[Byggtråd] Jag vill också vara hipp och bygga racer!

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej bullen!

Jag hade egentligen nån idé om att ha så få cyklar som möjligt (lol)… Men så dök det upp en Bianchi ram på blocket för kaffepengar, i en färgsättning bara 80/90-talet kunde alstra. Ramen är en 909 Caurus, i Columbus Cromor-rör, så jag antar att det var nån slags instegsracer när det begav sig.

Hur som haver så blir det en mix av nytt, mindre nytt och gammalt. Jag hade tänkt mig en hejdlöst smaklös färgsättning för att komplementera ramen men ändrade mig på vägen, så det blir hyfsat sobert.

Här är statusen just nu!

D6ADB172-730A-4DD4-8AFA-111CD5122DF3.jpeg
013C912F-D158-4B72-A13A-488AFA13324D.jpeg
6327D709-9A61-43B1-9644-B9199C606B78.jpeg
CA7474C6-98AA-4F39-B9B7-1ABA33B342E5.jpeg

Columbus Cromor-rör, så jag antar att det var nån slags instegsracer när det begav sig.
Columbus har en hemsida där du kan läsa mer om Cromor
Såsom jag har förstått det var Columbus under 90-talet tvungna att rensa i produktportföljen pga vuikande försäljning
och Cromor var då deras enklaste typ av rör, men långtifrån dåligt. Columbus sålde före Cromor ännu enklare rör.

Columbus har en hemsida där du kan läsa mer om Cromor
Såsom jag har förstått det var Columbus under 90-talet tvungna att rensa i produktportföljen pga vuikande försäljning
och Cromor var då deras enklaste typ av rör, men långtifrån dåligt. Columbus sålde före Cromor ännu enklare rör.
Jag läste en hyfsat gedigen jämförelse mellan Columbus olika rör där de lät tillverka "samma" ram i de olika kvaliteterna och sedan jämförde de cyklarnas egenskaper i nåt slags blindtest. Jag vill minnas att Cromor inte var sämst i alla fall! Men jag hade gammal Crescent tillverkad i hi-ten stål och den var trevlig att cykla på så denna lär väl inte vara sämre (hoppas jag)!

Tack för tipset Peth men jag har redan en 10-delad Tiagra grupp, köpt här på happyride, som skall hängas på!

Jag har monterade lite delar under gårdagen, bilder kommer imorgon eller eventuellt möjligen kanske idag! Jag har stött på lite patrull men har bestämt mig för en lösning så det skall nog ordna sig. '

En allmän fråga, är det normalt att man inte får ner en quill stem mer än 7.5 cm? Som en temporär lösning köpte jag en "quill stem adapter" och den går inte ner mer än just 7.5 cm, vilket ju lämnar nästan lika mycket uppe i lufter och det ser ju skitdumt ut!

Riktigt najs projekt! Älskar färgsättningen!

Sätt några kolspacers under stammen så ser de inte alltför konstigt ut :D plus att du sparar några gram :D
Vet tyvärr inte svaret på quill frågan, men de löser nog du ;D

Lycka till ocj jag följer tråden med spänning!

Kanske bara är lite skräp som tar emot i gaffelröret?
Det känns inte så, det tar liksom tvärstopp med en metallisk klang, som om jag stöter mot en metallkant eller liknande. Men när jag tittar efter så kan jag inte se något som skulle vara i vägen. Gaffelröret är hyfsat rent dessutom.

Jag får ner adaptern så att "min insert" strecket precis syns ovanför övre låsmuttern... Jag har provat med en styrstam och det är samma lika även där. Är det så att gaffelröret smalnar av invändigt tro?

Ja, kanske. Att rengöra och smörja inne i rören där styre och sadelstolpe ska sitta brukar hjälpa.
Såg svaret med "metalliskt stopp" så då är det nog tyvärr konstruerat så...

Senast ändrad:
Ingen risk att nån snor den cykeln! ?
Haha, om du syftar på färgkombinationen så är det ju bra stöldskydd! ?

Fast så himla ful e den inte. Riktigt najs faktiskt! Tidstypisk och det är ju en Bianchi för 17!!!

Lycka till, Darth Vidar! Ska bli kul att se vad det blir av denna färgkaramell!

Senast ändrad:
Haha, om du syftar på färgkombinationen så är det ju bra stöldskydd! ?

Fast så himla ful e den inte. Riktigt najs faktiskt! Tidstypisk och det är ju en Bianchi för 17!!!

Lycka till, Darth Vidar! Ska bli kul att se vad det blir av denna färgkaramell!
Haha, skämtet gick mig förbi! Man kan ju hoppas!

Jag tycker att färgsättningen är väldigt både och men jag gillar den skarpt!

Tack, det blir inte så mycket mer färg men jag tror att det kan bli bra!

Jag läste en hyfsat gedigen jämförelse mellan Columbus olika rör där de lät tillverka "samma" ram i de olika kvaliteterna och sedan jämförde de cyklarnas egenskaper i nåt slags blindtest. Jag vill minnas att Cromor inte var sämst i alla fall!
Utifrån de specar jag har hittat verkar det som om Cromor har tjockare gods,
vilket förstås gör ramen tyngre men samtidigt starkare och i verkligheten mer långlivad och tåligare för "variationer" i tillverknings-kvalité/noggrannhet
I dagens läge skaffar väl ingen en stålram för ett lättviktsbygge, så den här ramen borde ha alla förutsättningar att bli ett lyckat bygge.

Men jag hade gammal Crescent tillverkad i hi-ten stål och den var trevlig att cykla på så denna lär väl inte vara sämre (hoppas jag)!
+1

Ursäkta den lite kassa bilden men det är vad jag kan frambringa ikväll. Som synes med en mycket smakfull höjd på styret! Jag hade nån förhoppning om att kunna jobba mer med cykeln ikväll men ett härligt migränanfall sätter nog dessvärre käppar i hjulen för de planerna!

Styrstam med adapter och förmodligen även styret är ett provisorium. Målet är att skaffa ett trevligt styre med 26 mm klämma (soma hwy ser trevligt ut) och en stilig quill-stam till det. Men jag tänker att det både blir enklare och något billigare att ställa in cockpiten med detta arrangemang!

Bilagor

• CDCCE7FB-1656-414E-8560-FDE53283429E.jpeg
    CDCCE7FB-1656-414E-8560-FDE53283429E.jpeg
    966.5 KB · Besök: 280
Senast ändrad:
Jag tyckte innan att ramens lackering var mera åt det ful(snygg)a hållet men det får revideras nu när ditt bygge börjar ta form, du har fått ihop det fint :)

Senast ändrad:
Den är ju drömmig den där ramen ?
Vad är det för storlek och Vad har du tänkt för quill-stam?
Den är i storlek 52. Jag har dock inte brytt mig om att faktiskt mäta sadelrör och överröret.

Jag vet inte riktigt vilken styrstam jag skall ha (annat än att den måste vara för 1” styrlager och 26 mm klämma). Tanken med arrangemanget just nu är att enkelt kunna byta styrstam för att få till en bra cockpit. När det är klart skall jag leta rätt på en lämplig styrstam! Det finns några få quill-stammar för 31.8 men de är antingen skitdyra, slutsålda eller ser lite sisådär stabila ut.

Snygg ram!

En Nitto Pearl stam skulle sitta fint på den där. Dyra dock och inte mkt billigare på eBay heller.

Beror styrrörs problemet på att du har en ovanligt lång quill adapter?

Edit: Såg att du testat med annan stam. Skumt! Men då får du leta quillstam med kort styrrörs längd om det inte sitter något skit inne i styrröret?

Senast ändrad:
Snygg ram!

En Nitto Pearl stam skulle sitta fint på den där. Dyra dock och inte mkt billigare på eBay heller.

Beror styrrörs problemet på att du har en ovanligt lång quill adapter?

Edit: Såg att du testat med annan stam. Skumt! Men då får du leta quillstam med kort styrrörs längd om det inte sitter något skit inne i styrröret?
Ja, jag är fantastiskt nöjd över att ha hittat denna ram!

En Nitto Pearl vore onekligen fin men även den skulle nog vara för lång! Quill-adaptern har ca 125 mm styrrör som teoretiskt sett går att sänka ned i en ram så jag tänker inte att den är ovanligt lång. Nitto stammen har 150 mm styrrör.

Jag tänker att det främst beror på ramens hysteriskt korta styrhuvud, det är nämligen bara 85 mm långt! Så det blir nog att leta en styrstam med lika hysteriskt kort styrrör.

Tillbaka
Topp