[byggtråd] Rehabcykel. Version 2.0 typ klar. Summering och vägning.

Den stackars Fondriesten stå i källaren och ser lite lessen ut över att inte få komma ut på några månader. Jag har dock inte bara legat på sofflocket utan gnetat på med lite rehabgympa (inte så mycket som jag borde förstås).

Igår fick jag i alla fall en high five av sjukgymnasten efter att ha klarat halvårstestet på andra försöket. Ett antal övningar i både styrka, uthållighet, spänst och stabilitet där det opererade benet skulle ligga på minst 90 % av det friska, Första försöket blev jag underkänd på sidohopp på ett ben (så många man klarar på 30 s över två tejpbitar 30 cm isär).

Löpning och utförsåkning går rätt kass fortfarande men jag har börjat fuska med mtb och har väl officiellt klartecken på att göra "vad som helst" som inte gör ont.

Kanske återkommer med en rapport om rehabhojen får komma ut och leka till våren.

/Johan

Kul att rehaben går bra.
Jag hoppas Fondriesten får rulla lite när vädret blir bra även om jag förstår att du mer ser fram mot mtb.

Såhär skrev jag i första inlägget för ett knappt år sedan:

“Om fas ett faller väl ut så vidtar fas två, att knåpa vidare med lite högre (men troligtvis inte superhög) ambitionsnivå både gällande estetik och prestanda. Något renlärigt retrobygge kommer det hursomhelst inte att bli.”

Börjar bli dags för lite utvärdering.

Nån landsvägscyklist har jag inte blivit (fortfarande inte skaffat några cykelbyxor) men det är ju inte så dumt det här med asfaltscykling ändå. Drygt hundra lugna mil har den färgglada Fondriesten rullat och tanken är att det ska bli mer av denna varan, även om knät funkar bra och det primärt är skogscykling som gäller.

Därför inleds nu fas två: lite uppgraderingar med ett snäpp högre ambitionsnivå än nuvarande spec. Det kommer dock fortsatt att bli Shimano trots att en Campagrupp nog skulle vara mer “rätt”. Nån sorts balansgång mellan modern funktion och retrolook är väl fortsatt ambitionen (typ = silvrigt).

Första shopping avklarad idag, Ett par lätt patinerade men förhoppningsvis välfungerande Ultegra-reglage för tiodelat,
rehab-shifters.jpg

På rehabfronten kan rapporteras att jag nästan kan sitta på huk, knät håller även för lite lättare jogg och att jag införskaffat mitt livs första gymkort. Jag svänger mig numer obesvärat med uttryck som "front squats", "deadlift", "sets & reps" och går alltid iklädd mjukisbyxor och linne (eller inte).

Fortsättning följer

/Johan

Vad kul att det går bra med rehaben och knät.
Och roligt att Fondriesten får leva kvar och vidareutvecklas.

Fas 2 puttrar på. Trevlig lunchdate resulterade i ett par NOS-vevar (beggade klingor dock). Notera prislappen. Ingen vidare värdeutveckling på gamla räsergrejer :)

NOS-vevar.jpg

EDIT: Hojen agerade förresten pendlare idag med den äran https://www.relive.cc/view/981498379

/Johan

Senast ändrad:
Ytterligare pusselbitar trillar in från happys k&s. Det drar ihop sig till mekkväll nån dag i veckan som kommer.
20170513_142928.jpg

Måste bara invänta vevlager och kedja som köptes nytt från cykelkraft.

"Nya" däck är på ingång också och jag håller tummarna 25 mm går in i gaffeln där det är ganska tight. Bak ser det ut att vara lugnt.

Tänkte summera vid tillfälle. Finns risk att fas 2 spränger fyratusenkronorsvallen.

/Johan

Köpfesten fortsätter!
Bärgade precis ett par premiumsulor från postombudet.
Tänker susa fram snabbt och komfortabelt som på små italienska moln.
premiumsulor.jpg

Håller bara tunmmarna att de ska gå in i framgaffeln som är rätt tajt.

/Johan

JojjeM sa:
Köpfesten fortsätter!
Bärgade precis ett par premiumsulor från postombudet.
Tänker susa fram snabbt och komfortabelt som på små italienska moln.

Håller bara tunmmarna att de ska gå in i framgaffeln som är rätt tajt.

/Johan

Var det de beggade som låg på k&s? Jag funderade själv på dem ett tag. Eller har du hittat dem till fyndpris i någon webshop?

desmo sa:
Var det de beggade som låg på k&s? Jag funderade själv på dem ett tag. Eller har du hittat dem till fyndpris i någon webshop?

Det var de som låg här.
Har varit sugen på att uppgradera däcken så jag högg snabbt som en kobra när de dök upp :)
Du har första tjing om de inte skulle gå in eller inte passa stilmässigt. Osäker på hur skinwall kommer att funka med det "speciella" färgschemat på rehabhojen.

/Johan

Kom en bit på väg under kvällens session i källaren.
Däcket gick in fram med ett par mm tillgodo.

Fick ta till teleskopskaft för att få loss det loctite:ade fyrkantslagret.

BB-demontering.jpg

/Johan

Snygg lösning för att få loss vevlagret!

Sen är ju källarförråds-mek den ädlaste av alla platser man kan meka på..

Shrue sa:
Snygg lösning för att få loss vevlagret!

Sen är ju källarförråds-mek den ädlaste av alla platser man kan meka på..

Haha, eller hur.
Och alla former av mekställ är fusk.

NOS-vevarna och bakdäck på plats liksom bakväxel, kassett, kedja och höger reglage. Bör kunna få rull på den imorrn.

/Johan

Ytterligare ett kvällspass med källarförrådsmek avklarat. Nu är den i princip klar (för andra gången). Återstår att ta en provrunda och se så att allt lirar. Och så får jag fixa lite bättre bilder i dagsljus.

typ_klar.jpg

I fas 2.1 blir det kanske några roligare bromsar än de trista men välfungerande noname som sitter på nu. Ett par Ultegra BR-6500 skulle passa bra till vevarna.

/Johan

/Johan

Jag har ett par 105-bromsar (5700) som jag tänkt sälja av. Hör av dig om det är intressant.

JojjeM sa:
Ytterligare ett kvällspass med källarförrådsmek avklarat. Nu är den i princip klar (för andra gången). Återstår att ta en provrunda och se så att allt lirar. Och så får jag fixa lite bättre bilder i dagsljus.

I fas 2.1 blir det kanske några roligare bromsar än de trista men välfungerande noname som sitter på nu. Ett par Ultegra BR-6500 skulle passa bra till vevarna.

/Johan

/Johan

Stilig!
Även om jag normalt inte är fan av den klassiska geometrin med rakt överrör var den där stilig. Undrar hur den skulle te sig i "brittish racing green"?

clnr sa:
Jag har ett par 105-bromsar (5700) som jag tänkt sälja av. Hör av dig om det är intressant.

Tack för erbjudandet. Det är inget akut så håll inte på dem för min skull. Jag kan prova ett PM om det blir aktuellt.

gsb sa:
Stilig!
Även om jag normalt inte är fan av den klassiska geometrin med rakt överrör var den där stilig. Undrar hur den skulle te sig i "brittish racing green"?

Tack.
BRG + silvriga komponenter + skinwall låter snyggt :)
/Johan

Blev en tiominutersrunda för att justera växlar och se så att allt verkar sitta. 53t känns verkligen onödigt med mina pinnben :)

fondriest.JPG

fondriest_3.JPG

fondriest_4.JPG

fondriest_2.JPG

Håller tummarna för att väder- och familjepusselgudarna ler imorrn så det kan bli en lite längre sväng.

kaxe sa:

Tack.

Blev testrunda idag. Den föll huvudsakligen väl ut men jag insåg att styret inte sitter ordentligt fast i stammen. Det vrider ner sig. Hade problemet även tidigare så jag drog åt för kung och fosterland nu när jag byggde om den och tänkte att det skulle räcka, men icke.

Har inte dubbelkollat men utgår från att styre och stam är 26 mm. Finns det något smart sätt att öka friktionen. Loctite mellan ytorna?

Bild från Snickerspaus i downtown Örsundsbro idag. Notera hur vinkeln på styret (och reglagen) skiljer sig från bilderna ovan.

20170521_135817.jpg

/Johan

JojjeM sa:
kaxe sa:

Tack.

Blev testrunda idag. Den föll huvudsakligen väl ut men jag insåg att styret inte sitter ordentligt fast i stammen. Det vrider ner sig. Hade problemet även tidigare så jag drog åt för kung och fosterland nu när jag byggde om den och tänkte att det skulle räcka, men icke.

Har inte dubbelkollat men utgår från att styre och stam är 26 mm. Finns det något smart sätt att öka friktionen. Loctite mellan ytorna?

Bild från Snickerspaus i downtown Örsundsbro idag. Notera hur vinkeln på styret (och reglagen) skiljer sig från bilderna ovan.

/Johan

Ventilslippasta använde jag på den tiden. Fungerade utmärkt.

JojjeM sa:
Bengt-re sa:
Ventilslippasta använde jag på den tiden. Fungerade utmärkt.
Låter bra. Tack. Jag lägger det till min lista över antiglidmedel och ser vad jag hittar först.
/Johan
Ventilslippasta finns på Biltema om det kniper.
Fett med fin sand går oxå :-) (inte slipa in ventiler med men för att öka friktionen)

Det är kanske självklart, men kolla så att det inte bottnar någonstans, antingen skruven, eller att klämman går ihop helt, det finns ju flera närliggande dimensioner på styre och stam, det skulle kunna vara 25.4 på styret och 26.0 i stammen om du har otur. Man kan klippa till en remsa ur en alu burk som fullösning om det skulle vara så, gärna nermattad och med pasta som skrivet tidigare.
Fin cykel och kul projekt för övrigt, ibland gäller det ju att hitta anledningar att bygga en ny cykel, rehabcykel var ju en bra grej tydligen...!

Mvh Ulf S.

Tack för input Ulf. Ja, det kan ju omöjligt skada att dubbelkolla. Jag fick styrkombon ur ramsäljarens bra-att-ha-låda och har egentligen aldrig granskat den.

Googlade nu och det visar sig att Cinelli Oyster-stammen funnits i en proprietär 26,4 mm storlek. Det skulle kunna vara en förklaring om det är en sådan jag har. Styret är ett 3ttt av okänd modell (med pressning för bromsvajer).

Blir kanske läge att dricka en öl för att fixa lite shimsmaterial :)

/Johan

Det kom lite annat emellan men nu är styret ölburksshimsat och testat. Körde sex mil ikväll utan att det vred sig. Tack för tipset Ulf.

Ett par Ultegrabromsar på ingång från k&s, men sen är den ganska klar.

Fast man kan ju alltid fundera på roligare/snyggare hjul... ;)

/Johan

Funkar inte enbart shims så ta tandkräm också. Blir riktigt grym friktion. Inget man vill köra lena handen med.

JojjeM sa:
Det kom lite annat emellan men nu är styret ölburksshimsat och testat. Körde sex mil ikväll utan att det vred sig. Tack för tipset Ulf.

/Johan

Skönt att det ordnade sig!

Mvh Ulf S.

Som kuriosa kan nämnas att vissa quillstammar är 26.4, hade en sådan som föranledde öldrickande...

Fint projekt för övrigt! Kul att blanda gammalt och nytt, pysslar också med det till och från.

Senast ändrad:
JojjeM sa:

Nu är bromsarna på plats.
IMG_2906.JPG

Och i övrigt funkar hojen fint även om jag inte cyklar överdrivet mycket.

Även knät funkar prima ett år efter operation. Joggar 10+ km utan minsta problem och det känns som att jag kan lita på att det inte ska vika sig i vridande rörelser som innan. Står dock över innebandy/fotboll/badminton och andra farligheter :)

Det är ju ingen självklarhet alls att man ska göra korsbandsoperationer på gamla gubbar men jag är (preliminärt) väldigt glad att jag fick göra det.

/Johan

JojjeM sa:
JojjeM sa:

Nu är bromsarna på plats.

Och i övrigt funkar hojen fint även om jag inte cyklar överdrivet mycket.

Även knät funkar prima ett år efter operation. Joggar 10+ km utan minsta problem och det känns som att jag kan lita på att det inte ska vika sig i vridande rörelser som innan. Står dock över innebandy/fotboll/badminton och andra farligheter :)

Det är ju ingen självklarhet alls att man ska göra korsbandsoperationer på gamla gubbar men jag är (preliminärt) väldigt glad att jag fick göra det.

/Johan

Blev ruggigt fint det där! ?

Marre72 sa:
En helt galet snygg cykel!!

Tack :)

Summerade för övrigt efter fas två vilket jag ångrar när jag inser att den inte alls blev så billig som jag trodde :)
Fast med med tanke på att den väger in på stadiga 10,1 så blir ju inte kilopriset så farligt i alla fall

Fondriestkalkyl.png

/Johan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp