Tegheim83
Aktiv medlem
[Byggtråd] MoosevillePerformance - Billet styrstam med integrerat Garmin-fäste
Det hela började när jag bytte storlek på min Allebike från Medium till Large, och därmed också började använda en kortare styrstam.
Jag gillade inte Garmins fäste där man hänger ut datorn framför styret, och den styrstammen jag hade var lite kort för att montera Garmin-fäste med gummiband.
Plus att, hur snyggt är det ;-)
Jag har för vana att krångla till det för mig, och så blev det även denna gång.
Började skissa på en styrstam i Solidworks, med några få önskemål.
*55-60mm lång
*-21° för att blir helt horisontal
*Integrerat fäste för min Garmin
Efter många timmar, och tre olika versioner så 3D-printade jag ut första prototypen för att få ett hum om verkligheten.
(Bilderna är klickbara)

Såg några förbättringar, ändrade och satte mig sedan i Mastercam och började programmera.
Jag jobbar som CNC-operatör och kör en 5-axlig DMG Monoblock95 där som skulle få jobba lite extra.
Beställde även hem ett Garmin-fäste från K-Edge som skulle monteras inuti min styrstam, samt lite titanskruv.
Detta är från Tempo-1.

Sedan var det dags för Tempo-2, samt frontstycket att programmeras och köras.

Slutligen dags för montering och provkörning :-)

Jag gillade inte Garmins fäste där man hänger ut datorn framför styret, och den styrstammen jag hade var lite kort för att montera Garmin-fäste med gummiband.
Plus att, hur snyggt är det ;-)
Jag har för vana att krångla till det för mig, och så blev det även denna gång.
Började skissa på en styrstam i Solidworks, med några få önskemål.
*55-60mm lång
*-21° för att blir helt horisontal
*Integrerat fäste för min Garmin
Efter många timmar, och tre olika versioner så 3D-printade jag ut första prototypen för att få ett hum om verkligheten.
(Bilderna är klickbara)

Såg några förbättringar, ändrade och satte mig sedan i Mastercam och började programmera.
Jag jobbar som CNC-operatör och kör en 5-axlig DMG Monoblock95 där som skulle få jobba lite extra.
Beställde även hem ett Garmin-fäste från K-Edge som skulle monteras inuti min styrstam, samt lite titanskruv.
Detta är från Tempo-1.

Sedan var det dags för Tempo-2, samt frontstycket att programmeras och köras.

Slutligen dags för montering och provkörning :-)