[byggtråd] ...och nu blir det kolfiber! (santa cruz bronson cc)

Har kört min några tusen höjdmeter i Åre nu.
Kompetent maskin det här :)

Står ju i instruktionerna att man ska kontrollera länkagets försoning. Gör det, är mitt råd... hela mitt länkagets var rejält glapp efter runt 10-15 timmar rätt hård körning. Allt behövde spännas upp en hel del när jag kollade.

stenmark sa:
Har kört min några tusen höjdmeter i Åre nu.
Kompetent maskin det här :)

Står ju i instruktionerna att man ska kontrollera länkagets försoning. Gör det, är mitt råd... hela mitt länkagets var rejält glapp efter runt 10-15 timmar rätt hård körning. Allt behövde spännas upp en hel del när jag kollade.

+1. Även om det inte känns glappt var förspänningen alles för låg för mig också. Passa på att trycka i fett i vpp-länkaget också, enkelt bara du har en fettspruta!

stenmark sa:
Lite frågor om dom där fettportarna.
Går det att använda vilken fettspruta som helst, finns det bara en typ av nippel och den funkar?
Typ denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/smorjverktyg/smorjspruta-enhands-2000022145

Vilket fett kör du med? SC anger bara att man ska ha ett vattentåligt fett, typ.
Biltema marinfett tex, funkar det bra?
https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/marinfett-2000033131

Från Hightower-tråden;

"Fick svar från Santa Cruz ang. viilket fett som de använder i länkaget.

"We Use Jet-lube, Marine MP grease. This is a calcium/lithium blend waterproof grease.""

Vart kan man köpa det? Ser mest ut att vara för industri. Hittar ingen webbsida som saluför till privatpersoner.

Hade ju vart fint om någon med fett kunskaper kunde vaska fram något med ungefär likvärdiga egenskaper som man kan köpa över disk i en normalstor svensk stad.

Säger Santa att ett särskilt fett krävs för garantin?

Vanligt universalfett hade jag satsat på annars. Och bara kört i tillräckligt ofta för att trycka ut skiten. För jag antar att det är poängen?

Senast ändrad:
Funkar säkert med universal fett.
Men om man på ett relativt enkelt sätt kan få tag på något som liknar orginalfettet så kör jag hellre på det.

MP står ju för multi purpose så det är nog inte så svårt att ersätta. Biltemas universal är lithiumförtvålat men saknar kalciumtillsatsen i bet lubes vad jag kan se.

Ett alternativ är kanske att maila nån europeisk AC agent och fråga. Det där Jet Lube fettet verkar ju inte finnas utanför USA.

Svar 1: Ja vilken fettspruta som helst för standardnipplar funkar, jag har exakt den du länkar. Funkar skitbra!

Svar 2: Jag kör med en tub av https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/marinfett-2000033131. Bara kalciumförtjockad och innehåller inget litium, men verkar ha bra egenskaper i övrigt. Har en bra blåaktig färg som är väldigt lätt att skilja från smutsigt fett. Och det fyller ut bra. Sen kostar det ju peanuts också och finns överallt. Kanske finns bättre fett dock, det får nån annan svara på.

Det blev en riktigt fet tråd det här under dagen!

Bra tips om förspänningen i länkaget! Ska kolla det efter att den gått lite Gbg-stig. Och fettspruta måste ju givetvis inhandlas. Har ju haft Orange innan, där var det inte fullt så mycket länkage att ta hand om.

Tänkte lägga upp fullständig spec på hojen nu när den är färdig och lite fler bilder, men det får bli imorgon

Var in med cykeln till min LBS för att få växlarna justerade. Kedjan hoppar runt på de lättaste växlarna. Det visade sig att jag hade lyckats bra med min justering men att de fyra stora aluminiumkransarna på kassetten var slut, därför höll kedjan på att hoppa och ha sig. Tråkigt då hope-kassetten bara gått ca 100 mil. Lite dålig livslängd för 2000 kan jag tycka

Frågan är vad jag gör nu.

Alt 1: köpa ny likadan Hope-kassett. Har ju redan bodyn som passar (och som dessutom är nyservad.

Alt 2: köpa en gx-kassett (1150) för ca 800-900 och en ny XD-body för 700. Kanske lirar bättre med övriga sram-komponenter och håller längre pga mindre alu på slitdelar

Hur skulle ni gjort?

Hade utan tvekan bytt body. Verkar jobbigt att ha onödigt dyra slitdelar. Dessutom känns det trevligt att snabbt kunna köpa en kassett i butik om det krisar. Antar att man inte handlar Hopekassetter var som helst.

Senast ändrad:
Ja precis, det är Hopes egna som passar till XD-kassetter. Känns som att det blir sram-kasett faktiskt. Onödigt med svindyra slitdelar som bara håller en säsong

Fasen, jag hade nog köpt en ny body.
Xd eller shimano, beror på hur mycket man vill ha 10t drevet...

Och 10t vill man ju ha ?

Nu är XD-body och sram-kassett beställd från crc iallafall. Det är ju sjukt smidigt och riktigt prisvärt med expressleverans. Ska få grejerna imorgon redan, så kan cykla på onsdag!

marr sa:
Fasen, jag hade nog köpt en ny body.
Xd eller shimano, beror på hur mycket man vill ha 10t drevet...

F2763E99-4F79-45C5-8237-7F14906F1FB9.jpeg

Köp orginal sprutan, kostar typ 200kr på ubyk, fick min igår. Liten och smidig, när SC fettet är slut kör jag med denna

https://www.watski.se/Marinfett--118qw/?nosto=productpage-nosto-3

Edit: såg att någon hade länkat till samma marinfett i tråden

Senast ändrad:
KiwiQ sa:
Köp orginal sprutan, kostar typ 200kr på ubyk, fick min igår. Liten och smidig, när SC fettet är slut kör jag med denna

https://www.watski.se/Marinfett--118qw/?nosto=productpage-nosto-3

Edit: såg att någon hade länkat till samma marinfett i tråden

Konsensus på mtbr är att den där är rena skräpet. Av någon anledning skickar de inte med den längre, lite snålt tycker jag. Nej jag skulle köpa en rejäl som tar fettpatron på Biltema, den kan man ha användning av utanför cykeln också.

Nu så har jag äntligen hunnit knåpa ihop full spec + tagit några bilder. Mycket nöje!

Ram: santa Cruz bronson cc storlek XL
Dämpare: fox factory dpx2 (150mm)
Framgaffel: fox factory 36 (150mm)
Hjul: race face arc 30 på hope pro 4-nav
Däck: Maxxis high roller 2 (tubeless)
Sadelstolpe: rockshox reverb stealth
Sadel: wtb silverado
Sadelklämma: Hope bolted
Vevlager: hope stainless
Vevparti: hope spiderless cranks (30t)
Pedaler: Hope f20
Kassett: sram xg-1150 (10-42t)
Bakväxel: sram x1
Växelreglage: sram x01
Kedja: sram x1
Frambroms: Hope tech 3 E4 (200mm hope floating disc rotor)
Bakbroms: Hope tech 3 X2 (180mm hope floating disc rotor)
Styre: race face sixC carbon (800mm 20mm rise)
Styrstam: race face Atlas 50mm
Handtag: Hope

DD1DD3D2-1CB5-4016-937C-EC347F33DE1B.jpeg

FF005AB1-2671-4FD2-9287-4135FB14119A.jpeg

9F4C5011-8295-4A20-A8A0-325A8118E97C.jpeg

6E7C005C-7959-4D8F-BF46-8F998C5FC1EF.jpeg

97566EA4-0F7C-4E2A-9C65-EF31A8C83C29.jpeg

Tackar allihopa!

Ikväll var första riktiga turen i Lerums-terräng och jäklar vilken cykel alltså! Klättrar riktigt bra men det är nerför som den verkligen tänder till. Den bara mosar allting i dess väg, hur kul som helst!

Jag är kanonnöjd verkligen. Nya kassetten funkar perfekt med resten av drivlinan också. Rena, sköna växlingar utan hopp och krångel

Tillbaka
Topp