[Byggtråd] Oplanerat bygge

SkogsMTB

Aktiv medlem
Är för tillfället N-1
Det började lite oväntat med att min härliga Antehm gick sönder, beyond repair, tyvärr.
Den är välvårdad och i övrigt bra skick, planerar att hitta ny ram och flytta över delarna som är bra och eventuellt uppgradera lite.

Bilagor

• IMG_0771.JPG
    IMG_0771.JPG
    334.7 KB · Besök: 62
Tyvärr inte, kollade även med försäkringsbolaget dom tar det inte heller... hade jag rapporterat den som en olycka typ att jag hade väjt för en bil och kört i diket så hade dom kunnat göra något men inte nu var svaret.

Det ska bli något liknande, ett XC spett med 100mm fjädring snabbt och sprättigt för att flyga fram genom skogen, skulle vara kul med någpt typ EPIC.

Scott Spark och Kona HeiHei går det beviserligen att cykla snabbt på, TROTS 120mm fjädringsväg.
Känns även som dom tål ett o annat misstag också...

Tack Sixten!

Har en HT men gillar mest FS, tror på att bygga men inte att sälja. Bra tips på Cube, jag har tittat lite på morgonen hittade en FS Cube AMS 100 Super HPC SL 29 ram, den skulle kunna funka att flytta över delarna till med lite kompletteringar, det skulle kunna bli riktigt bra tror jag, satt och kollade vikterna på mina delar jag har och flyttar jag över allt rakt av så skulle det kunna bli en ca 11,4kg FS och med några lätta uppgraderingar så skulle man komma ner under 11kg.

Tack, ska bli kul :) med lite tur så är Julhelgen räddad med en trevlig byggsats i skala 1:1, ska börja med att strippa ner den gamla samt göra en dämparservice imorgon.

Det blev en oplanerad Eagle uppgradering oxå :), skiftar om hjul på mina andra cyklar, ny body, kasett och reglage, har ett överblivet Shimano XT HTII vevparti, köpte till ett 34 framdrev som är Eagle kompatibelt, blir intressant att prova.

Provar nya pressen, för att pressa i lager, viss skillnad mot gängad stång och plankor :)

Bilagor

• IMAG0247.jpg
    IMAG0247.jpg
    160.6 KB · Besök: 58
Plockade ner bakswingen och fettade in lagren, det var väldigt lite fett i dom :( men nu så är dom glada :), bilden visar lagren med tätningen bortplockade.

Bilagor

• IMAG0240.jpg
    IMAG0240.jpg
    211.1 KB · Besök: 57
Och slutresultatet, med komponenter omfördelade från mina andra cyklar, tror att detta blir en riktigt kul bekantskap.

Bilagor

• IMG_0999.JPG
    IMG_0999.JPG
    383 KB · Besök: 53
  • IMG_0995.JPG
    IMG_0995.JPG
    382.6 KB · Besök: 59
Här är en summering av alla delar med vikter mm.
Anthem vägde 13,3kg med pedaler mm detta bygge blev ca 1,5kg lättare :) dock med lite andra komponenter.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    192.9 KB · Besök: 54
Tillbaka
Topp