[Byggtråd] OnOne Inbred SS

Eapea

Aktiv medlem
Tjena, det äntligen blivit dags för mig att bygga ihop en första cykel. Har surfat runt dagligen på happy ett par år men knappt skrivit något alls. Det senaste året har jag varit ruggigt sugen på en MTB men inte kommit till skott och nu har jag också övertygat mig själv med att vänta med att köpa en lite mer seriös cykel då jag studerar och känner att kostnaderna som uppstår om jag skulle köra MTB nog skulle vara svår att hålla nere. Det är ju inte direkt slut efter att man köpt en cykel.
Annars cyklas det landsväg men har nu alltså skaffat en On One Inbred 29a singlespeed. Tanken med cykeln är att ha den som en lite allt i allo. Lite cykla till skola, affären, lite skog etc. (främsta anledningen kan nog vara att jag helt enkelt har vart jävligt sugen ett bra tag på att bygga ihop en egen cykel...)
On One kör en deal nu där man kan plocka ihop ett gäng (halvtaskiga) prylar till en ram och få dessa "på köpet". Styre, handtag, stam, stolpe, headset, sadel, klämma och spacer. Pundet är ju inte riktigt på den nivån man vill men jag slog till i vilket fall.

Beställning gjordes Måndag och 7kg paket framme i Jönköping på Fredag. Snabbare än förväntat. Man har ju hört lite olika historier om företaget...

Jag har såklart en del prylar kvar att beställa. Hjul, Vevparti, bromsar och gaffel + annat.

Någon som möjligtvis har förslag på relativt enkla 29" hjul, behöver inte vara från skrot men kanske 1000-2500 nytt, borde kanske köpa beg? De kommer till en början inte användas i närheten av hårt men en tanke som finns är att man kanske köper något lite bättre för att sedan föra över på en annan ram senare.

Samma tanke har jag väl egentligen på vevparti och bromsar också. SLX tredelat och Deore bromsar är jag väl inne på. Jag är medveten om att detta antagligen är overkill på en cykla-till-affärn-cykel men tar hellre något som funkar och eventuellt kan säljas vidare eller flyttas över.
En (möjligtvis korkad) fundering där är dock om det uppstår problem om jag använder "BMX"-cog där bak och "modern" chainring. Vad bör det vara för kedja? Andra förslag på simpla fungerande vevpartier?

Gaffel är jag inne på Surly eller Salsa. Gillar stilen på dessa och antar att det inte kan gå fel med någon av dom?

Sedan återstår väl själva monteringen och där är det väl head-set som kommer vara jobbigast antar jag? Får la efterfråga råd då det skall göras eller eventuellt om det går att hitta någon i Jönköping som är sugen på o hjälpa till :) Någon kanske till och med har konkreta tips för en Jönköpingsbo? Cykelköket? Men det dröjer väl kanske ett tag innan vi kommer dit...
Foto2015-03-02183201.jpg

Foto2015-03-02183522.jpg
Foto2015-03-02183627.jpg
Foto2015-03-02183750.jpg
Foto2015-03-02183937.jpg
Foto2015-03-02185403.jpg

/ea (tack för skön läsning de senaste åren)

Jag skulle föreslå vanliga hjul och SS-kit. Det finns drev att skruva på sexpunkts skivfästen också om du vill köra fixed/flip-flop.
Fast jag hänger inte riktigt med när du säger tredelat. Tänkte du köra trippel fram och singel bak, och hur hade du tänkt lösa kedjesträckningen i så fall?

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle föreslå vanliga hjul och SS-kit. Det
> finns drev att skruva på sexpunkts skivfästen
> också om du vill köra fixed/flip-flop.
> Fast jag hänger inte riktigt med när du säger
> tredelat. Tänkte du köra trippel fram och singel
> bak, och hur hade du tänkt lösa
> kedjesträckningen i så fall?

Nja tanken med tredelat var isåfall att plocka av lilla och stora och köra på mitten.

edit: tycker det verkar svårt att hitta något som är avsevärt mycket billigare men ändå dugligt när det kommer till vevpartier, finns det bättre lösningar kanske?

Vid beställning så slängde jag med något slags "single speed converter kit" http://www.on-one.co.uk/i/q/SKOOSSKK/on-one-singlespeed-converter-kit så tanken är väl vanliga hjul och på med ett sådant om jag inte är helt ute o cyklar angående dess funktion.

/ea

Senast ändrad:
Prexis ett sånt!

Billiga Shimano MT-15 och valfritt SS-vevparti. Alfine finns i 39t-version. Ett sådant skulle väl vara helt perfekt på en åka-på-stan-hoj som inte ska gå i skogen? Billigt, styvt, snyggt och låg Q-faktor.

I sann MHB-anda tycker jag du ska köpa en sång här http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainring-narrow-wide-style.htm och byta ut alla tre klingor i vevpartiet mot.

Vill du sen hålla det enkelt och köra enväxlat så köper du en sån här http://www.superstarcomponents.com/en/singlespeed-colour-spacer-kit.htm

Vill du ha en kedjesträckare på det så finns det här http://www.superstarcomponents.com/en/pro-singlespeed-tensioner-sealed-bearings.htm

Väljer du att ha en kassett bak med vanlig baxväxel så kör du på det. SLX kassett och växel finns billigt här http://www.bike24.de/1.php?content=...,111;mid=2;pgc=5537:5538::5540:5543;orderby=2 och http://www.bike24.de/1.php?content=...4511;mid=0;pgc=62:3918;page=1;orderby=2;dbp=0

Glöm inte växelreglagen.. http://www.bike24.de/1.php?content=...menu=1000,2,116;mid=2;pgc=2112:3919;orderby=2

Roger out

På Köp & Sälj brukar det trilla in en del hjul avplockade från ny cykel pga uppgradering. Håll ögonen öppna under några veckor.

Kul projekt!

nope, horisontala dropouts.

Spacers finns redan.
Kedjesträckare eller växelfunderingar behöver jag inte ha. än... Tack för ansträngningen ändå kungen.

/ea

bojsänke skrev:
> Fast här finns väl inget växelöra att hänga
> kedjesträckare i?

Jo, det tror jag. Inte är väl det där SS-varianten? Den ser ut att ha genomgående axel vilket talar mot horisontella dropouts.

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Edit: rättad ^^

Senast ändrad:
Dalecarlia skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast här finns väl inget växelöra att
> hänga
> > kedjesträckare i?
>
> Jo, det tror jag. Inte är väl det där
> SS-varianten? Den ser ut att ha genomgående axel
> vilket talar mot horisontella dropouts.
>
> Rätta mig gärna om jag har fel :)
>
> Edit: rättad ^^

Det är nog bara plastpinnen som sitter där vid leverans för att inte trycka ihop bakgaffeln. Däremot så finns det varianter med horisontella dropouts och växelfäste. jag hade en sån förut.

Stumpy skrev:
> På Köp & Sälj brukar det trilla in en del hjul
> avplockade från ny cykel pga uppgradering. Håll
> ögonen öppna under några veckor.
>
> Kul projekt!

vad behöver jag tänka på vid letandet? Man har ju försökt förstå alla standarder och så men lite jobbigt är det väl. De gafflarna jag kollat på verkar väl (tyvärr?) vara anpassade för QR9. Antar då att bara framhjul med sådan hub passar?
Sen är det centerlock eller 6-bolt och detta skall matchas mot de bromsar som köpes eller omvänd ordning om jag förstått det rätt?

Hur är det med bakhjulet? Vad behöver tänkas på?

/ea

Centerlock eller 6-bolt är hugget som stucket. Fördelen med 6-bolt är billigare skivor och brutalt större utbud. 160mm skivor fram och bak bör väl bli bra. Ett par Deore-bromsar funkar finfint och är lättskruvade/-luftade.

Luthman: är det vanlig QR man kör i dom där dropoutsen?

MT-15 är så billiga (<1000kr) att jag inte skulle bry mig om att leta begagnat. Speciellt inte som de säkert är lika bra som de flesta fabrikhjul. Du vill ha QR bak.
Fram något som passar gaffeln, men på en gathoj med stel gaffel ser jag ingen som helst anledning till något annat än QR.

Hepp, cykeln har varit cykelbar sen ett bra tag tillbaks.
Stötte väl på lite patrull vid ditpressande av crown race och sedan vart det lite gängpaj vid vevlagret. Men tillslut så fick jag ihop den till något som liknade min vision. Jag valde de enkla Shimanohjulen och en chaintug från Surly (inklusive kapsylöppnare)
image.jpg
image.jpg

När väl cykeln gick att cykla på så infann sig en viss lathet så ett par saker är fortf öppna. Stötte bland annat på problem vid montering av frambromsen. Har inte orkat kolla upp vad problemet är men hoppas att det bara är fel adapter. För stadscykling duger det med bakbroms... Nu när jag har röjt runt på stig de senaste dagarna så har dock frambroms saknats rejält.

Sedan så märkte jag ju rätt snabbt att jag behövde kortare gängbultar för att kunna köra endast mellanklingan fram så där har helt enkelt storklingan fått vara kvar. Inte sexigt men det funkar så har inte känt att jag haft behov av att fixa det. (Man är ju trots allt student). Känner att utväxlingen är lite för lätt så det blir väl trots allt ett byte i sommar.

Som Inaveln ser ut nu:
image.jpg

image.jpg

Tack för råden! Ber på förhand ursäkt för att/om bilderna hamnar snett och för den mediokra bildkvalitén.
/ea

Tillbaka
Topp