[Byggtråd] Rocky Mountain Thunder...itude?

Maakus

Aktiv medlem
Först knäckte/bankade jag in min kolfiberram medhjälp av en välplacerad stock. Sen bröt jag benet i en icke cykelrelaterad händelse. Ram beställdes och ben fixades.
Nu har jag fått hem min ersättningsram, och har alldeles för mycket tid över. Allt ska dessutom servas, dvs alla 10000 bussningar.

IMG_20180522_182150.jpg

IMG_20180522_182116.jpg

Avundsjukan på Altitude och Instincten började växa.
Det fanns ju en BC utgåva av de båda, men längre slag både bak och fram.
Det vill jag också ha.
Med hjälp av snabb forskning, dvs glo på högupplösta bilder, såg jag att ingen åverkan, eller skillnad på ramarna mellan de vanliga och BC-utgåvorna fanns. Dom hade bara längre gafflar och dämpare.
Det var då jag såg det. Ride-9. Rockys system för att ändra på geometrin.
Efter ett par snabba mätningar och en snabb sejour i Catia v5 var den första planen lagd.
Genom att ändra på brickorna kunde jag få in en längre dämpare, Ride-1 var det nya röd-svarta.

shocks_thunderbolt_proper_190.png

Det gör ju dock att man förlorar lite i gaffelvinkel. Inspirerad av tabellmästaren kastade jag mig in i Excel och gjorde just en tabell för att se hur mycket det skulle ändra på sig.

tunderbolt_forks.PNG

Nu började sökandet efter ett nytt längre airshaft till den befintliga Fox34:an. Men efter många om och men. Klickade jag hem en ny gaffel. Idag dök den upp på ICA.

Vad kan detta vara?
IMG_20180522_182105.jpg

Nämen!
IMG_20180522_182543.jpg

Gu sa snyggt!
received_10155226427361402.jpeg

Om Manitou bara skulle svälja stoltheten och börja göra bryggorna rättvända skulle de nog öka försäljningen med 100% eller så.

Grymt! När är benet färdiglagad så du kan visa mig billingen? Snart är det midsommar och ösregn igen..

rouster sa:
Grymt! När är benet färdiglagad så du kan visa mig billingen? Snart är det midsommar och ösregn igen..

Vet inte, håller mig till Trainern och roddmaskiner än så länge.
Stortån vill inte vara med och leka riktigt.
Skitar på att kanske kunna cykla lite grusväg runt midsommar kanske.
Men det är väl lika bra att köpa på sig dubbdäck, vinterkläder, ett gäng shortys och nya lampor.

Roligt bygge! Helt i min smak :)
Hur mycket slag kommer du få ut med längre dämpare?
En mindre bra egenskap med att höja gaffeln är ju att BB höjs en bit... Kanske skulle ett angleset kunna användas för att iaf sänka tillbaka fronten någon mm.

larsaw sa:
Roligt bygge! Helt i min smak :)
Hur mycket slag kommer du få ut med längre dämpare?
En mindre bra egenskap med att höja gaffeln är ju att BB höjs en bit... Kanske skulle ett angleset kunna användas för att iaf sänka tillbaka fronten någon mm.

Meningen är att höja vevlagret och slacka ut den lite, körde den i Enduro/slack-läget, vilket jag gillade, men mosade t.ex. i vevarmarna när man svängde lite för våldsamt på grusväg. För att inte tala om när man trampade på stig.

Jag gissar lite här, original sitter det en 190x51, vilket ger 120mm slag bak, monterar jag en 200x57 borde jag ju få i runda slängar 10-12% mer, typ 130,134mm?
Sätter jag den i Enduroläget kommer Sag att hamna strax bakom det Neutrala läget och framför Enduro läget. Borde motsvara Pos3 eller 4 i tabellen. Bygger jag om gaffeln till 150mm så borde jag inte gå allt för långt utanför vad den är bygg för.

Kollar man lite snabbt på Instincten och BC utgåvan har dom ökat dämpningen bak med ~10,7% från 140 till 155. Gaffeln höjds till 160mm. Det gör att dom går ifrån 66 grader till 65,5, och BB dropet minskar från 37mm till 19mm, ~50%.

Kollar man tabellerna för min modell och dess BB drop så ligger det mellan 20,2mm i Enduro till 0,5 i XC.
Så jag kanske hamnar på 10mm? Vi får se.

Enduro = Slack
Balanced = Neutral
Steep = XC

tunderbolt_forks.PNG

shocks_thunderbolt_proper_190_sag_pint.png

Senast ändrad:
Nästan lite humor det här. Har suttit på pall och mekat, kasst att stå upp med kryckor. Men väntar fortfarande på min nya cykel.
Visst är det jobbigt att hämta verktyg när man är handikappad? ;)

SalkinL sa:
Nästan lite humor det här. Har suttit på pall och mekat, kasst att stå upp med kryckor. Men väntar fortfarande på min nya cykel.
Visst är det jobbigt att hämta verktyg när man är handikappad? ;)

Haha ja! Men.... Jag kan ju gå rätt bra utan kryckor nu, har gjort det de senaste 3-4 veckorna, och gör det 99% av tiden. Har bara med mig dom när jag behöver passa bussen på morgonen, det går lite snabbare. Och så får man alltid sittplats, kryck-tricket? :D

Att flytta på tallrikar, glas och mat tycker jag var det jobbigaste. Från micron till matbordet krävdes det att jag flyttade på maten 5 gånger längs med diskbänken, och 2 på matbordet innan jag kunde käka. Satt på pall i köket för att bre mackor på morgonen. :)

Fråga Rocky om DVO Topaz får plats.
Det skulle inte vara några problem...
Aj då.

Vad ska man ha för bromsar?
Ska man låta SLX:en vara kvar?

Kommer hem, öppnar dörren.
Ooooohhhh!
PAKET!

Vad kan detta vara?!
IMG_20180529_194705.jpg

Vänta lite, det här är ju ingen cykel del?!
IMG_20180525_133424.jpg

Helt ok ändå!
IMG_20180525_134202.jpg

Väntar på mer saker i veckan.
Spännande!

Maakus sa:
Fråga Rocky om DVO Topaz får plats.
Det skulle inte vara några problem...
Aj då.

Vad ska man ha för bromsar?
Ska man låta SLX:en vara kvar?

Kommer hem, öppnar dörren.
Ooooohhhh!
PAKET!

Vad kan detta vara?!

Vänta lite, det här är ju ingen cykel del?!

Helt ok ändå!

Väntar på mer saker i veckan.
Spännande!

Hahaha! Tummen up!!! :)

Den här tråden blir kul att föja!
Mattoc är fint, även om en del envisas med att tycka dom är felvända ;)
Blir spännande att de hur ramen ser ut när den är helt uppackad!

Litet paket anlände i förra veckan ifrån Tüskland.
Inte tillräckligt med balla grejer för att göra en post.
Idag slog jag dock slag i saken och köpte mig nya bågfilsblad, en gersågslåda (med såg) och blandade filar på CO.

Liten låda i från Tüskland!
liten_lada_1.jpg

Massor av spännande grejer
liten_lada_2.jpg

Eller... Typ.
Fettspruta, Pytteliten burk DT Swiss fett, sadelfäste för lampa, service-kit till dämparen.
Spruta, Mattoc-verktyg, Sadel-klämma från Tune, Ful men billig lampa, fäste för dyrare lampa.
liten_lada_3.jpg

Tanken var att ha baklampan stealth(c)(tm)(r)-monterad. Pillade dit fästet på pendlaren (som nu agerar trainer).
Blev inte så stealth(c)(tm)(r) som jag ville, ser ut som sadeln har en stor fet mogen fästing.
liten_lada_4.jpg

liten_lada_5.jpg

Det var varmt, tog en öl och kikade på min nya sadel-klämma, tänkte "Vafan den har ju TORX?!!" blev besviken.
Läste i manulen att skruven var av titan. Blev glad.
liten_lada_6.jpg

lite_lada_7.jpg

Föregående hände förra veckan.
Nu till idag!

Bågfilen fick nytt blad.
Jag trippel-mätte den gamla gaffelns styrrör.
Det gick bra. Lite symaskinsolja och svett gjorde susen.
Filarna var ok.
saga_i_kallaren_1.jpg

Även styrlagret fick sig ett spår.
saga_i_kallaren_2.jpg

Som en smäck!
saga_i_kallaren_3.jpg

Sen när jag stod i hissen tänkte jag, va konstigt högt locket för token-hållaren/sidan är...
IRT? Infinite Rate Tune?

(10 sekunder tystnad)

Vafan! Det hade jag missat att det följde med på dom nya gafflarna! (Tur att jag inte köpte Jofas IRT).

Litet glädjeskrik hördes i hiss-schaktet.

saga_i_kallaren_4.jpg

Bonkade dit stjärn-skruven.
saga_i_kallaren_5.jpg

Monterade på gaffeln och tog bort emballaget. Blev lite kär.
saga_i_kallaren_6.jpg

Dämparångesten slog till.
Vad skulle jag köpa?!
Piggyback? Coil? Kebab?

Beställning lades, men glömde att inte ta leveransadress hem, defaulten, av kullager-tekniska-hjul-problems orsaker, var den stora biltillverkaren i skärgården. I fredags när paketet skickades upptäcktes missen.

Idag skyndade jag till kontoret för att vänta på den blå lilla bilen. Plötsligt hade paketet blivit levererat, till någon annan, oklart vart, fick några siffror, och så fick jag gå paketjakt.

Först till vaktkuren, som gav mig tvetydiga svar. Sedan stormade jag till entrén, där fick jag ett telefonnummer, som ledde till ett annat telefonnummer. Besked ficks, och jag begav mig sen till den andra där jag förvillade den stackars receptionisten.
Paket-ansvarig uppstod ur tomma intet och tog med mig bakom kulisserna, där fanns mycket riktigt mitt paket.

Det blev en kratta!
IMG_20180619_181219.jpg

IMG_20180619_201121.jpg

Fort hem och torr-montera allt så jag visste att den fick plats.
Tyvärr hade den finmekaniska verkstaden tagit.. VM-ledigt och gått hem en timme tidigare.
Så jag kunde inte klämma ur bussningarna ur McLeoden, men men.

Många bitar är det.

IMG_20180619_201041.jpg

När väl huvudsvingeln/kedjestaget plockades fram, insåg jag att det var tur att jag råkade köpa en påse extra grejer ifrån Lönnlövs-land.
En sten rullar lättare uppför en brant än vad kullagren rullar runt.
IMG_20180619_201722.jpg

Nästan allt på plats.
IMG_20180619_202243.jpg

Så ja! NU ska jag bara plocka ner allt, igen.
Pressa ur bussningarna och kullagren.
Kolla om någon är sugen på att lacka baksvingeln.
Plasta på de ställen det har slitits som mest.
Vänta på OneUp droppern.
Kapa kablar och slangar till matchande längder.
Byta däck.
Osv osv.
Men först midsommar!

IMG_20180619_203959.jpg

Såg rätt töntigt ut med Manitous stänkskärm...

marr sa:
Maakus sa:
Crossmax sa:
Herre jösses vilket långt sadelrör! Hur tänkte de där?

Ja du. Jag vet inte riktigt.

Blir knepigt med dropper på den där.

Typ. Och då är det en XL.
Klämma-till-rail så ska jag ha lite över 200mm.
Hade en gammal X-fusion 125mm som jag körde med.
Den satte jag rätt mot sadelklämman. Det var inte helt optimalt, sadeln hamnade lite för långt ner.
Men jag fick undan den.

Med nya OneUp droppern kan jag få sadeln på rätt höjd och ha den så långt ner som möjligt. Kanske behöver shimsa den typ 2mm.

Har totalt glömt att uppdatera tråden sen förra året. Ska leta fram gamla bilder.

Köpte nya hjul.
Race Face Turbine R, i30 med 120 premiumtysta poe. Gillade inte dem som stealth. Såg för några veckor sedan att RF släppte klibbor till dem.
Vem tackar nej till dekaltrim liksom? Vetenskapligt bevisat att dekaler gör en minst 20% snabbare*
Med tanke på att jag ska köra SvartVitt ganska snart, och jag plockade ut sex skruvar ur benet för tre veckor sedan, tar jag all laglig doping som finns.

Hjulen var vintertrimmade med reflextejp. Så jag tog fram min lilla flaska lösningsmedel och gick loss.

Före, med reflextejp från Clas Olsson.
IMG_20190404_182034.jpg

Stealth-premium
IMG_20190404_190134.jpg

Mega-super-premium, samt minst 20% snabbare*
IMG_20190404_191805.jpg

*Enligt Roadkill och TopGear, och de grabbarna vet ju vad dom snackar om.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp