Pellsson
Aktiv medlem
Byggtråd/Renovering/Hack - Gary Fisher CR7 Råtta
Plockade upp denna från den goda mannen @per.e som hojat runt på den sedan mitten '90-talet i lite olika skepnader och sedermera gått som pendelhoj på någon av öarna utanför Götelaborg vet la du.
Rosten är ytlig och går att putsa bort. Så ska göra detta som första grej och sen slänga på rostätare så det stannar upp.
Den är några dings, några små några grövre så någon full on renovering snackar vi inte om här, det blir en finare rat-bike med proviniens.
Har lite XT grejer som ligger, även STX så får se var någonstans bygget bär av.
First order of business är att få ut maskinlagren ur vevlagerhuset. Japp, du läste rätt - maskinlager. 6002 RS lager från SKF eller dylikt är ditpressade, troligtvis med någon typ av blå loctite. Äldre varianter av CR7 hade en enkel spårring som höll lagret på plats men denna är en "Evolution" vilket innebär att toleransen är bättre i huset och det är micrometer anpassning (säger vi iaf).
Igår bankade jag med stor gummiklubba, sedan en stor hammare och till sist en stor slägga, i frenesi men till ingen nytta.
Värmde på med värmepistol på huset för att förmå driveside lagret att sticka iväg med axeln men till ingen nytta, den rörde sig 5mm ut och sen var den absolut bomm-stopp.
Jag behöver ett konstant tryck för att förmå lagret att släppa så då tänker jag verkstadspress, men vet inte riktigt vart jag ska vända mig i det här skedet.
Klein hade ju samma princip på sina gamla hojar och där fanns det ett verktyg som ser ut så här. Den agerade både som en puller och lager tryckare.
Jag skulle också kanske kunna hacka ihop en lagerdragare med hjälp av 6mm gängstav, brickor, muttrar, ett kullager och en större hylsa för att ta emot både lager och axel.
Idéer tas gärna emot!
Ovan verktyg kostar drygt 2000 pickadolleros + frakt + moms + tull + avgift så nä...