[Byggtråd] OnOne Inbred SS

Eapea

Aktiv medlem
Tjena, det äntligen blivit dags för mig att bygga ihop en första cykel. Har surfat runt dagligen på happy ett par år men knappt skrivit något alls. Det senaste året har jag varit ruggigt sugen på en MTB men inte kommit till skott och nu har jag också övertygat mig själv med att vänta med att köpa en lite mer seriös cykel då jag studerar och känner att kostnaderna som uppstår om jag skulle köra MTB nog skulle vara svår att hålla nere. Det är ju inte direkt slut efter att man köpt en cykel.
Annars cyklas det landsväg men har nu alltså skaffat en On One Inbred 29a singlespeed. Tanken med cykeln är att ha den som en lite allt i allo. Lite cykla till skola, affären, lite skog etc. (främsta anledningen kan nog vara att jag helt enkelt har vart jävligt sugen ett bra tag på att bygga ihop en egen cykel...)
On One kör en deal nu där man kan plocka ihop ett gäng (halvtaskiga) prylar till en ram och få dessa "på köpet". Styre, handtag, stam, stolpe, headset, sadel, klämma och spacer. Pundet är ju inte riktigt på den nivån man vill men jag slog till i vilket fall.

Beställning gjordes Måndag och 7kg paket framme i Jönköping på Fredag. Snabbare än förväntat. Man har ju hört lite olika historier om företaget...

Jag har såklart en del prylar kvar att beställa. Hjul, Vevparti, bromsar och gaffel + annat.

Någon som möjligtvis har förslag på relativt enkla 29" hjul, behöver inte vara från skrot men kanske 1000-2500 nytt, borde kanske köpa beg? De kommer till en början inte användas i närheten av hårt men en tanke som finns är att man kanske köper något lite bättre för att sedan föra över på en annan ram senare.

Samma tanke har jag väl egentligen på vevparti och bromsar också. SLX tredelat och Deore bromsar är jag väl inne på. Jag är medveten om att detta antagligen är overkill på en cykla-till-affärn-cykel men tar hellre något som funkar och eventuellt kan säljas vidare eller flyttas över.