[Byggtråd] On-one inbred (halvskum) (färdigbyggd)

Jannis

Aktiv medlem
Målsättning:
- Skruva ihop en cykel som ska användas till skogscykling under vår/höst. Under vintern så ska den antingen få tjänstgöra på landsvägen eller om jag vågar mig ut i skogen med den (eller både och, vi får se).
- Äventyrscykel sommartid.
- Fungera som pendlingscykel till och från jobbet (tyvärr bara 8 km ToR)
- Min fru som har ungefär samma benlängd ska kunna använda den som vinterträningscykel.

Syfte:
- Minska tiden för rengöring, reparation, dämparservice på nuvarande tävlingscyklar.
- Det är kul att bygga cyklar förstås (men inte ta hand om dom).
- (n+1=sant)

Krav:
- Näst intill underhållsfri
- Billig men inte dumsnålt (beräknat cirkapris = 6500-7500 kr)
- Båda jag och min fru ska kunna nyttja den

I princip så är allt beställt och anländer snart (hoppas jag).

Saknar: skivbromsfäste bak IS till PM 160mm samt 5st korta bultar (eller 5st brickor) för 1x konvertering av vevparti. Saknar eventuellt 32st ekrar. Någon som vill sälja något av detta för frakten och lite till?

Läsarnas uppgift:
- Fundera om jag missat någon liten skitgrej (vill bygga ihop den ASAP).
- Gissa vikten med schwalbe Nobby nic monterade (Ni vinner inget mindre än äran!)

Ram: On one inbred ss 29" LTD (storlek 18")
FROOSSLTD29_P1.jpg

Gaffel: Exotic (kolfiber med 1 1/8 alustyrrör, 15x100)
exotic.jpg

Framnav: Shimano SLX 32h 15x100
slx.jpg

Baknav: Sram automatix 32h 10x135 med skivbromsfäste (detta som gör det helskumt(inte helstumt om ni tror att jag stavat fel))
Självklart finns det massor med osäkerheter med denna chansning, klarar den av påfrestningen att åka i skogen? Räcker antalet PoE för skogscykling? (någon som vet vad den har för PoE?) Klarar den av salt/lera under längre tid? Men om den fungerar som den ska så tillåter den mig (och min fru) att cykla på både vägen (mestadels växel 2 (1:1.37)) och i skogen (växel 1 (1:1)). Tänkte modda den så den växlar vid 25km/h (kadens 100) utväxling 34x19.
Någon som känner till måtten på detta nav? Googlat utan lycka.. Har ett gäng ekrar liggandes som jag vill bli av med och hoppas dessa passar, återstår att se när den anländer om ingen vänlig själ kan mäta detta åt mig?
sram_urban_igh_automatix_alu_lr.jpg

Fälgar: WTB ST i25 (25mm ID) 32h
Hade gärna haft några mm bredare men kunde inte motstå priset på 100kr/st (on-one.co.uk). Tunga men hållbara.
RIWTBSTI2529_P1.jpg

Vevparti: Vision Trimax konverterad till 1x med befintlig 34T. (Saknar bultar eller brickor för 1x).
Oklart om detta vevparti kommer fungera pga. q-faktor på 148mm (vore bra då den redan ligger i reservdelslådan samt att mina knän gynnas av lägre q-faktor).
20180212_201307.jpg

Sadelstolpe: Kinakopia av Canyons/ergons flexstolpe (taget ur reservdelslådan)
- Även här en chansning om den håller och om 330mm längd räcker.
vcls.jpg

Däck:
Pendling/äventyr sommartid = Schwalbe g-one 29x2.35 liteskin (taget ur reservdelslådan)

Skogskörning höst/vår = schwalbe nobby nic 29x2.6 och 29x2.35 (provat dessa på min 9.5kg XC FS, förvandlade cykeln till trögaccelererat, sämre komfort(svårt att vara följsam och lätt), svårstyrd, ingen förvarning innan släpp osv. (tänker att det blir skillnad på en redan tung cykel, annars köper jag nya (ursäkta alla paranteser:)))))

Vintertid=
Här har jag inte bestämt mig, har ingen erfarenhet av skogskörning i södra/mellersta Sverige vintertid och vet inte heller om jag kommer tycka om det.
Alternativ 1 = köpa rejäla dubbdäck (ISP?) som klarar skogskörning (och lida under pendlingen och träning på landsväg)
Alternativ 2 = sätta på befintliga schwalbe Marathon Winter 35mm och enbart träna på landsväg (ev. köpa MW i 50mm)
Alternativ 3 = Fortsätta pendla på en befintlig fulvintercykel och köra på samma däck som under vår/höst (+ att slippa byta däck 3ggr säsong) (minus för att jag då ljugit för min fru att fulvintercykeln ska skrotas (n+1-1?))

Hur gör jag?? Är det kul att cykla stig på vintern när snöföre råder? Är det stor skillnad mellan MW och ISP vid landsvägskörning (rullmotstånd)? Går det att cykla stig med nobby nic?

kedja: KMC Z1X INOX longlife Kette 1/8"
Har ingen erfarenhet av kedjor till singel speed. Valde denna då de påstår att den ska hålla länge och inte rosta. Rätt val?

Övrigt inhandlat eller taget ur reservdelslådan:
- Vevlager
- styrlager
- sadelstolpsklämma
- styre
- styrtapp
- sadel
- pedaler

Övriga frågor:
- Har ni några tips på vilka skärmar jag borde köpa? Tänkt att dessa ska kunna sitta på året runt om det funkar vid både landsväg och skog.
- Någon som äger en inbred 29" och kan mäta kedjestagens bredd (OD) 170mm bakom centrum av vevpartiet? (För att veta om vevpartiet passar).

Senast ändrad:
Är rätt säker på att jag har en IS->PM adapter liggandes. Kollar imorgon och hör av mig.

Körde just en inbred 29a med exoticgaffel som allt i allo för några år sen.
Gick både som ss och 1x9 som pendlare.
Funkar finfint ibm skogen.

Trevligt bygge. Min vita ss-inbred går för närvarande som pendlare med Surlygaffel för 26" (instigator). Funkar kalas förutom att 44/16 är i tyngsta laget för mina klena ben i snömodden. Har tidigare gått som ren skogshoj både ss och fixed, fast då med dämpad gaffel.

Kan mäta bredden över kedjestagen ikväll om ingen annan hinner före. Min 44 t är jäkligt tight trots "korrekt" kedjelinje på mtb-vevar för tredelat.

/Johan

Paco sa:
Är rätt säker på att jag har en IS->PM adapter liggandes. Kollar imorgon och hör av mig.
Toppen i så fall! PMa eller skriv här :)

glitch sa:
Körde just en inbred 29a med exoticgaffel som allt i allo för några år sen.
Gick både som ss och 1x9 som pendlare.
Funkar finfint ibm skogen.
JojjeM sa:
Trevligt bygge. Min vita ss-inbred går för närvarande som pendlare med Surlygaffel för 26" (instigator). Funkar kalas förutom att 44/16 är i tyngsta laget för mina klena ben i snömodden. Har tidigare gått som ren skogshoj både ss och fixed, fast då med dämpad gaffel.

Kan mäta bredden över kedjestagen ikväll om ingen annan hinner före. Min 44 t är jäkligt tight trots "korrekt" kedjelinje på mtb-vevar för tredelat.

/Johan

Ska bli intressant att prova den! Aldrig kört något liknande innan förutom fulvintercykeln som är en stål-cresent SS. Hur var det att köra i skogen med en SS som hade anpassad utväxling för både skog och väg? Måste blivit rätt tungt i vissa stökiga backar och rätt snabb kadens på platten i medvind? 44-16 för pendling vintertid känns ju inte riktigt aktuellt :P Hur tycker ni komforten var med helstel stål/kol-gaffel och stålram? (både väg och skog)
Tack Johan! Det underlättar ifall du kan göra det! Men 34T på utsidan på ett tvådelat parti känns ju inte som något problem?

Om du vill testa en ännu mer helskum lösning så har jag ett tips: Jag kör min Inbred som singlespeed, men med dubbla klingor (36 och 32) fram och så har jag två kuggar på frihjulet (14 och 18 med singlespeed kit på ett vanligt frihjul).
Kedjan går enkelt att flytta över utan att man behöver lossa på hjulet om man lämnar lite slack. Ska man cykla i skogen är det bra att spänna kedjan lite hårdare.

32/18 funkar fint i skogen, och när man klättrar uppför bergspass. Trevligt att ha även när kraften börjar ta slut efter 150km grusväg. :)

36/14 har jag mest cyklat på asfalt och bättre grusvägar. Funkar bra tills det blir brant.

Med den setupen har jag cyklat singletrack i Alperna, på ryska grusvägar och minst 10000km asfalt i 18 europeiska länder.

Googla "dinglespeed" eller "dual singlespeed" om du är intresserad! :)

Pii sa:
Om du vill testa en ännu mer helskum lösning så har jag ett tips: Jag kör min Inbred som singlespeed, men med dubbla klingor (36 och 32) fram och så har jag två kuggar på frihjulet (14 och 18 med singlespeed kit på ett vanligt frihjul).
Kedjan går enkelt att flytta över utan att man behöver lossa på hjulet om man lämnar lite slack. Ska man cykla i skogen är det bra att spänna kedjan lite hårdare.

32/18 funkar fint i skogen, och när man klättrar uppför bergspass. Trevligt att ha även när kraften börjar ta slut efter 150km grusväg. :)

36/14 har jag mest cyklat på asfalt och bättre grusvägar. Funkar bra tills det blir brant.

Med den setupen har jag cyklat singletrack i Alperna, på ryska grusvägar och minst 10000km asfalt i 18 europeiska länder.

Googla "dinglespeed" eller "dual singlespeed" om du är intresserad! :)

Tack för tipset! Aldrig läst om dualspeed tidigare men låter som en smart lösning, särskilt för touring.

Tror automatix funkar bättre för mitt ändamål. Om automatixnavet havererar så kör jag på dualspeedlösningen!

Vadå pii, hade du inte litat på min lösning mitt ute i ryska skogen?

Ps. Med skum lösning menar jag snarare unik. Googla sram automatix + mtb och ni lär finna 0 tidigare försök.

Jannis sa:
JojjeM sa:

/Johan

Säg att den är under 120mm :)

Japp, det är den. Hittade inte skjutmåttet så det var svårt att få en exakt mätning men den är definitivt inte över 10,5 cm bred 170 mm bakom vevaxeln.
Och klingan var mindre tight än jag kom ihåg den:
20180309_195806.jpg

/Johan

Jag körde 44t fram och 9 växlat bak när den var pendlare. 3 delat vevparti med 44an ytterst, massor med plats.

Gällande gaffeln flexade den på den tiden duktigt vilket var särskilt tydligt vid inbromsning. Då kunde man med ögat se hur den flexade ett mm nere vid dropoutsen.
Det funkade utan problem men var flexigt som sagt men de kanske har förbättrat den sen dess. Detta var liksom 7-8 år eller så sen.

JojjeM sa:
Jannis sa:
JojjeM sa:

/Johan

Säg att den är under 120mm :)

Japp, det är den. Hittade inte skjutmåttet så det var svårt att få en exakt mätning men den är definitivt inte över 10,5 cm bred 170 mm bakom vevaxeln.
Och klingan var mindre tight än jag kom ihåg den:

/Johan

Fint!! Då har jag minst 7mm tillgodo per sida (utan att fila i vevarna :)
Tack Johan!

glitch sa:
Jag körde 44t fram och 9 växlat bak när den var pendlare. 3 delat vevparti med 44an ytterst, massor med plats.

Gällande gaffeln flexade den på den tiden duktigt vilket var särskilt tydligt vid inbromsning. Då kunde man med ögat se hur den flexade ett mm nere vid dropoutsen.
Det funkade utan problem men var flexigt som sagt men de kanske har förbättrat den sen dess. Detta var liksom 7-8 år eller så sen.

Tror att tanken är att den ska flexa en del för att öka komforten. Läst mycket positivt om den ang komforten.

Hittat!

Skicka ett pm med din adress så lägger jag den på lådan imorgon??

8A286783-FDC0-4D98-BEE4-83FF88BDE013.jpeg

Nu har jag läst lite till om sram automatix och den infon jag fått fram är att den spökväxlar vid stötar/ojämn terräng. Känns ju inte optimalt direkt. Verkar som att den enbart växlar upp, särskilt vid högre hastigheter som närmar sig den bestämda växlingspunkten. Kanske finns en anledning att den inte används i skogen :P

Just nu överväger jag följande alternativ:

- nexus 8sp
- testa med automatix iaf
- dualspeed
- alfine 11sp di2

HåkanC sa:
Komplett hjul med Alfine-11 och Mavic XM 319 kostar 259 € här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=13309
(men om jag har rätt info går det navet inte att bygga om till di2)

Men om underhållsfriheten skall minimeras är navväxel rätt väg att gå, men kanske inte di2.
Ännu bättre borde det bli utan kedja, dvs remdrift. Det går att hitta sådan cyklar om man googlar lite,
tex denna (med di2!)

http://www.englishcycles.com/custombikes/julians-winter-bike/

/Håkan

Tack för tipsen Håkan!

Tittar just nu på alfine 8sp di2 då jag läst lite att den ska vara mer robust än 11sp. Di2 blir egentligen mer underhållsfritt än vajer som behöver bytas då och då, förutsatt att di2 fungerar som det ska. Det jag är orolig över är om alfinenavets låga antal ingreppunkter (PoE) kommer kännas ok i skogen.

Inte läst om remdrift till mtb men tror att leran borde sätta igen remmen? Annars hade det varit givet om jag hade en ram som funkade till det.

Nu har jag beställt alfine di2 8sp. Har redan en juction-a över som borde fungera istället för display samt att jag fått ett batteri av en vän (tyvärr externt men får duga). Totalt blev kostnaden ynka 2900kr. Rätt bra för elväxlat kan jag tycka. (Rosebikes hade kampanj).

Vi får se om det hinner komma före ramen då planetX kan vara dom slöaste jag stött på (inte skickats ännu).

Helt perfekt. Vill se dina (eller frugans....) lår om någon lyckas bryta hårt nog för att få klingan att ta i kedjestaget.

Paco sa:
Nu vill vi se fler bilder;)

Okej då! Inte klar än men ni får hålla er tillgodo så länge :)

20180318_093759.jpg

20180318_093841.jpg

Kedjelinjen blev inte så bra. Ca 6mm fel. Kan inte flytta in klingan pga kedjestagen och drevet går inte att flytta ut eftersom motorn (di2) är ivägen. Funderar vidare på lösning..

Jannis sa:
Paco sa:
Nu vill vi se fler bilder;)

Okej då! Inte klar än men ni får hålla er tillgodo så länge :)

Kedjelinjen blev inte så bra. Ca 6mm fel. Kan inte flytta in klingan pga kedjestagen och drevet går inte att flytta ut eftersom motorn (di2) är ivägen. Funderar vidare på lösning..

Är 6mm fel så illa då? Det borde ju fungera ändå även om det såklar är irriterande.

Funkar förstås utan problem, man får ju mkt snedare när man kör med kassett. Bara man håller kedjan spänd men inte tokspänd så märks det knappt. När man slipper ifrån bakväxeln och dessutom kan köra lite kraftigare kedja så kommer man undan med mindre underhåll, det märks väldigt tydligt när man byter åt andra hållet.

d_anders sa:
Funkar förstås utan problem, man får ju mkt snedare när man kör med kassett. Bara man håller kedjan spänd men inte tokspänd så märks det knappt. När man slipper ifrån bakväxeln och dessutom kan köra lite kraftigare kedja så kommer man undan med mindre underhåll, det märks väldigt tydligt när man byter åt andra hållet.

Bengt-re sa:
Är 6mm fel så illa då? Det borde ju fungera ändå även om det såklar är irriterande.

Har ringa erfarenheter av SS, 6mm kanske inte är så dåligt trots allt, tackar för inläggen!

Anders, hur mycket bör jag spänna? Läst något att en tum i spelrum är lagom, stämmer det?

Nu har ett "riktigt" problem dykt upp.. Jag som trodde att vi skulle få en långtur ihop på tisdag.

Idag fick jag tag i min kompis batteri som han donerat till mig. Det är ett SM-BTR1 med BMR1-fäste (korta versionen). Kopplade ihop allt med hjulet i riktstället och det hände ingenting, ingen lampa lös, ingen växling hördes. Demonterade då mitt interna batteri (BT-DN110) från landsvägscykeln och monterade detta istället med framgång som följd.

Läst mig till att BMR1-fästet måste vara uppdaterat med v2.0 för att fungera med alfine di2.

Alternativ 1: Få tag i en PCE1-kabel för att uppdatera BMR1 till senaste programvaran. Kanske kan hitta någon här på happy som är villig att låna ut eller uppdatera batteriet eller så kanske någon LBS i Linköping gör det för en billig peng?

Alternativ 2: Köpa internt batteri för 1200kr (BT-DN110). Göra snygga kabeldragningar som tyvärr innefattar att borra 2 st hål i min nya ram.

Inte det vackraste bygget men den uppfyller sin funktion det lilla jag + fru hunnit testa. Återkommer med mer info när jag kört mer (feber+bihåleinflammation som suttit kvar allt för länge..)

5968D486-E921-4310-A996-906A0E911F22.jpeg

677215B5-85E5-4220-B6FA-76E2358E7C1C.jpeg

828FD394-0FA8-4577-B2A8-FAAE69D86DFE.jpeg

F3D85E91-AA74-42A8-A7C7-F1A8D5114C00.jpeg

Det där blev ju bra! Verkar vara klokt valda komponenter. Det enda jag hade gjort annorlunda är längden på framskärmen - breda däck när det går lite fortare på slätt underlag lär ge er prickiga ansikten.

Snyggt!

Bengt-re sa:
Det där blev ju bra! Verkar vara klokt valda komponenter. Det enda jag hade gjort annorlunda är längden på framskärmen - breda däck när det går lite fortare på slätt underlag lär ge er prickiga ansikten.

Snyggt!

Ja juste, bra uppmärksammat. Kört med liknande skärmlängd på andra cyklar men då var det inte 2.6” däck med grovt mönster. Ev så flyttar jag fram den och sätter en lång ego-lapp bak på framskärmen.

Snyggt bygge! Roligt när det byggs annat än typiska stigcyklar.

Jannis sa:
- Gissa vikten med schwalbe Nobby nic monterade (Ni vinner inget mindre än äran!)
Hmmmm. Stålram (väl?) och inte de lättaste/dyraste delarna förstår jag. Skärmar dessutom. Men 1x och stel gaffel borde ju hålla ner vikten. Jag gissar på 12.0kg inklusive pedaler.

Jannis sa:
Baknav: Sram automatix 32h 10x135 med skivbromsfäste
Det var nog klokt att få några fler växlar att välja på. Men jag hade gärna fått ett utlåtande om automatix. Verkar ju som en smart och framförallt snygg lösning.

Hur har du fäst framskärmen i gaffeln i överkant? Ser grymt diskret ut jämfört med mitt eget ful-mek.

Skogsgubben sa:
Snyggt bygge! Roligt när det byggs annat än typiska stigcyklar.

Jannis sa:
Hmmmm. Stålram (väl?) och inte de lättaste/dyraste delarna förstår jag. Skärmar dessutom. Men 1x och stel gaffel borde ju hålla ner vikten. Jag gissar på 12.0kg inklusive pedaler.

Jannis sa:
Baknav: Sram automatix 32h 10x135 med skivbromsfäste
Det var nog klokt att få några fler växlar att välja på. Men jag hade gärna fått ett utlåtande om automatix. Verkar ju som en smart och framförallt snygg lösning.

Hur har du fäst framskärmen i gaffeln i överkant? Ser grymt diskret ut jämfört med mitt eget ful-mek.

Kul att du gillar det :)

Jag uppskattade också ungefär 12kg, ack så fel jag hade :P 14.45kg inkl allt utom flaskor. Tror att däcken drar upp det ganska mycket, likaså "trail-pedalerna" och skärmarna. Tanken var dock aldrig att det skulle vara den snabbaste cykeln så det gör inte så mycket ändå.

Automatix-navet hade varit kul att testa. Antingen så säljer jag det eller så bygger jag något skoj, vi får se. I efterhand är jag rätt nöjd att jag valde alfine di2.

Framskärmen är fäst med en modifierad star-nut som är inbankad underifrån, därefter ett plaströr som mothåll för m6 bulten som fäster skärmen i gaffelröret (star-nut). Modifieringen av star-nutten är egentligen bara att den är sågad för att få större flänsar och därmed passa i det något mindre hål som är längst ner på exotic-gaffeln. Skärmarna blev faktiskt väldigt stabila. Fick tipset av babbar här på happy med star-nut och slangklämmor.

Jannis sa:
...
Framskärmen är fäst med en modifierad star-nut som är inbankad underifrån, därefter ett plaströr som mothåll för m6 bulten som fäster skärmen i gaffelröret (star-nut).
...
Det var ju fiffigt! Ska se om jag kan få till något liknande. Passar ju bra att göra nu när det ändå är dags för sommardäck och vårrengöring.
Tack för att du delade med dig.

Nu har jag äntligen kommit ut på stigen och fick en testtur på 2h. Det jag uppmärksammade först var hur kapabel den helstela cykeln ändå var. Förväntade mig en cykel som var något svårcyklad i teknisk terräng, så var dock inte fallet. Visst gick det långsammare men jag tog mig igenom samma hinder som jag gör med min 29" FS, dock något tröttare i armarna efteråt. Tror att den är kapabel till detta mycket tack vare schwalbe NN 2.6" + 2.35", dessa däck gifter sig med cykeln (tunga och slöa men rullar på med bra grepp när man väl fått upp farten). Gaffelvinkeln på 69.5 grader hjälper nog också till (pga längre gaffel och högre framhjul ändrades vinkeln från 71 grader).

Alfine di2:
Härlig känsla i växlingen. Spökväxlat någon gång men inget som stör än så länge, får se ifall jag orkar finjustera i datorn senare. Trevligt att kunna växla utan att trampa, faktiskt lite behövligt under dagens före som stundtals liknade trial med all is och snö som låg kvar i norr-läge. Går att växla med lätt tryck på pedalerna men direkt det blir uppför så måste man släppa av på trycket en kort stund. PoE går inte att mäta då den inte har några "hack" men känslan är att den svarar direkt vid igång-tramp. Det allra trevligaste är såklart att den fungerar likadant den första timmen som den andra. En utanpåliggande växel hade börjat strula rätt omgående i dagens före.

Sammanfattningsvis så överträffade cykeln mina förväntningar. 9 av 10 får den av mig som enfaldig domare :P En 10a hade den fått ifall den vägde något kilo mindre. 14,45kg är tungt att få upp på mina höga bil.

Som ni ser så behövs en bredare framskärm för att skydda optimalt. Någon som vet vart man kan få tag i framskärm bredare än 65mm?

IMG_0841.jpg

IMG_0842.jpg

IMG_0843.jpg

IMG_0845.jpg

Skaffar du en skärm som skyddar optimalt tror jag att du kommer få problem med lera mellan däck och skärm samt att den slår i marken.
Min helstela inbread 26” som jag byggde typ 2004 har senaste åren gått som pendlings cykel. Blir sugen på att släppa ut den i skogen igen. Även jag tyckte att stor luftkammare kompenserade för avsaknaden av dämpning

Babbar sa:
Angående bättre skydd från framskärmen tror jag du vill satsa på en förlängning av den du har. Kolla in http://www.mgagnon.net/velo/garde-boue.en.php för inspiration. Jag har köpt gummi matta (från https://www.mattvaruhuset.se/ vid Bromma flygplats) som funkat perfekt.
+1

Det syns tydligt att framstänkan är alldeles för kort för att slippa stänk enligt bilden. Montera en rejäl och lagom böjbar stänklapp för att slippa slafs, tjafs och kladd upp på diagonalrör och vevparti m.m.

Tillbaka
Topp