[Byggtråd] Salsa Dos Niner, första bygget och hyfsat budget

wman

Aktiv medlem
Har varit sugen på att bygga ihop en cykel själv ett bra tag. Mycket för att lära mig hur allt hänger ihop och funkar. Ramen som inköptes blev en Salsa Dos Niner och det var till stor del efter att ha läst en annan inspirerande byggtråd. Första lärdomen var att det lätt blir dyrare än man har tänkt sig. Andra var att det lätt blir tyngre än önskat om det ändå ska vara relativt billigt. :)

Bilagor

• IMG_7893R.jpg
    IMG_7893R.jpg
    151.6 KB · Besök: 67
IMG_0754R.jpg
Fått hem det mesta, en blandning av begagnat och nytt. Börjat väga och montera lite nu. Hjulen som kommer från en annan salsa i en välbekant tråd här på forumet för vissa är väll inte lättast men tror det är ett bra budgetalternativ för att få ihop cykeln. Gaffeln är en manitou som jag tycker duger viktmässigt. Har tänkt att det ska vara mycket svart runt den snygga färgen på ramen och där passar ju gaffeln bra in.

Bilagor

• IMG_0756R.jpg
    IMG_0756R.jpg
    211.8 KB · Besök: 100
Insåg idag att jag har missat minst en grej. Något som heter Crown-race. Antar att den ska skaparen distans som lagret ska ligga på. Funkar vilken som eller är det specifikt för lagret? Ska det även vara något över övre lagret förutom kåpan?

Läcker Salsa!

wman sa:
Insåg idag att jag har missat minst en grej. Något som heter Crown-race. Antar att den ska skaparen distans som lagret ska ligga på. Funkar vilken som eller är det specifikt för lagret? Ska det även vara något över övre lagret förutom kåpan?

Den är specifik för lagret. Följer normalt med när man köper det. Samma med delarna som skall sitta på ovansidan. Det kan se lite olika ut beroende på konstruktion så det är svårt att säga utan att veta vad du har för lager och vilka delar du har kvar.

s sa:
Läcker Salsa!

wman sa:

Den är specifik för lagret. Följer normalt med när man köper det. Samma med delarna som skall sitta på ovansidan. Det kan se lite olika ut beroende på konstruktion så det är svårt att säga utan att veta vad du har för lager och vilka delar du har kvar.

Förstår, kan nog lösa sig :)

Har monterat kassett, skivor och däck samt provmonterat på cykeln nu. Känns bra så långt. Sunracekassett och hopebromsar.

Bilagor

• IMG_0776R.jpg
    IMG_0776R.jpg
    403.7 KB · Besök: 119
  • IMG_7894R.jpg
    IMG_7894R.jpg
    353.8 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
Sådär ja, en snäll lbs som fixade den saknade delen. :)
IMG_0794.JPG

Fick monterat bromsar, växelreglage och handtag idag också. Börjar ju likna cykel sakta men säkert.
IMG_0795.JPG

IMG_0796.JPG

marr sa:
xyz-saft sa:
wman sa:
xyz-saft sa:
marr sa:

Haha, har du någon form av bildsökningsalgoritm som hittar allt det står Hope på i alla trådar? :D

Låter som en trevlig algoritm :)

Verkligen!

På tal om bygget. Har aldrig sett hopebromsar med kolhandtag. De va fränt.

Håller med. Och känns på något sätt tidstypiskt för ramen.

marr sa:
xyz-saft sa:
wman sa:
xyz-saft sa:
marr sa:

Haha, har du någon form av bildsökningsalgoritm som hittar allt det står Hope på i alla trådar? :D

Låter som en trevlig algoritm :)

Verkligen!

På tal om bygget. Har aldrig sett hopebromsar med kolhandtag. De va fränt.

Ja dom känns lite lyxiga :) Är ju ungefär lika gamla som ramen så passar fint.

Då blev det äntligen premiärtur. :) känns väldigt bra det lilla jag har testat än så länge. Lite småfix kvar att göra som att lacka vevparti och ställa trycket i dämpare och gaffel.

Bilagor

• 59E69B13-D5DF-44D6-9EBF-FAC25E0912B2.jpeg
    59E69B13-D5DF-44D6-9EBF-FAC25E0912B2.jpeg
    608.9 KB · Besök: 109
wman sa:
Då blev det äntligen premiärtur. :) känns väldigt bra det lilla jag har testat än så länge. Lite småfix kvar att göra som att lacka vevparti och ställa trycket i dämpare och gaffel.

Skitnajs, ser riktigt bra ut! Vill också ha utförlig rapport vad du tyckte om åkupplevelsen!

Och det är dags att uppgradera med nya dekaler till fälgarna=)

AlfaAlfa sa:
wman sa:

Skitnajs, ser riktigt bra ut! Vill också ha utförlig rapport vad du tyckte om åkupplevelsen!

Det ska du få när jag har tagit nån längre tur. Vad körde du för tryck i dämparen?

Ja, fälgarna och gaffeln skulle må bra av nya dekaler. Hur gjorde du dina? Designade själv?

wman sa:
AlfaAlfa sa:
wman sa:

Det ska du få när jag har tagit nån längre tur. Vad körde du för tryck i dämparen?

Ja, fälgarna och gaffeln skulle må bra av nya dekaler. Hur gjorde du dina? Designade själv?

Jag använde mig av slikgraphics för dekalerna, bra pris och snabb leverans!

Manitou https://www.slikgraphics.com/collections/fork-decals-manitou
Fälgarna https://www.slikgraphics.com/collections/wtb

Dämparguide:

"What air pressure should I use in the Relish shock of the Dos Niner?
The Relish shock is a low-pressure air/oil shock. It is air adjustable. As with any suspension setting, you need to try different settings to find your personal optimal choice. Try these recommendations as a starting point.

Rider under 125 lbs: 10 psi
Rider under 150 lbs: 15 psi
Rider under 175 lbs: 20 psi
Rider under 200 lbs: 25 psi
Rider under 225 lbs: 30 psi

Remember, the Dos Niner is a one-inch travel soft tail. You should be using full rear travel frequently during your normal off-road ride."

Jag körde i 30 psi och släppte ut lite tills jag märkte att den började röra på sig när jag cyklade.

Senast ändrad:
Så, nu har jag fixat till vevpartiet med lite slip och lack. Primer och lackfärg och klarlack blev det.
vevarm.jpg

Har även skaffat och satt dit nya dekaler på fälgar och vevarmar. Känns hyfsat färdig. Måste bara kapa gaffelröret till rätt längd.

När det gäller åkupplevelsen måste jag säga att jag gillar den rätt bra än så länge. Riktigt skön att cykla på. Har justerat bakdämparen lägre och lägre till ca 15 psi tills det kändes som att den rör hyfsat på sig. Gaffeln har jag däremot pumpat i mer luft och den börjar också kännas bättre.

Bilagor

• IMG_0922R.jpg
    IMG_0922R.jpg
    262.2 KB · Besök: 94
Tillbaka
Topp