[Byggtråd] Nukeproof scout 275

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Såg den här videon och blev sjukligt sugen på att testa HT igen:

Efter några timmars vånda bestämde jag mig för att lägga min fulkines FM036 på offeraltaret och beställa hem en Nukeproof scout 275-ram. Rött var det enda som fanns i XL och det kan ju vara skoj med lite färg. Scouten är ju boost-specad och 27,5" har jag inte kört innan så det fick bli ett par nya hjul med och då det här är lite av ett budgetbygge så slog jag till på ett par Nukeproof neutron från CRC som jag tycker verkar rätt prisvärda. Det blir 180mm skivor fram och bak, Shimano RT66. Slog också till på en Brand-x ascend xl.

Några öppna frågor just nu är:
1) Borde jag bara sälja min FM036 komplett och köpa nytt till Scouten? Annars tänkte jag lyfta över min 1x11 XT-drivlina, SLX-bromsarna och mitt mt zoom 720mm kolfiberstyre till nya hojen och sälja resten löst (SID XX, monarch XX, BOR-hjul)
2) Måste jag ha ett boost-vevparti eller kan jag lyfta över mitt singelfierade, från börjar tvådelade, xt-vevparti? Som jag förstått det är det ändå bara klingan som är boost eller inte?
3) Tänkte köra på en rockshox revelation rc 140mm, men det lockar lite med en Pike istället. Synpunkter på valet här?
4) Vilka däck är bäst att satsa på, kommer inte orka hålla på att byta däck inför varje tur så något allround som rullar rätt bra. Jag har ju dessutom en Kona Process 111 som är den som kommer plockas fram om det är renodlad utförsåkning på schemat. Nobby nic 2,6"?
5) Jag är ute efter en kort (35mm) men prisvärd stam, var först inne på nukeproof här med, men de verkar slutsålda, andra tips?

Alltså... Jag fattar inte.... Du frågar om du kan återanvända grejorna men det låter på dig som om du inte måste. Inte pga pengar i alla fall. Då är problemet lätt-löst :)
Köp nytt! Behåll den gamla hojen. N+1 är bättre än N+0

Ang. däck så är jag väldigt förtjust i Maxxis Minion.

plumse sa:
Alltså... Jag fattar inte.... Du frågar om du kan återanvända grejorna men det låter på dig som om du inte måste. Inte pga pengar i alla fall. Då är problemet lätt-löst :)

I normala fall håller jag med om N+1 men det är redan lite trångt i garaget, men det är ju klart att det är roligare med nya prylar på en ny hoj. Ponera att jag skulle gå på allt nytt då, vilka bromsar och vilket styre borde man satsa på då?

Mycketvillhamer sa:
plumse sa:

I normala fall håller jag med om N+1 men det är redan lite trångt i garaget, men det är ju klart att det är roligare med nya prylar på en ny hoj. Ponera att jag skulle gå på allt nytt då, vilka bromsar och vilket styre borde man satsa på då?

Jag kör med detta på min NS Bikes Clash jag byggde i höstas:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-mountain-bike-riser-bar/rp-prod132519

När det gäller bromsar verkar jag avvika lite jämtemot vad andra tycker och tänker. Jag är helnöjd med mina SLX-bromsar och 7"-skivor på fin-hojen efter att jag bytt till sintrade belägg och jag är även väldigt nöjd med mina Alivio-bromsar på Clashen, men den har 8"-skiva. Skulle funka apkass med mindre skiva än så.

Min personal shopper, David_J letade upp en fin deal på en pike så jag slog till på den här:

pike.jpg

0AFADF1E-D623-49AA-88E7-651789A35AF4.jpeg

Nu blev det visst ett nybygge ändå och budgeten glömdes bort på vägen, här är shoppinglistan:
scout2.jpg

Nu kan jag i alla fall släppa det och koncentrera mig på att jobba lite igen...

Senast ändrad:
Jag kan nog ärligt säga att jag aldrig lyckats hålla utsatt budget för nåt av mina byggen?

Kommer bli ett grymt bygge,själv sugen på en scout så du får säga när du provcyklade hur dom är i storlekarna.

Varit dåligt med uppdateringar här, men så är det när man har två ungar under 1,5 år. Det är nattskiftet som har fått sköta monteringen och då finns det inte mycket tid till en massa fotande. MEN bygget börjar ändå likna något. Kvar är att få på kedja, justera växeln, kapa bromsslangar och kapa styrrör.

Sadeln sitter på ungefär rätt höjd för mina 92cm innerben och den blev lite rejsigare än jag trodde, dvs droppet är rätt xc. Får kanske slänga på några spacers till under styret även om det ser bäng ut och skulle kanske tagit styret med 35 mm rise. Men men, jag blrjar testa med några spacers till först. Så här ser den i alla fall ut i dagsläget.
914FF8C4-5AFC-46E7-8E2E-8F7747D18A58.jpeg

11E848DB-2364-4861-B1B4-CE6C39C68477.jpeg

4534725E-A5FD-40DE-8B0B-B4FEB6678993.jpeg

Nukeproof ger ett imponerande intryck. Ramen är trevlig att jobba med. Fästen sitter bra placerade, inget bändande för att få hjul på plats, den ger ett välbyggt intryck, trots 2,6”-däck finns det gott om utrymme för fetare däck. Man fick med bakaxel, extra växelöra, styrlager, star nut, top cap, kedjestagsskydd, plastpluppar till stealthdragningen till droppern, bättringsfärg och några bitar wireskavsskydd. Köpte ju Nukeproofhjul med, även här levererade NP det lilla extra genom att hjulen var riktigt fint tubelesstejpade och man fick med ett par tubelessventiler och ett gäng extra ekrar, hjulen kändes dessutom riktigt välbyggda, men vi får väl se hur det är med det när man börjar använda hojen.

So far, so good i alla fall!

Senast ändrad:
NU! Är bygget klart! Har bara hunnit ta en snabb svång runt kvarteret än, men det känns som att det här blir en trevlig bekantskap, härlig respons när man trampar till och grymt stabilt. Rullar bra, känns inte så sluggish som min Process 111. Lite mer framtung än Konan men det får man väl räkna med med flackare HA och lite längre kedjestag. Får återkomma med vidare rapport efter första skogsturen.

A6D59F34-FCD1-4487-9831-6AE0062DB1FF.jpeg

88BA2CC5-0ED5-4DAE-82A8-AEEA3F3681A8.jpeg

Tjejen passade på att smygfota mig och lägga upp Instagrambild ”När man är sambo med en velofil”. Damn right!

100D4A8A-98D1-46A9-BCA6-5E77212CEFE7.jpeg

Senast ändrad:
Idag fick Scouten smaka skog för första gången. Den kändes grymt bra, inte alls sävlig, som jag var rädd att den skulle kännas med den flacka gaffelvinkeln. Den kändes helt enkelt jäkligt bra!

6DBDA6CC-75B0-468D-8090-FDE59CF63F69.jpeg

Är dags att skaffa riktig gaffel till min scout, är inne på en 160mm pike, men velar lite på om de e dumt med så mycket slag på en ht.
Hur upplever du 150mm piken?
Använder du allt slag? Dyker den nasty om man bromsar med frambromsen?

Tack på förhand (:

Tillbaka
Topp