[byggtråd] ...och nu blir det kolfiber! (santa cruz bronson cc)

Silanderjarl

Aktiv medlem
Då mitt förra bygge (Cotic soul) gav mig mersmak på det här med att bygga ihop cyklar tänkte jag ge mig på ett lite större bygge.

Coticen var en rolig och framförallt väldigt fräck hoj, men oftast valde jag min FS om jag skulle ut i skogen eller min cx om jag skulle köra asfalt/grus. Sålde därför den till en skåning i tisdags.

Beställde i samma veva den här ramen från bike24:

172C59EF-1232-46A4-BC0B-E78847585D02.jpeg

Den var nedsatt med 30%, så försäljningen av Coticen täckte inköpet av nya ramen.

Tanken med detta bygge är att låta min Orange five agera donatorcykel då i stort sett allting funkar att flytta över rakt av.

77FC23E4-4EF3-4159-A5FB-B24ECF42B665.jpeg

Varför gör jag mig av med den här fina cykeln då undrar ni? Ramen är en large, och jag är 188 lång. Den känns något liten ibland. SC:n jag beställt är XL och ganska lik i måtten med fiven i storlek XL. Sen är det ju alltid kul med nya grejer också, och jag tycker att SC:n är jäkligt snygg, speciellt i den blanka lacken i mörkgrått och rött.

Ramen bör komma hem om några dagar, men det blir nog inte byggstart än på ett tag då det är mkt semester och badande och sånt nu.

Hittade det här i en annan tråd om du vill färgmatcha...
https://www.slikgraphics.com/

Och säg till om du får några spännande orange delar över. Dom kanske matchar min Whyte (total färgförvirring!)

/Henrik

Senast ändrad:
Ja, det blir nya svarta och röda stickers på framgaffeln. Har beställt från slikgraphics förut. Jättebra produkter!

Det kommer bli lite orangea prylar över ifall du vill tinga på dem?

hope styrstam 50mm för 35mm diameter på styret.

Hope bromsskiva 200mm

Hope f20 pedaler. Några repor här och där, men i bra skick

Skicka PM ifall du vill ha pris på grejerna

HeaL sa:
Hittade det här i en annan tråd om du vill färgmatcha...
https://www.slikgraphics.com/

Och säg till om du får några spännande orange delar över. Dom kanske matchar min Whyte (total färgförvirring!)

/Henrik

Ska beställa nya klistermärken till fox-gaffeln så att de matchar med färgerna på SC-ramen och skulle behöva lite smakråd.

När man köper hel cykel med factorygaffel har de kört på kombon vinröd/orange på dekalerna:

9AB1FF9B-EB2D-4A54-9C90-AB8A3A68812A.png

Ska jag köra på det tycker ni eller skulle det var snyggare med vinrött/grått? Är inte helt såld på röd/orange, fast det är ju sjysst att ha den hyfsat lik ”originalet”.

Nästa fråga är vilken vinröd det egentligen är? Jag tycker pantone 201 känns rätt nära.

http://www.pantone-colours.com

Du får nog fråga Santa Cruz om färgkoden, för att försöka avgöra färg på en datorskärm utifrån en bild tagen med oklar vitbalans och en sensor som du inte har en aning om hur den uppfattar färger, är ganska omöjligt:-)

Makten sa:
Du får nog fråga Santa Cruz om färgkoden, för att försöka avgöra färg på en datorskärm utifrån en bild tagen med oklar vitbalans och en sensor som du inte har en aning om hur den uppfattar färger, är ganska omöjligt:-)

Ja, du har självklart rätt. Klart roligast om det blir exakt samma. Har slängt iväg ett Mail till dem nu precis.

Återstår dock grundfrågan; rött och orange eller rött och grått?

Silanderjarl sa:
Makten sa:

Ja, du har självklart rätt. Klart roligast om det blir exakt samma. Har slängt iväg ett Mail till dem nu precis.

Återstår dock grundfrågan; rött och orange eller rött och grått?

Rött och grått alla dagar!

Snabbt svar från santa Cruz gav rätta färgkoden! Bara att beställa nu.

3ED951A2-360D-4C07-9290-FA6A69BA537C.jpeg

Imorrn bör jag kunna bjuda på bilder på ramen

Silanderjarl sa:
Japp, det blir till att stå i mansgrisvrån ett tag faktiskt. Men du är välkommen tillbaka sen ??

Precis, det där skojar man inte om! Det är blodigt allvar! *ställer mig också i hörnet *

Håller för övrigt med om att rött och grått är snyggare än rött och orange.

Vart köpte du ramen?
Vart sugen på en bronson ett tag, sjukt snygg!

Senast ändrad:
Fick hem en låda prylar från wiggle igår. Bromsskivor (röda givetvis), sadel, ny bakbroms, sadelklämma, styrstam, kedja, styrlager och lite annat.

Har ju tänkt att bygga ihop cykeln nere hos mina föräldrar på Österlen där vi ofta är på somrarna. Har inget mekställ, så tänkte dra upp några krokar i taket i min pappas verkstad och hänga ramen på det sättet så att man kan jobba hyfsat.

Styrlagerpress har jag ingen, så tänkte mig försöka på att bygga en egen. Bra med en välutrustad verkstad ?

9628F43A-EDBE-4636-9E58-C5F4202463A3.jpeg

9DD2E900-86A4-4918-907B-EA3B232789AE.jpeg

Tror ni att den kommer funka?

Ska försöka hinna med att montera styrlagret under helgen, men får se hir mycket tid man har mellan bad, kvartsfinal och barn.

Hallo igen. :) Jag har hållt på och krånglat med egen styrlagerpress och byggt den precis som du har gjort. Jag pressade in lagerkopparna i en stålram och det var ingen precis känsla direkt fick göra om det några gånger innan det blev helt bra. Om jag ska krångla med det igen så skulle jag gå till en cykelverkstad.

Och skulle jag pressa i en kolfiberram så skulle jag absolut besöka en verkstad istället. Så snälla testa inte ens du kommer bara bli ledsen om du råkar skada kolfibern!

Hmm, får se hur jag gör med det. Ska givetvis Googla lite mer innan det blir skarpt läge.

Tycker dock att hope-lagren nästan går in i styrhuvudet av sig självt, så jag tycker inte att det borde vara så stora problem.

Men jag får se som sagt.

Var du intresserad av orange-ramen förresten?

Var mkt noggrann med att lagerskålarna går in rakt. Då krävs det ganska liten kraft för att de ska glida in. Behöver du ta i mkt är det risk att ramen spricker. Hellre börja om igen då.

Kan bara hålla med ovanstående, risken för skada på ramen är alldeles för stor med den lagerpressen.

Hade det handlat om en billigare stålram kunde det varit värt ett försök, men en Bronson CC blir dyra läropengar...

Trots varningar beslutade jag mig ändå för att pressa dit lagerskålarna själv. Modifierade dock lagerpressen lite. Tog bort träbitarna och satte dit ett par rejäla plattjärn istället. Säkrade också upp det med muttrar på vardera sida om det ena järnet så att det blev bättre fixerat. Resultatet blev en riktigt stabil pjäs till styrlagerpress.

Hela förfarandet gick iallfall helt enligt plan och nu sitter skålarna fint på plats!

8611FBD8-DCE6-4747-97A5-1A07690C93C2.jpeg

Vem behöver mekställ när det finns spännband?

Visa bilaga 355127
Allt i våg

E32F30B5-5CDB-457C-91A7-14ACAA6161FE.jpeg

Steel vs carbon

4065081B-7B3E-4B46-B0B5-B88AD33EDB57.jpeg

Undre skålen på plats

EC67FD60-481F-41F0-82A9-98D55F8F4A84.jpeg

Och så fint det blev!

Bilagor

• 6639E881-4CC2-49D5-8D74-331836706D12.jpeg
    6639E881-4CC2-49D5-8D74-331836706D12.jpeg
    224.2 KB · Besök: 66
Igår var det stora Orange-dödardagen. Ramen strippades från alla komponenter som ska över till nya hojen.

Allt gick fint sånär som på vevarmar och vevlager. Hope har ju krånglat till det rätt bra för oss konsumenter. Men en snabb utflykt till Stampens cykel i Alingsås så hjälpte de mig med det

B890BAC5-6BCD-4FAA-BA19-E916F08F5ED6.jpeg

56283510-2256-406F-9AEC-4C48B5FB0FC1.jpeg

DF42B2E8-AAF6-4186-B2A2-B4C9D2EF36EF.jpeg

Så här många verktyg behöver man för att meka Hope :)

F0FD88E9-F143-4A67-8E29-6E2C63427F69.jpeg

Allt uppdukat och redo för att plockas på på nya hojen. Ska försöka hinna lite under dagen

Tillbaka
Topp