[Byggtråd] SCOTT Roxter 24 - 65 000:- insamlat till Min Stora Dag!

Cyklist

Aktiv medlem
Dags för en mini-byggtåd, inga viktrekord i sikte den här gången men ändå mitt viktigaste bygge hittills (pun intended) då det är till förmån för välgörenhetsorganisationen Min Stora Dag!

Jag kommer customlacka och bygga en SCOTT Roxter 24 (plus/mid 24" juniorhoj) tillsammans med matchande hjälm och tröja - som man sedan har chans att vinna mot en donation. Insamlingen kommer ske på en "Egen insamling" direkt på Min Stora Dags hemsida så pengarna går raka vägen dit de ska.
Projektet är startat på mitt initiativ där jag med glatt humör står för jobb, lack och lite smågrejor och SCOTT Sports Sverige fint ställer upp med cykel och matchande kit för mig att gå loss på.

Om någon missat Min Stora Dags arbete, så är de alltså en välgörenhetsorganisation som låter barn med svåra diagnoser och sjukdomar att få sina önskningar uppfyllda för en dag eller flera, för att ge dem ett välförtjänt avbrott i sina ofta svåra behandlingar och tid spenderat på sjukhus.

Insamlingen (och därmed tävlingen) kommer dra igång i första halvan av december och en vinnare utses på julafton, så bygget är redan i full gång och det vankas några långa nätter med maskeringstejpen och andningsmasken haha...

Hoppas ni får lite underhållning i tråden nu och framför allt känner att det är en bra sak värd att stötta när det väl är dags!

p5pb16598947.jpg

p5pb16598948.jpg

p5pb16598949.jpg

p5pb16598950.jpg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag lär behöva ett 24'' enduro järn vad det lider. Dottern kör 20'' nu och den mer #döds orienterade illbattingen på bara 12''.

Count me in. Bara skicka länk och påminnelse.

Senast ändrad:

Cyklist

Aktiv medlem
glitch: Tack, packade ihop efter midnatt igår så nog kör vi. Kommer bli bra det här tror jag!

jonte987: Haha önskar jag kunde ha en 16" #dödsholm-edition redo också. Ska bli, kommer mer info både i tråden och på fler håll när det är dags.

larsaw

Aktiv medlem
Imponerande!
Lycka till med projektet och tävlingen men viktigast, att det blir den snyggaste 24”aren ever! ;D

Cyklist

Aktiv medlem
larsaw sa:
Imponerande!
Lycka till med projektet och tävlingen men viktigast, att det blir den snyggaste 24”aren ever! ;D
Tack! Satsar definitivt på att det här kommer att bli något speciellt, får jag lackeringsplanerna jag har i huvudet kan det bli bra på riktigt!

P

Paco

Guest
Nu är det ju ett bra tag kvar tills min minsta behöver en 24” men visst fan kommer jag att lägga en slant till insamlingen.

Ett riktigt bra initiativ, Gustav!

Cyklist

Aktiv medlem
Paco sa:
Nu är det ju ett bra tag kvar tills min minsta behöver en 24” men visst fan kommer jag att lägga en slant till insamlingen.

Ett riktigt bra initiativ, Gustav!
Härligt att höra! Och ja tanken med att jag bygger just en 24" och ingen lite enklare vuxenhoj som finns i flera ramstorlekar är att många kan behöva en nu eller på sikt åt egna barn, annars så har man nästan garanterat någon bland vänner eller familj som gör och vem skulle inte tycka det vore kul att överraska med en cykel.
Med andra ord är det upplagt för att så gott som alla ska kunna känna att det är värt att vara med, och inte bara för den goda sakens skull då alltså. =)

P

Plush

Guest
Det här gillar jag!!

För att barn inte ska behöva lida.
"för barn ska kunna vara barn"

Heja!

Cyklist

Aktiv medlem
Plush sa:
Det här gillar jag!!

För att barn inte ska behöva lida.
"för barn ska kunna vara barn"

Heja!
Stark och sann fras det där. Självklart är vården i sig både fantastisk och viktig, men det är lätt att man har själva vården så mycket i fokus att man glömmer av just den biten. Plus att det ju kan göra otroligt mycket för familjen som helhet, med något positivt att längta till, göra och sedan minnas och kunna ta upp som glädjeämne.

Jag har slitit på med lacken och kommit en bra bit på väg i snickerboa, so far so good!
Färgerna blir alltså de två metallic nyanser jag haft på både Genius och Spark, tyckte om dem så mycket att jag ville se hur de gjorde sig ihop.
Kanske inte direkt klassiska barncykelfärger men känns som en kombo som kommer kunna uppskattas av både barn och vuxna.

Guldfärgen är för det mesta relativt ljus men skiftar ändå fint ibland.
p5pb16604626.jpg

Video på ramen när jag tar bort maskering.

Video på mig när jag tar bort maskering. "Steady... STEAAAADY...." ?

Senast ändrad:

dundergnu

Ny medlem
Skulle nog inte visat den här tråden för sonen son älskar sin Scott 20” med fethjul redan i original. Blir både fint och bra det där. Hur ordnar du med maskering inför lackering?

Cyklist

Aktiv medlem
dundergnu sa:
Skulle nog inte visat den här tråden för sonen son älskar sin Scott 20” med fethjul redan i original. Blir både fint och bra det där. Hur ordnar du med maskering inför lackering?
Haha jag förstår scenariot, men med lite flyt kan den ju hamna hos honom!
Loggorna maskerar jag i nuläget med promotiondekaler från Scott (finns i 100-pack men med lite tur kan ju lokala butiken ha några liggande) och övrigt med 3M 471 Finlinjetejp i olika bredder, som verkligen är fantastiskt bra och lättjobbad för skarpa kanter. Större ytor däremellan maskerar jag med deras vanliga blå maskeringstejp, lämnar aldrig limrester.

Cyklist

Aktiv medlem
Efter ett missöde med att första omgången klarlack inte härdade som förväntat så blev det många timmar extrajobb, men tillbaka på banan nu med bara 2-3 små skavanker som följd.
Enorm hatkärlek till att våtslipa och polera, tidskrävande och alltid lika läskigt att slipa för går man igenom är man rätt rejält körd - men blir såå mycket bättre finish på grejorna!

p5pb16626199.jpg

Cyklist

Aktiv medlem
Tack storfiskarn! Och håller med, även kul hur dessa färger kan skifta en hel del beroende på ljuset.

Det vore ju inte något 100% äkta Dangerholm-bygge utan att Morakniven åker fram och skrapar lite kolfiber ren, så grävt igenom mina överblivet-lådor och hade ju perfekt nog ett smalt gammalt top-of-the-line kolfiberstyre.

p5pb16628520.jpg

Och här är äntligen ramkitet i sin helhet, löjligt många timmar nerplöjt på både prep, lack och puts men UKKÄN GLÄÄNZ (vilken glans) som jag och kollegan brukar skoja på överdriven lokal brytning! ✨
p5pb16628518.jpg

p5pb16628519.jpg

Senast ändrad:

Cyklist

Aktiv medlem
Tack, kul att ni gillar resultatet!
Om cirka en vecka öppnar insamlingen och chansen att vinna hela rasket, här är den matchande hjälmen in progress.
Kan ju berätta att det var faktiskt inte lika asdrygt att maskera en hjälm som jag hade förväntat mig - det var ännu värre. ?

p5pb16630265.jpg

P

Paco

Guest
Hur kort behöver man vara för att en 24” ska funka?

Jag är ju inte så lång.....?

Cyklist

Aktiv medlem
Haha ståcykling for the win på den där men tyvärr är den angivna maxvikten för cyklisten ett bekymmer för oss alla... ?

Tejpen är 3M 471 Finlinjetejp i 3mm men de skarpa böjarna i hörnen på ventilationshålen var inte helt enkla så möjligt att man skulle behövt ännu lite smalare/flexiblare om det nu ens finns. Blev bra men inte helt perfekt, skulle nog kunna fixa det på ett nytt försök men som sagt inte helt enkelt.

Sprayfärg här med ja, i detta fall Montana färg och ProSol 2k klarlack.

Cyklist

Aktiv medlem
Som de sa i Pistvakt om ett maskinskrivet brev: "Ser ju ut som nå fabriksgjort de där!"

p5pb16645212.jpg

Imorrn presenteras hela cykeln och insamlingen går live, mer info kommer finnas på min Instagram (länk i signaturen nedan), SCOTT Sports Sveriges Facebook-sida och självklart här på Happyride.se!

tmalm

Aktiv medlem
Ska bli kul å få se hela hojjen!

/T

Edit: och din utstyrsel förstås!

Senast ändrad:

Cyklist

Aktiv medlem
Tack! Angående min utstyrsel så blir det inget nytt, hoppas att cykeln stjäl blickarna ändå så. ?

Cyklist

Aktiv medlem
Nu är det igång!

För att kunna vinna cykeln MÅSTE du ange fullständigt namn och i fältet "Kommentar" skriva en kort uppmuntran i stil med "Kämpa på, ni klarar det här!".
Vinnare presenteras på julafton i ett inlägg på insamlingssidan. Det skickas en notis till alla som skänkt när det läggs upp. Jag presenterar även vinnaren i en video på min Instagram, länk i signatur.

Länk till insamlingssidan:
https://egeninsamling.minstoradag.org/fundraisers/dangerholm-scott

Vill redan nu passa på att tacka Kalle Bern och Happyride som hjälper till att sprida insamlingen, SCOTT Sports Sverige som står för cykeln och tillbehören och framför allt - ni som skänker!

Är ju ändå en byggtråd så här är uppgraderingarna som gjorts på cykeln:
- Ett high-end kolfiberstyre från ett av mina tidigare byggen
- Syncros styrstam
- Shimano hydrauliska skivbromsar tillsammans med bromsskivor jag använt på bland annat världens lättaste downhillcykel
- Ny sadel och bättre vevlager samt bakväxel

p5pb16648126.jpg

p5pb16648128.jpg

p5pb16648131.jpg

p5pb16648132.jpg

p5pb16648133.jpg

Senast ändrad:

Cyklist

Aktiv medlem
SebbeK: Tack!

jonte987: Tusen tack, och ja verkligen. Snart 10 000:- redan, får hoppas det rullar på!

Cyklist

Aktiv medlem
Lingon: Tack, och just den tanken hann man tänka några gånger som motivation när jobbet med slipning och lackering kändes som körigast haha.

fredrik168: Grymt!

P

Plush

Guest
Snyggt!!

Ungefär så jag byggde styvsonens Scale Jr24 plus ifjol. Dvs såsom den borde vara byggd från början.

Kommer en slant från mig med.

Du är en reko kille... Du gör gott för de små.

Mvh
Pelle

Edit: pengar insatta ?

Senast redigerad av en moderator:
Topp