[Byggtråd] Randofiering av knatte ramar
Barrett sa:Kanske inte århundrades roligaste byggtråd. Men jag skulle behöva en hel del input så vi kör ändå...
Efter en tävlingssäsong som gått i spillror pga. sjukdomar + ANNAT så kastar jag nu in handduken lite halvt om halvt och behöver en ny utmaning. Långcykling har väl inte varit nått som lockar så där våldsamt egentligen, bortsett från Sverigetempot. Så tanken är att prova lite långlopp i år, och om det går bra sätts målet för Sverigetempot 2020.
Min huvudsakliga landsvägshoj är en Canyon Aeroad. Vilket funkar fint för långlopp i finväder, men det kan man ju inte alltid räkna med och det känns knepigt att få på skärmar etc. Dessutom tveksamt om den är lämpad för att agera packåsna?
Eftersom jag tänkte försöka undvika att köpa en ny hoj, vilket iofs vore trevligt, men jag har verkligen inte plats för fler cyklar. Så valet ligger nu på att göra lite mindre anpassningar av min CX-pendlare; Canyon Inflite (förra modellen, aluram).
Har haft lite smärre nackproblem till och från så behovet av många olika sittpositioner är att föredra, så tempopinnar är beställda (Profile design t2+ DL).
Beställt lite Rapha packväskor. Svårt att hitta recensioner på dessa på beställde lite på vinst och förlust för att klämma o känna. Returneras om dom inte känns helt hundra.
Belysning/elförsörjning. Vad säger ni med erfarenhet? Navdymo med möjlighet att ladda telefon & cykeldator, eller powerbank så man klarar sig mellan pauser/övernattning? Vad för belysning har bra hållbarhet & funktion (utan att helst kosta skjortan)?
Garmin verkar ju ha en lösning för 1030:in ”charge” som ger upp till 40h batteritid. Och vad jag förstår så ska den gå ladda under färden (?).
Ny cykeldator kommer också behövas. Nuvarande 520 är hopplös att navigera med. Tror jag helst håller mig till Garmin, men har noll koll på för-/nackdelar mellan 830 och 1030, bortsett för ev. fördel med charge-tillbehöret till 1030 som kan tala för denna om det funkar bra. I övrigt verkar dom ju ha samma batteri tid på upp till 20h. Men vad gäller i verkligheten, med en del nattkörning med bakgrundsbelysning t.ex.?
Nav-dymo. Vad är det som gäller här? Leder ju också till nya hjul, vilket kan vara kul men kanske också onödigt om powerbank är minst lika bra eller bättre alternativ?
Cykeln har tyvärr en Sram rival 1x11 (42-10/42) grupp. Ingen favorit på nått sätt, men är inte så sugen på att byta ut den. Hoppas kunna nöja mig med en kassett med lite mindre omfång (11-40 t.ex.).
Sadel kör jag med Spec Power (på alla mina cyklar). Gillar dom, men ska jag vara ärlig så tenderar jag få mindre skav/ont vid längre pass och gärna flera dagar i rad. Inget jag lider av idag när jag sällan kör mer än 10-15 mil, men kan nog bli problem vid längre turer. Brooks verkar ju poppis så det är väl något som får testas. Vilka modeller är populärast?
Några uppenbara ”must-have” jag missat?
Bilder utlovas vad det lider. :-)
Så här resonerade jag när jag byggde min rand hoj.
Jag ville ha en Ti ram då jag fascinerades av materialet och tilltalas av utseendet, idag några år senare skulle jag säga att att det viktigaste är att sittställningen är skonsam och gärna lite "fjädrande" så vägvibrationer minskas därför att kontaktpunkterna märks när man spenderar dagar i sadeln,
När det gäller drivlina så har jag faktisk ganska lite problem med urtrampning så jag satsade på lite bredare och glesare register så att mina gamla utförsåkarknän kan få lite hjälp uppför, men här finns det utrymme för eget tycke och smak. Däremot var jag helt säker på driftsäkerhet prioriterade, så det fick bli Di2 och hydraulisk. Många randorävar undrade hur man lagar elektroniska växlar och hydrauliska bromsar efter vägen, svaret är, det gör man inte för det är bara vid krasch eller haveri som det finns ett behov och då hjälper det inte mycket att man har en extra brom eller växelvajer.
Vad en elektronisk växel däremot ger som en mekanisk är sämre på är perfekta växlingar, varje gång så komponenterna slits mindre vilket är en fördel när distanserna blir längre, om man väljer shim eller Sram är väl bara en smak och laddningsfråga, får man tomt i bakväxeln på eTap kan man ju skifta med framväxeln som ofta är betydligt mindre använt och ta sig hem.
Eftersom jag byggde hjul själv från scratch så satsade jag på nav dynamo från början, sparade vikt genom lite lägre och bredare fälg som ger större val av däck, rullar på slanglösa 28mm som första val men funderar på att testa 32mm när det är dags för byte i jakten på att kunna sänka trycket ännu mer.
Tog ett tag innan jag hittade en lösning för hur jag skulle kunna använda laddnings möjligheten optimalt, kikade på lampor med laddmöjlighet men gillade inte det jag hittade, lös laddare kändes meckigt, inbyggda var dyra tills jag hittade en i tyskland som gav det mesta till ett vettigt pris.
Jag har en ganska stor powerbank som laddas kontinuerligt så länge lampan inte behövs sen använder jag powerbanken till att dryga ut cykeldatorn eller ladda telefonen, anledningen till detta är 2, dels är telefoner kinkiga med kvaliteten på laddström sen upplever jag att datorn håller mycket längre om man försöker ge den kontinuerlig ström än att ladda ur innan man laddar upp. Sen kan man optimera behovet av sladdar om man har en smart ladd strategi.
Sen kommer det till själva cyklandet och packningen.
Jag kompletterade direkt med bågar av 2 skäl, att hantera motvindscykling när man saknar klungan men minst lika mycket för att kunna variera sittställning för att spara på kroppen. Jag kör 2 olika lösningar från Relevate, bak en stolpväska med lös vaccumpåse och på styret en harness.
Det som fick mig att välja dessa var att "halva" väskan sitter kvar på cykeln och man tar bara bort packningen oavsett om det är bak eller fram, bak använder man så mycket volym som man behöver sen rullar man ihop och tömmer ut luften, fram kan jag välja dry-bag utifrån behov.
Ramväskan var ju den svåra nöten, det fanns massor snygga smarta väskor som inte rymdes eller tog bort alla möjligheter till flaskor, till slut tog jag ett beslut att utifrån behov, om jag flyttade sadelflaskan så långt ner som det gick det precis att köra dubbla 750ml flaskor tillsammans med en topeak väska med anständig volym.
Jag har bara tunga och saker som måste kunna nå under cyklingen i denna väska och då räcker utrymmet gott, men efter några riktigt varma turer överväger jag att skaffa en väska som fyller hela framtriangeln och köra en stor vattenpåse, detta för att volymen vatten och möjlighet att fylla på kan vara mindre optimal vid speciella tillfällen.
Dock tycker jag att den lösning som jag kör nu funkar bra 8ggr av 10, jag får med mig förstärkningsplagg, bivybag, liggunderlag, sovsäck och då är hela ramväskan ledig för verktyg, sladdar, batterier, mat och annat smått och gott.
Den största utmaningen jag har kvar att hitta en prefekt lösning på är belysning, lampan fram är riktigt bra men utrymmet mellan stänkskärm och tempopinnar är snålt om man skall få plats med både packning och ett lyse, bak är det lättare, en batterisnål ljusstark permanent på ramen och ett backup lyse på packväskan som används när det behövs.
Det var en del av mina tankar och erfarenheter, hittade ingen bra bild på fullpackad version annat är när cykelsällskapet dokumenterade en powernap ala rando style.