[Byggtråd] MoosevillePerformance - Billet styrstam med integrerat Garmin-fäste

Tegheim83

Aktiv medlem
Det hela började när jag bytte storlek på min Allebike från Medium till Large, och därmed också började använda en kortare styrstam.
Jag gillade inte Garmins fäste där man hänger ut datorn framför styret, och den styrstammen jag hade var lite kort för att montera Garmin-fäste med gummiband.
Plus att, hur snyggt är det ;-)

Jag har för vana att krångla till det för mig, och så blev det även denna gång.

Började skissa på en styrstam i Solidworks, med några få önskemål.
*55-60mm lång
*-21° för att blir helt horisontal
*Integrerat fäste för min Garmin

Efter många timmar, och tre olika versioner så 3D-printade jag ut första prototypen för att få ett hum om verkligheten.
(Bilderna är klickbara)

20210711_175338.jpg20210711_175918.jpg20210711_180051.jpg20210711_180059.jpg20210718_103135.jpg

Såg några förbättringar, ändrade och satte mig sedan i Mastercam och började programmera.

Jag jobbar som CNC-operatör och kör en 5-axlig DMG Monoblock95 där som skulle få jobba lite extra.
Beställde även hem ett Garmin-fäste från K-Edge som skulle monteras inuti min styrstam, samt lite titanskruv.
Detta är från Tempo-1.

20210730_111854.jpg20210730_131014.jpg20210730_131559.jpg20210730_131605.jpg20210730_201502.jpg20210730_201507.jpg20210730_203223.jpg20210730_210500.jpg20210730_210509.jpg20210731_074120.jpg20210731_074141.jpg20210803_073326.jpg

Sedan var det dags för Tempo-2, samt frontstycket att programmeras och köras.

20210829_144334.jpg20210829_164222.jpg20210829_185447.jpg20210829_210248.jpg

Slutligen dags för montering och provkörning :-)

20210907_193832.jpg20210907_194013.jpg20210907_194055.jpg20210907_194105.jpg

Nu har jag kört många timmar med den och är supernöjd.
Har ändrat ytterligare lite, och ska lätta den något samt ändra lite småsaker både i programmeringen och modellen.

20210921_190030.jpg
Sen ska en ny köras fram, som kommer anodiseras svart.
Ska även göra en egen topcap som matchar.

Stem Preview-60mm-04.JPG
Har även en kortare version till dotterns cykel klar i Solidworks, fast utan Garmin-fäste :-)
Det behöver hon inte än på några år :-)

Stem Preview-50mm-02.JPG

Det skulle nästan vara lag på att man skall fräsa fram alla sina cykeltillbehör på egen hand.

Riiiiktigt jävla ballt!
Kan jag få köpa en? Seriöst

I dagsläget är nej.
Och skulle det bli aktuellt, så är jag rädd att det är få som skulle betala var det verkligen kostar att ta fram en mindre serie den riktiga vägen.

Jag vet ungefär tiden, och timdeb på maskinen, och nja... Det är nog få som är villiga :-)

Hmm, går det inte att göra en topcap med garminfäste? Det skulle ju vara superfunkis, lätt att byta också.

Hmm, går det inte att göra en topcap med garminfäste? Det skulle ju vara superfunkis, lätt att byta också.
En sådan?

Jo, vad jag menade var att TS kanske kan fixa ihop en sån? Måste ju vara lättare än en hel styrstam, där hållbarhet vs vikt är svårt, här finns noll krav på hållbarhet, typ. ;)

Jo, vad jag menade var att TS kanske kan fixa ihop en sån? Måste ju vara lättare än en hel styrstam, där hållbarhet vs vikt är svårt, här finns noll krav på hållbarhet, typ. ;)
Men hur roligt är det?
Man skall få cykeln precis som man vill ha den.

Men hur roligt är det?
Man skall få cykeln precis som man vill ha den.
Ja, det var ett förslag, det är ju jättefint det TS gjort.
För mig är den enkla, tillräckligt bra, lösningen den vackra lösningen. Men det är min smak.
TS styrstam är ju läcker, inget snack om det.

Ja, det var ett förslag, det är ju jättefint det TS gjort.
För mig är den enkla, tillräckligt bra, lösningen den vackra lösningen. Men det är min smak.
TS styrstam är ju läcker, inget snack om det.
Ja, det var inte så att jag satte ett frågetecken bakom vad du tycker om TS lösning. Det var i alla fall inte meningen.
Tycker det är underbart att folk lägger massor med timmar att finslipa på den sista detaljen, när det finns en enklare lösning på sidan om.
Ännu mer pluspoäng om man lägger ned den tiden på något som inte kommer att synas när prylen man håller på med är ihopsatt. Blotta vetskapen att under ytan så ser det kanon ut.

Det finns som sagt topcap med Garmin-fäste redan.
Och vill man ha det, så absolut!
Min högst personliga åsikt är att det är skitfult, och sitter ganska utsatt där halva datorn sticker ut bakom topcap'en med risk för att bryta av den när man lägger sig över styrstammen av misstag.

Men, det härliga är att alla får göra som de vill :-)
Jag lägger hellre orimligt mycket timmar på att få "min" styrstam som jag vill ha den, än att montera nåt jag inte gillar ;-)

Det finns som sagt topcap med Garmin-fäste redan.
Och vill man ha det, så absolut!
Min högst personliga åsikt är att det är skitfult, och sitter ganska utsatt där halva datorn sticker ut bakom topcap'en med risk för att bryta av den när man lägger sig över styrstammen av misstag.

Men, det härliga är att alla får göra som de vill :-)
Jag lägger hellre orimligt mycket timmar på att få "min" styrstam som jag vill ha den, än att montera nåt jag inte gillar ;-)
Du lägger dig över styrstammen? Du menar när du vurpar och hojjen landar upp och ner?

Du lägger dig över styrstammen? Du menar när du vurpar och hojjen landar upp och ner?
Det har faktiskt hänt att jag lagt mig över styrstammen, ganska nyligen :-)

Spann loss i en klättring där min polare stod med finkameran och räddade vad jag trodde skulle bli en clipsvurpa.
Skavsår på underarmen av framdäcket är ovanligt :-D

Bilagor

• DSC_7089.jpg
    DSC_7089.jpg
    744.5 KB · Besök: 147
Snygg

Jag har en såndär för topcap och det funkar inte så bra imho. Det kan tyckas vara lite men det är klart märkbart hur långt bak den hamnar.

De är ju så läckra att det finns inte.
Inte för mig, jag vill hellre ha ett fäste som går sönder före datorn, men så otroligt läckra.
Men vad jag inte fattar är varför Dangerholm inte bett dig göra stammar till sina byggen. A match made in heaven.

De är ju så läckra att det finns inte.
Inte för mig, jag vill hellre ha ett fäste som går sönder före datorn, men så otroligt läckra.
Men vad jag inte fattar är varför Dangerholm inte bett dig göra stammar till sina byggen. A match made in heaven.

Fästet för datorn i sig är bara plast skruvat i stammen iof.
Så den går nog sönder lika fort som de man kan skruva i topcapen.
Du får tjata på Dangerholm. Vi pratar lite ibland, men inte så mycket om just stam :-)

Tillbaka
Topp