[Byggtråd]- I filmformat Monster cross!

kimkimano

Medlem
God kväll!

Efter att suktat efter en monster cross i tre års tid har jag nu gjort slag i saken och påbörjat ett monster cross projekt.
Bygget kommer att kunna följas i denna tråd. Dessutom tänkte jag köra tråden i film format där varje del kommer att visas i film och även att förklaras hur man bär sig åt. Filmerna kommer att publiceras här men dem kommer också att finns som en egen spellista på min youtube kanal www.youtube.com/akmtb

Första filmen i följetången kommer här:

Senast redigerad av en moderator:
God kväll!

Här kommer en kort update, har idag testat att sätta på lite fetare 2,25" sulor på fälgarna från gravel hojen.
Fälgarna är "bara" 17mm invändigt, vilket känns rätt så old school. Vad tror ni om detta?
Själv hade jag inte vetat ha det så på en renodlad mtb då det är 25 -30 jag gillar bäst invädigt.
Men nu är ju detta en Monster cross så någonstans känner jag att det kan funka.

Snart trillar fler delar in och bygget kan då ta lite fart. Vilka däck tycker ni att jag ska satsa på?
Är väldigt inkörd på Schwalbe Rocket ron och känner att det skulle vara kul att prova något helt nytt.

kimkimano sa:
Fälgarna är "bara" 17mm invändigt, vilket känns rätt så old school. Vad tror ni om detta?

jag har 17 mm innerbredd på min monstercross, med 2,35-tums racing ralph. tycker det funkar med typ 1,6-1,8 bar. en drömmer väl om bredare fälgar, men förmodligen bara pga mördande reklam. jag har aldrig haft några problem.

freddag sa:
kimkimano sa:

jag har 17 mm innerbredd på min monstercross, med 2,35-tums racing ralph. tycker det funkar med typ 1,6-1,8 bar. en drömmer väl om bredare fälgar, men förmodligen bara pga mördande reklam. jag har aldrig haft några problem.

Körde också smalfälgar tillsammans med conti race king 2,25. Funkar bra på en monster pga att man kör lite högre tryck.

Varför inte köpa en uppsättning 27 mm Mavicfälgar för 750 kr och bygg om hjulen. Samma däck blir 3 mm bredare monterade på den normalbreda 27 mm fälgen, och de slipper se ut som skit i formen.

Kan vara ett alternativ, aldrig byggt hjul, så de blir ju lite extra kul om inget annat..

Sixten Fors sa:
Varför inte köpa en uppsättning 27 mm Mavicfälgar för 750 kr och bygg om hjulen. Samma däck blir 3 mm bredare monterade på den normalbreda 27 mm fälgen, och de slipper se ut som skit i formen.

En Update, har idag fått av alla prylar, kladdat med bromsar och olja, fibblat med intern kabeldragning, insett att jag behöver beställa en lägre slang till bromsen :( och även insätt att jag behöver nya kortare bultar som håller fast drevet på vevpartiet om det inte ska ta i ramen. Visst är det härligt att bygga, här följer nästa film.

Fortsättning följer, ligger före med bygget efter med editeringen. Har en lång 20minuters film där jag kladdar med bromsarna och kommer till insikt med att man på de nya deore har gjort en trevlig förändring på bleed porten :D

Vidare har jag också fått på lite skydd på ramen... som sagt fortsättning följer..

Kvällens fundering är hurvida jag är för detaljerad och har för långa episoder, kruxet är att man vill vara detaljerad och samtidigt inte långrandig..

Känns inte som att du behöver lägga tid på att förklara hur man tar lös vevparti/bakväxel osv ifall det inte är en extremt basic "lär dig meka" video du är ute efter.

Ifall det är en byggtråd i filmformat så är väl det enda relevanta i videon komponentval och resonemangen bakom valen.

kimkimano sa:
Kan vara ett alternativ, aldrig byggt hjul, så de blir ju lite extra kul om inget annat..
Sixten Fors sa:

Det var denna fälg jag tänkte på http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-en427-disc-mtb-rim/rp-prod154043 finns bara 5 st kvar
Bike24 har precis sålt slut sina https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=192327
Så skynda fynda om du vill ha en billig och vettig fälg

Finns även två 24 mm fälgar kvar http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-xm424-disc-mtb-rim/rp-prod154040 som är lite lättare, men även de i smalaste laget för 2,25" däck.

God kväll!

Här kommer en update i bildväg, det har varit en hel del små pill för att få rätt på saker och ting och för att få saker att sitta rätt.
Bromsarna har varit mest pill, då båda kablarna vart för korta och oken har bytts ut. Valen av broms ok föll på nya Deore.

Dessa har imponerat mig, då shimano har updaterat dessa och gjort blödningen ännu enklare. Där man nu har en blödnings port för en slang och sedan öppnas denna med in insektnyckel. Sjukt nice vill ha detta på mian andra shimano bromsar med.

002.jpg

På bilden högst upp på oket ser man vart den öppnas och porten där slangen fäster sitter under precis ovan för "e"et

Fick också tag på ett par American classic race hjul med 25mm innerbredd. Dessa kommer att bli bra då jag vill ha möjligheten att köra feta sulor.
003.jpg

Gällande vevparti så har jag velat behålla mitt Tiagra då där sitter ett trevligt 38T ovalt drev från Woolf tooth. Tyvärr har detta bråkat med mig, Det är lite för stort för ramen och jag fick använda lite spacers. Det känns kansle lite som att jag borde skaffa ett vevparti avsätt för mtb, känns som att det blir mindre tight då.
004.jpg

Annars är jag nöjd vart det håller på att bära hen.
001.jpg

Nästa steg kommer att blir att ge mig på växlen. Denna är lite speciell. Då tiagra 405 reglagen sägs dra kabel motsvarande 11-delad
Så borde det funka med 11-delade växel förare. Jag ska dock testa mest för skoj skulle med en Zee växel som lgger här hemma hur det lirar. Då jag vill åt clutch mekaniken.

Tillbaka
Topp