Byggtråd/Renovering/Hack - Gary Fisher CR7 Råtta

Pellsson

Aktiv medlem
469b1224-c961-4271-ba9b-9cccc0b55923-webp.822294

Plockade upp denna från den goda mannen @per.e som hojat runt på den sedan mitten '90-talet i lite olika skepnader och sedermera gått som pendelhoj på någon av öarna utanför Götelaborg vet la du.

Rosten är ytlig och går att putsa bort. Så ska göra detta som första grej och sen slänga på rostätare så det stannar upp.

Den är några dings, några små några grövre så någon full on renovering snackar vi inte om här, det blir en finare rat-bike med proviniens.

Har lite XT grejer som ligger, även STX så får se var någonstans bygget bär av.

First order of business är att få ut maskinlagren ur vevlagerhuset. Japp, du läste rätt - maskinlager. 6002 RS lager från SKF eller dylikt är ditpressade, troligtvis med någon typ av blå loctite. Äldre varianter av CR7 hade en enkel spårring som höll lagret på plats men denna är en "Evolution" vilket innebär att toleransen är bättre i huset och det är micrometer anpassning (säger vi iaf).

Igår bankade jag med stor gummiklubba, sedan en stor hammare och till sist en stor slägga, i frenesi men till ingen nytta.

Värmde på med värmepistol på huset för att förmå driveside lagret att sticka iväg med axeln men till ingen nytta, den rörde sig 5mm ut och sen var den absolut bomm-stopp.

Jag behöver ett konstant tryck för att förmå lagret att släppa så då tänker jag verkstadspress, men vet inte riktigt vart jag ska vända mig i det här skedet.

Klein hade ju samma princip på sina gamla hojar och där fanns det ett verktyg som ser ut så här. Den agerade både som en puller och lager tryckare.

s205033604305403255_p130_i5_w4272.webp

Jag skulle också kanske kunna hacka ihop en lagerdragare med hjälp av 6mm gängstav, brickor, muttrar, ett kullager och en större hylsa för att ta emot både lager och axel.

Idéer tas gärna emot!

Ovan verktyg kostar drygt 2000 pickadolleros + frakt + moms + tull + avgift så nä...

IMG_5279.webp

Kulorna i lagret ser hur fina som helst ut, inget större fel på lagerbanan heller.

IMG_5283.webp

Geggigt med härdat fett och lite smutsigheter.. men efter lite avfettning och puts så såg det ut så här..

6119D8E3-6D97-4DD4-8B10-DBE7C58D3F8A.webp

IMG_5285.webp

Inte dåligt för ett lager med 34 år på nacken…

Kan du inte kapa till en rörstump som passar precis utanför lagrets ytterdiameter, ta någon tjock bricka att lägga ovanpå rörstumpen, gänga i en skruv i vevaxeln genom brickan som ligger ovanpå rörstumpens mynning.
Då borde väl draget i vevaxeln få med sig maskinlagret ut när du drar åt skruven?

Lite som det som du är redan inne på.

Kan du inte kapa till en rörstump som passar precis utanför lagrets ytterdiameter, ta någon tjock bricka att lägga ovanpå rörstumpen, gänga i en skruv i vevaxeln genom brickan som ligger ovanpå rörstumpens mynning.
Då borde väl draget i vevaxeln få med sig maskinlagret ut när du drar åt skruven?

Lite som det som du är redan inne på.

Ja men då har du ett rätt kraftigt drag utåt sett som ligger rakt på gängorna i axeln och det sista jag vill göra är att strippa dom för den axeln är proprietär till hela setupen.

Jag ska ge värme + kyla en chans till. Värme på alut och kylspray på lagret för att krympa ihop det.

Om det inte skulle fungera så kan man alltid borra sönder det och sen göra stödsnitt i lagerbanan för att få ut det på det sättet. Destruktion.

Du är på rätt väg, så skulle i alla fall jag också gjort. En stor tving kan funka ibland och ger viss kraft. Eller använd en vanlig domkraft som press om du kan hitta något bra ställe med rätt avstånd att fixera på. Fattigmans verkstadspress typ.

När det är loss skulle jag gärna vilja se hur de fäst kedjestagen (stål) i vevlagerhuset (alu). Ser ut som de bara är istuckna men det verkar otroligt. Längst upp på sadelstolpen är det ju skruvat.

Kul med en Fisher-renovering! Jag jobbade på 90-talet på agenturen för Gary Fisher, så jag har bytt ett otal vevlager av den där typen. Det fanns inget officiellt verktyg i form av press eller avdragare eller liknande utan det var bara att skruva i en vevarmsbult i axeln och slå. Hårt, mot ett stumt underlag. Till slut kommer det lossna. Lagren heter 6003 och Loctiten som användes då heter 641. Lycka till!

IMG_5301.webp

Skam den som ger sig! Mer värme, WD40 och mer värme och sen helt enkelt lägga det på trädäcket, där det finns mellanrum mellan plankorna för axeln att gå fri, och sen bara dra på nåt djävulskt med tre hårda slag. 🥊

IMG_5300.webp

@ADD
IMG_5303.webp

Snillerikt så det förslår! Helt enkelt ett mothåll som du skruvat in kedjstagen i. Kikar man undertill så ser man att dom bronslödat in vad jag tror är gängor.

Kul med en Fisher-renovering! Jag jobbade på 90-talet på agenturen för Gary Fisher, så jag har bytt ett otal vevlager av den där typen. Det fanns inget officiellt verktyg i form av press eller avdragare eller liknande utan det var bara att skruva i en vevarmsbult i axeln och slå. Hårt, mot ett stumt underlag. Till slut kommer det lossna. Lagren heter 6003 och Loctiten som användes då heter 641. Lycka till!
Tackar! Exakt det jag gjorde, förutom att jag körde med gummiklubba!

Jag skulle kolla med Cykelverkstan på Sveagatan. Han har räddat mig när jag har varit ute efter gamla udda grejer.

IMG_5330_SnapseedCopy.webp

Någon typ av progress. Behöver en Wolftooth Roadlink då bakväxeln är en SS XT alt en bättre begagnad GS. Ska kunna lösa en 8-delad kassett som är hyffsat Widerange..

Styrlager rengjort och antiseize påsmetat. Långt bättre än tidigare.

Behöver nu köpa in kedja, kedjeringsmuttrar och få av SS grejerna från bakhjulet som kom med cykeln och få över kassetten.

Kommer bli en rolig liten ripper det här tror jag!

Senast ändrad:
Visa bilaga 822669
Någon typ av progress. Behöver en Wolftooth Roadlink då bakväxeln är en SS XT alt en bättre begagnad GS. Ska kunna lösa en 8-delad kassett som är hyffsat Widerange..

Styrlager rengjort och antiseize påsmetat. Långt bättre än tidigare.

Behöver nu köpa in kedja, kedjeringsmuttrar och få av SS grejerna från bakhjulet som kom med cykeln och få över kassetten.

Kommer bli en rolig liten ripper det här tror jag!
Funkar det inte med en längre b-skruv annars?

När de blev bytta förra gången (1997 eller 1998) jobbade sig det ena utåt trots Loctite. Det var då de där dornmarkeringarna på ena sidan tillkom. Cykelverkstan tryckte tillbaka lagret och dornade runt om.

Jag skulle bli jätteförvånad om lagren börjar röra på sig om du använder Loctite 641 och låter det torka. Får jag killgissa om eventuella dödsfall tror jag inte att det kommer drabba er, men ni blir kanske lite förvånade om lagret kikar ut (och ramen kan skadas men det argumentet biter nog inte på dig, om jag uppfattat saken rätt). Prova!

Jag skulle bli jätteförvånad om lagren börjar röra på sig om du använder Loctite 641 och låter det torka. Får jag killgissa om eventuella dödsfall tror jag inte att det kommer drabba er, men ni blir kanske lite förvånade om lagret kikar ut (och ramen kan skadas men det argumentet biter nog inte på dig, om jag uppfattat saken rätt). Prova!
Ska drivsidan in några mm innanför ”läppen”?

Ska drivsidan in några mm innanför ”läppen”?
Jag tror att det är kant i kant på lagret och hylsan som gäller på den. Kolla att axeln hamnar rätt också, det borde finnas en Fisher-gravering eller liknande på den som ska kunna läsas åt rätt håll om du sitter på sadeln och tänker att det är fri sikt ned genom hylsan.

Verkar som Biltema helt sålt slut på sin gänglåsning, så tji fick jag 🤥
Hoppas det kommer in i lager snart.

Tillbaka
Topp