D
Deleted member 77490
Guest
[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen
Gott. Lycka till med nya cykeln. ?Jag har ju hittills bara cyklat 50 km varav kanske 30 km grus, så egentligen kanske det inte är läge att göra en djuplodande analys. Däremot så har jag ju fuskat genom att bara ha använt saker jag känner till sedan tidigare; byggde cykel med snarlik ram för många år sedan som jag älskar, har identiska reglage och grupp på annan cykel, likadana men lite bredare hjul, likadant styre, likadan sadel, däck har jag haft likadana men bredare och smalare. Dessutom sitter jag närapå exakt likadant som på racerhojen men får bonusen att däcken är bredare - precis enligt plan. Känns nästan som att jag lurat systemet genom att bara ta det jag verkligen gillar!?
Med det sagt är det svårt att vara negativ. Ramen är byggd som en racer med korta kedjestag, kort hjulbas (tåöverlapp typ 5 cm). Med lång och låg styrstam sitter jag som på en fullblodsracer men kan dra rätt ut i grovgruset. Att ramen är en 56:a där jag tidigare kört 58 gör att cykeln upplevs väldigt nätt och smidig tror jag.
Min andra Genesis (som jag ju mycket riktigt älskar!) är ganska mycket tyngre givet frontrack, skärmar, navdynamobelysning (!) och har för avsikt att cyklas långt och länge. Det jag är nöjd med med den är att den är byggd som en bekväm långfärdscykel, men ändå känns pigg och rolig. Den nya är mer renodlad "cykla fort-cykel" utan en massa grejer.
När man sätter frontrack på en cykel så förändras styrningen väldigt mycket. Egentligen ska man ha en cykel som är gjord för det för att det ska fungera bra. Min andra Genesis lider en del av det då styrningen tydligt blir långsam - ännu långsammare om man börjar lasta på lite grejer. Inget problem att leva med till vardags, men rappheten blir tydligt påverkad. Den nya är därför mycket mer sprudlande och snärtig gentemot den gamla - en helt annan upplevelse faktiskt. Detta är min gamla Genesis busiga och pigga kusin!?
Det där med "ännu en cykel i stallet" tror jag inte gäller här utan jag har som jag skrev i första inlägget verkligen saknat en renodlad gruscykel. Tidigare har jag kört med min andra Genesis med skärmar osv även när jag cyklat torra grusturer. På den får jag "bara" plats med 35-däck och det ger en del snakebites när vägarna blir dåliga och man cyklar fort. Dessutom upplevs den lite tung och tråkigt då givet hur styrningen påverkas. Med den nya tror jag att jag ska kunna leva ut grusracedrömmarna på ett helt annat sätt. Det blir en helt annan lekfullhet i denna cykeln.
Utöver en ren bushoj tror jag ändå jag kommer köra lite bikepacking med denna cykeln. Kommer bli att stå och klia sig lite i huvudet vilken man ska välja när man ska ut på tur. Den gamla cykeln är lättare att packa och skärmar är verkligen underbart när det regnar, men den nya har en mer avskalad och "snabb" känsla som inte heller är fel tror jag.