[Byggtråd] NS Clash JR barnhoj nu körklar

haggqvist

Medlem
Jaha, då var det dags att bygga ny cykel till dottern då 20-tummaren kommer bli helt urväxt under våren.
Eftersom den gamla lite otippat blev hoj of the dag på vital så går det ju inte att bygga sämre den här gången. :)

Här är grejerna som finns än så länge, ramen, bromsar och ett baknav.
20180213_200443.jpg

Planen ser i dagsläget ut så här:

Ram: NS Bikes Clash JR. Den fula lacken kommer strippas och ramen våtlackas om i ljusblått ev. med lite orangea eller rosa detaljer. Får se hur avancerat det blir, det är första gången jag lackar själv. Sen blir det 2k klarlack på alltihop. Lite customdekaler blir det säkert också.

Gaffel: Reba el. liknande med 100mm slag.

Styrlager: Works Components 2 graders angleset.

Stem/styre/handtag: Nån lätt 35mm stem, lätt styre med 10-20mm rise och Spank-handtag Spoon Grom.

Vevparti: Antingen SRAM NX 155mm eller nåt annat som jag kortar ned till 145mm. Troligen det senare. 30t singelklinga.

Drivlina: SRAM 10-delat med 11-40t kassett. Blir SRAM då det redan satt Matchmaker på de beggade bromsarna.

Pedaler: Sixpack Icon mini el. så blir det snålvariant med Vegas.

Bromsar: Magura MT6.

Sadelstolpe/sadel: Brand-X Ascend 120mm intern sänkstolpe. Borrar hål för kabeldragning. Sadel blir nåt beggat.

Hjul: Stans Crest 24 på El Guapo-nav både fram och bak. Blir lite specialmek på ändplupparna bak för att få dem att passa 10x135 genomgående axel.

Däck: Raketronny och ev. Kenda Kinetics för liftassisterad utförscykling. Slanglöst.

Vikten på alltihop hamnar på strax under 10kg med pedaler.

Om någon har delar som de vill bli av med så är jag i behov av en lätt 26-tumsgaffel typ Reba, vevparti med vevar som går att korta till 145mm, SRAM växelreglage + bakväxel 10-delat.

Ska försöka uppdatera vartefter bygget framskrider.

Senast ändrad:
Jag är intresserad att se vad du ska ha för ekrar till hjulen. Inte så lätt att hitta reducerade ekrar som är så korta.

Cinder2i40 sa:
Jag är intresserad att se vad du ska ha för ekrar till hjulen. Inte så lätt att hitta reducerade ekrar som är så korta.
Det får bli det som finns att få tag på. Får se vad det är för ERD på fälgarna sen när jag beställer hem dem. Som jag ser det så gör det ingen större skillnad med reducerade ekrar i det här fallet.

kogoyo sa:
11-40t bak med 30t fram blir för lätta växlar. 36t fram skulle passa mycket bättre.
Nej.

SalkinL sa:
Ett tips. Suntour Zeron vevar finns ned till 152mm. 1x specifika och billiga. Hade dom funnits vid årskiftet när jag byggde barncykel hade det blivit sådana istället för NX.

https://www.srsuntour.com/collections/cranks/products/zeron-1-x?variant=45338041742
Bra tips, tack.
Nu har jag dock precis bytt några öl mot ett par Shimano XT-vevar med gängpaj som jag ska kapa ned till 145. Ska testa att fylla hålrummet inuti vevarna med zinklod innan jag gängar dem, återkommer med redogörelse.
Det har även landat nya ändpluggar till El Guapo-baknavet som ska modifieras till 10x135. Tänkte även testa att göra en egen bakaxel i aluminiumstav.

Har börjat försöka strippa ramen. Har testat biltemas färgborttagare vilken funkade sådär. Testade även med DOT-vätska och det funkar bättre men det blir mycket mekanisk borttagning. Tips om bra färgstripper mottages gärna.
20180302_222013.jpg

Slängde även ihop en 3D-modell och gjorde några fulrenderingar. Helblått med lila dekaler får tummen upp av dottern.
render.006_2048x1536.png

Får se om det blir tid till lite vevkortning och nav/axelmek imorgon.

Grymt projekt! De där hope bromsarna som ligger på bordet duger alltså inte? ? Slackset på barncyklar är bra, det ska börjas i tid! Har du fixat alu med zink tidigare? Jag har gjort lite enklare reprationer av saker som inte varit belastade och det har funkat väldigt bra.

Haha, tyvärr är det inga Hope, det är gamla MT6:or men jag ser likheten nu. Kanske ska dekaltrimma dem lite... :)
Har inte testat att löda med zink tidigare men tänker att det inte är så svårt att bara fylla igen den lilla glipan som blir på ena sidan om man delvis borrar i hålrummet i vevarna. Såg nån snubbe på ett tyskt forum som kortat XT-vevar till 152mm utan att hålrummet störde så det är inte säkert att det behövs lödas alls. Får se när hålen är borrade.

Gick ner i källaren för att hänga tvätt igår kväll och vips, plötsligt var baknavet moddat för genomgående axel 10x135.
20180312_215841.jpg

20180312_215427.jpg

Passade även på att skrapa lite mer färg häromdagen. Färgborttagaren från Biltema funkar lite bättre ihop med byggfläkt.
20180306_220422.jpg

Dags för lite uppdatering...

Ramen blev strippad till slut, gladpack och vistelse i pannrummet gjorde susen.
strippad.ram.jpg

Vevarna är kapade till 150mm och tillsnyggade i änden, troligen blir det vevstövlar på dem. Hålrummet visade sig inte vara något problem alls utan det var bara gänga över den lilla glipan i hålet utan att behöva få zinkfrossa. Sannolikt går det att kapa till 145mm utan problem.
vevar.jpg

Delarna till hjulen har kommit och det blir Stans Crest 32h på Planet X El Guapo nav med DT Comp ekrar och mässingsnipplar. Jag tänkte att den blivande åkaren skulle få sätta ihop hjulen, förhoppningsvis nu i helgen. Har även fått hem ett par lätta Schwalbe Raket-Ronny som var förvånansvärt sticky faktiskt, blir bra som lätta stigdäck.

De flesta andra delar är också på plats, drivlinan blir 10-delat SRAM X9 bakväxel/växelreglage med ett Superstar 30t i fram och Sunrace 11-40t i bak. Sadel blev en SDG Fly barnsadel och styre blev ett Truvativ Stylo. Det som fortfarande saknas är 2-graders angle set, pedaler och hisstolpe.
delar.i.lda.jpg

Våtlack på burk finns nu hemma och allt utom dekaler är nu klart för lackering. Från början hade jag tänkt att lacka loggor etc. med vinylmask men insåg när jag satt och gjorde .svg-filer att det förmodligen är för små detaljer för att skära. Nu lutar det åt vinyldekaler ovanpå klarlacken om ingen har några bra tips på var man kan beställa tunna dekaler på ark som går att lacka över med 2k klarlack.

Fortsättning följer...

Ännu inga hjul byggda, svårt att hitta tid när man bara vill vara ute och hoja i finvädret...
Fixade dock till intern kabeldragning till hisstolpen via vevhuset idag.

Fick slipa lite i vevhuset mellan hålen till sadelrör och underrör för att gå fritt från vevlagerhylsan.
20180515_172602.jpg

Borrade upp ingången i underröret och satte i en gummigenomföring.
20180515_181901.jpg

20180515_182820.jpg

Väntar med spänning och avund på fortsättning i den här tråden.

Kapa vevar ser både imponerande och lagom svårt ut på samma gång, men det är kanske inte vem som helst som har gängtapp för 9/16×20tpi vänstergänga liggandes.

Är dock också sugen på att bygga hjul 24-tums Crest till dottern. Vågade du lita på Stan's angivna ERD när du köpte ekrar, eller mätte du själv?

Korta ned vevar är inte så svårt om man har tillgång till en pelarborr. Gängtappar till pedaler finns att köpa lite varstans. Köpte mina från CRC när jag kortade vevarna till förra cykeln. Har för mig att de kostar nån dryg hundring. Annars verkar de nya Zeron-vevarna från Suntour som det tipsades om ovan riktigt bra, aningen tunga kanske.

Jag mätte ERD på Crest-fälgarna själv och fick det till 492mm. Måttet är mellan botten på spåret på två motstående 12mm DT-nipplar. Jag räknade sen ut ekerlängden i Roger Mussons onlineräknare Spokecalc. Rose har bra urval av längder för DT-comp och dessutom vettig paketering i 40-pack.

Här monterar den blivande åkaren hjulen själv. :)
20180519_133823.jpg

haggqvist sa:
Korta ned vevar är inte så svårt om man har tillgång till en pelarborr. Gängtappar till pedaler finns att köpa lite varstans. Köpte mina från CRC när jag kortade vevarna till förra cykeln. Har för mig att de kostar nån dryg hundring. Annars verkar de nya Zeron-vevarna från Suntour som det tipsades om ovan riktigt bra, aningen tunga kanske.
Min sök-fu är svag. Gick att hitta gängtappar mycket billigare än jag trodde. Zeron-vevarna verkar bra, men jag har bara hittat dem från Suntours amerikanska sida med allt vad det innebär i moms o frakt o fraktmoms…

haggqvist sa:
Jag mätte ERD på Crest-fälgarna själv och fick det till 492mm. Måttet är mellan botten på spåret på två motstående 12mm DT-nipplar. Jag räknade sen ut ekerlängden i Roger Mussons onlineräknare Spokecalc. Rose har bra urval av längder för DT-comp och dessutom vettig paketering i 40-pack.
Intressant; det är ju en bit ifrån Stan's angivna 488mm. Uppenbarligen vettigt att ta Mr. Musson på orden: mät själv! Bra tips om ekrar från Rose.

haggqvist sa:
Här monterar den blivande åkaren hjulen själv. :)
<bild på person som byggt mer hjul än de flesta>
Bra, där!

Så var hjulen färdigbyggda och droppern + de sista smågrejerna är på väg. Nu måste jag bara få tummen ur och fixa en temporär lackbox så att jag kan lacka ramen.

IMG_20180602_235651_933.jpg

Fick tummen ur och tog tag i lackandet idag. De sista grejerna kommer med Nostpord på måndag så det var dags nu.

Först slängdes det upp en temporär lackbox av byggplast i verkstaden.
20180609_112522.jpg

Sen på med lite grundfärg.
20180609_145657.jpg

Lite kulör.
20180609_152353.jpg

Passade även på att lacka dotterns fullfejs i blått och lila. Det går ju inte att hoja om inte grejerna matchar.

Imorgon blir det 2k klarlack på alltihop.

Så blev det äntligen dags att montera ihop hojen från lådan med grejer.
20180617_162144.jpg

Montering av slackset på det gamla hederliga sättet.
20180618_205223.jpg

Interndragning av sänkstolpen via vevhuset.
20180618_213455.jpg

Tyvärr var det ena avståndsjusteringen trasig på de begagnade Magura MT6-bromsarna så det fick bli ett par Tektro Auriga bojsänken så länge. Byts nog ut till ett par nya MT2 inom kort. Customdekaler beställs i veckan.

Här är lite bilder på den körklara hojen, nu drar vi ut i Ängis och testar den om en stund...
20180623_115713.jpg

20180623_115642.jpg

20180623_115525.jpg

20180623_115752.jpg

20180623_115611.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp