

Vid avfärd (fast fuskbild eftersom den är tagen en bit in på färden):

Visa bilaga 716356

Tjuvstartade med en korttur till Hindås på söndagskvällen.

Visa bilaga 716357

Lyxfrulle dagen efter.

Visa bilaga 716358

Vi drog sen förbi @LWB i bergen. Såg inte en enda Miyata, men gladdes åt gediget byggnadsvårdsarbete och sedvanlig gästfrihet. Herrn stod med lera på nävarna (timmerväggarna trivs bäst lerbeklädda) så i kramandet utbyttes ömsom delar lera, vägdamm och svett.

Därefter blev det besök hos andra bekanta påväg genom Småland, innan Öland stundade. Ett par regnskvättar men annars en helt grym resa!

Bilder i urval:

Visa bilaga 716361

Visa bilaga 716360

Visa bilaga 716362

Visa bilaga 716363

Visa bilaga 716364

Visa bilaga 716365

Visa bilaga 716366

Visa bilaga 716367

Visa bilaga 716368

Moses cyklade med släta Rene-däck (som jag mycket riktigt kört i ett antal varianter under många år nu). Det märks en aning skillnad då han rullar lättare än mig nedför, men mina Hurricane Ridge fungerar helt jäkla magiskt bra för att vara mönstrade skulle jag vilja påstå. Rullar lätt och är superhärliga! Kör dem slanglösa och de läckte en hel del i sidoväggarna så jag fick pumpa till och från innan resan, men då ska sägas att jag bara hade ca 25 ml i varje däck. Inför att vi skulle iväg la jag i mer i framdäcket och ruskade runt det en del, sen höll det tätt hela resan. Bakdäcket började däremot läcka lite, så då gjorde jag samma med det efter några dagar och då var de täta därefter. Går inte att snåla med tätningsvätskan mao! Har ungefär 50 ml i varje däck numer, gissningsvis.

Tanken med mönstret är till lika delar att det ska se fräckt ut och att det ska bli lite bättre sidogrepp när det blir jordigt/lerigt/blött. Har inte testat detta i skarpt läge ännu. Förutom på hala underlag (gräsmatta, stig) så har man garanterat lika bra grepp med släta däck tror jag.

Förmodar att slitaget är ganska stort på dobbarna på denna typ av däck, men efter hundra mil ser man inget slitage att tala om. Jag hoppas och tror att även om detta är Extralightdäck så gör mönstret att man är en aning mer skyddad från punkteringar. Förutom rena genomslagspunkor vid låga däcktryck (som man är ganska skyddad från vid slanglöst) så är det sten och glas som "plockas upp" från vägen och sedan sakta äter sig igenom in till slangen som är bekymret med punkaoskyddade däck, och när man som på dessa däck har mindre gummi på vägen tror jag att sådana punkteringar blir färre.

Som vanligt är livet för kort för att cykla runt med tröga tråkiga däck, och som vanligt blir man supernöjd med RH-däck, skulle jag vilja påstå!

I övrigt så gick cykeln som ett jäkla lokomotiv på luftkuddar, med racerkänslan intakt, men det visste jag ju sedan innan. Känns som man lurar hela cykelindustrin när man lägger typ 15k och får en helt magisk cykel som klarar vad som helst!
Väldigt kul att läsa- tack för att du tog dig tiden:)

Tack för uppdateringen, trevlig läsning!
En riktig drömcykel du byggt ihop, till en väldigt förmånlig summa dessutom.
Vad är det för nya äventyr som väntar, gissar att den ej är såld och ska skickas till ny ägare :)

Tack!?

Haha, nej den är ihoppackad för tågresa från Kalmar och hem bara. Inga direkta äventyr med cykel planerade närmsta tiden, men höstsäsongen av cykelträningen ska nog förläggas en del till denna cykeln tror jag. Härlig känsla med en cykel som man kan använda som landsvägscykel rent generellt, men inte behöva bry sig när det blir grus eller så. En riktig all-road!

Jag inbillar mig inte att jag aldrig mer vill bygga en ny cykel (har många byggen på mitt samvete som sedan sålts vidare eftersom jag inte använt dem), men jag fuskar lite denna gången eftersom jag provat ut samtliga delar och koncept på flera andra cyklar under flera års tid, så det känns lite som att ta en genväg till rätt hoj.

Emellanåt så funderar jag på om man inte ska lägga alla ägg i en korg och köpa en 3T Exploro Racemax eller dylikt, men jag kan inte riktigt förlika mig med en kolfiberhojs förgänglighet och fördelarna väger inte upp nackdelarna i min bok. Jag tror på riktigt att denna cykel är så "kompromisslös" jag kan tänka mig för en "snabb" cykel (frontracket tas bort när det inte används), och när man väljer bort kolfiberram, elväxlar och höga fälgar så blir det väldigt mycket billigare utan att man egentligen kompromissar med något i min bok. Cykelns styrkor är ramgeo och -material i kombination med optimalt fungerande växlar (både range och funktionalitet), riktigt bra bromsar och utrymme för lagom mycket däck.

Just det. När det gäller däckutrymme så räckte det faktiskt inte riktigt till för 42-däck på breda fälgar....

IMG_7642.jpeg

De svarta plupparna på bild är "hörnet" på kantdobbarna på bakdäcket. Kändes lite tokigt att klippa i svindyrt däck först, men givet att kantgrepp baktill på en sån här cykel är av extremt liten betydelse känns det ändå helt okej. Kantdobbarna är fortfarande kvar, men saknar numer lite stöd kan jag tro.

IMG_7643.jpeg

Custom??

Tämligen intressant byggtråd och fin cykel du fick ihop. Nu blev jag sugen på ett första egenbygge! Och kanske även Genesis CdF. Verkar tåla att jämföras med Secan 3.0 som jag suktar efter, eller vad skulle du säga med erfarenhet av Fairlight?

Tämligen intressant byggtråd och fin cykel du fick ihop. Nu blev jag sugen på ett första egenbygge! Och kanske även Genesis CdF. Verkar tåla att jämföras med Secan 3.0 som jag suktar efter, eller vad skulle du säga med erfarenhet av Fairlight?
Tack! Jag har två Genesis som jag stormtrivs med, men har gått i tankarna senaste tiden att faktiskt skaffa en Secan genom att byta ut min Fairlight (Strael, racer) och min gravel (cykeln i denna tråden) och därefter köra dubbla hjuluppsättningar.

Genesisarna är skitfina men Fairlight smäller högre pga finare stål och sådär äckligt genomtänkta detaljer. En Secan är inte så bra att bara ramen kostar mycket mer än min Genesis jag byggt i denna tråd kostar komplett, men det kanske inte riktigt är en rättvis jämförelse. Fairlight är en ganska prisvärd cykel sett till att de är så nära custom man bara kan komma utan att köpa en customram.

Moderna axlar, directmountbromsar osv har begränsat värde men gör bygget lite enklare kanske. Jag tror för min del att de där sista, genomtänkta detaljerna samt möjligheten att köpa en ram med exakt den färg man vill ha (om en sådan säljs just när man ska köpa ram) gör att ett köp av en Fairlight hade varit tänkbart. Däremot är det rena lyxkonsumtionen för min del givet att jag har cykeln denna tråd handlar om.😊

Behövde träna lite under kvällen - man ska ju orka cykla lite sen också.

Nu står cykeln på hjul!

Visa bilaga 679219

Har varit lite orolig att den ska bli för låg när den "ser rätt ut" eftersom den bara är en 56:a. Målet har varit att den ska komma nära min racer på alla fronter förutom att den får plats med mer däck. Nu har jag inte mätt jättenoga, men med 120-stam på -17 grader är närapå EXAKT likadan som racern sett till sadel-styre-vevparti! Svårt att få det mer mitt i prick tror jag!

Visa bilaga 679220

För er som känner att hjärtmedicinen inte räcker till när ni ser spacertornet: ni kan vara lugna, jag har värmt upp bågfilen!?

Visa bilaga 679221

Edit: liten uppdatering kring däck och hjul.

Hjulen vägde in på 1 853 gram. Inte världens lättaste, men de lär tåla mycket stryk och jag var nog beredd på ungefär den siffran. Gillar hur de ser ut med sin låga profil.

Däcken är Rene Herse Hurricane Ridge, som förutom att ha det fetaste namnet även är av Extralightversion, monterade tubeless och väger in på 467+470 gram. Bak finns inte utrymme för att köra bredare och det är inga oceaner av utrymme fram heller. Tror det blir optimalt sett till utrymme-vikt-mönster-känsla!
Sjukt snygg ram, förresten vad är det för styre?

Sjukt snygg ram, förresten vad är det för styre?
Tack! Det är ett Soma Highway One. Standard-standard för ett vanligt kompaktstyre tror jag man kan säga, men passar mig skitbra. Är allergisk mot flare (på riktigt, handlederna blir kassa). Skillnaden på detta och ett vanligt lätt tillgängligt och ganska billigt Ritcheystyre är att detta är blanksvart. Jag kan inte förstå varför allt ska vara mattsvart - det är ju så tråkigt att man somnar bakom styret... Dock var det svårt att få tag i det pga amerikanskt och massa tilläggskostnader pga världsläget med tokiga män som gör tokiga saker. Minns inte hur jag fick tag i detta, men det kanske står i tråden någonstans. Gissar att jag hittade ett på någon obskyr europeisk webbshop som hade ett enda exemplar kvar typ.

Tack! Det är ett Soma Highway One. Standard-standard för ett vanligt kompaktstyre tror jag man kan säga, men passar mig skitbra. Är allergisk mot flare (på riktigt, handlederna blir kassa). Skillnaden på detta och ett vanligt lätt tillgängligt och ganska billigt Ritcheystyre är att detta är blanksvart. Jag kan inte förstå varför allt ska vara mattsvart - det är ju så tråkigt att man somnar bakom styret... Dock var det svårt att få tag i det pga amerikanskt och massa tilläggskostnader pga världsläget med tokiga män som gör tokiga saker. Minns inte hur jag fick tag i detta, men det kanske står i tråden någonstans. Gissar att jag hittade ett på någon obskyr europeisk webbshop som hade ett enda exemplar kvar typ.
Jag har köpt highway one hos Anders på Veloform tidigare. Har det på min Team Miyata. Håller med, det är riktigt skönt.

Tillbaka
Topp