[Byggtråd] Scott Spark 900 RC

Doominator1

Aktiv medlem
[Byggtråd] Scott Spark 900 RC
Inspirerad av alla andra just nu pågående byggtrådar tänkte jag att jag ju kunde dela med mig av mitt eget lilla projekt. Förvänta er inga überlåga vikter eller skrapade cykeldelar (jag kollar på dig Cyklist...), utan snarare mer av en individanpassning på min sambos cykel.

Lite förhistoria: Det hela började i slutet av sommaren 2017 då hon, min sambo, började inse att det som höll henne tillbaka mest i cyklandet var materialet, cykeln. Den cykeln var en 27,5" HT i aluminium med geometri från 90-talet typ. Till historien hör att jag just bytt arbetsplats och därmed kunde få loss Scotts cyklar till förmånliga priser. Då hon har blå som favoritfärg fastnade hon direkt för Contessa RC, men kunde inte riktigt motivera att lägga så mycket pengar på en cykel. Ungefär samtidigt som det blev dags att beställa såldes en X0 kolfibervev med blå logga här på K&S, och då fick jag idén... Varför inte modifiera en RC team, så den blir lite lagom blå, och dessutom ha ett matchande vevparti? Tio minuter senare var vevarna betalda.

En kollegas pappa driver skylt-företag, och han kunde således bistå med rätt material, en del verktyg och en hel del teknik-tips. Idag började äntligen arbetet med att på ett smakfullt sätt skapa en unik cykel.

Här är då vad vi har att jobba med, en Scott Spark RC 900 Team, 2018. Planen är att ersätta allt rött och lite av det vita på ramen med blått och de delar som inte passar cyklisten mot sådana som gör det. De delar jag har liggandes som är bättre än det som sitter där original kommer också att bytas, exakt spec är inte klar än, men den kommer vara ganska lik en RC Pro 2018 och förhoppningsvis väga under 11 med dropper.
IMG_4666.JPG

För att binda samman helheten fixades det först vinyl i mer eller mindre exakt samma blåa färg som vevarna.
IMG_4667.jpg

Första steget i att transformationen, avbilda formen på det som ska byta färg. Här har jag använt någon typ av film jag blev rekommenderad. utan den hade detta steg varit typ 1000 gånger svårare. Den transparenta plastfilmen klistras över det som ska avbildas och sedan ritar man på den med lämplig penna. Efter det dras den bort från cykeln och över på ett stycke vinyl där formen skärs ut.
IMG_4672.JPG

Blått har blivit rött, och för första gången ser man nyansen på cykeln. Detta ger också en bild av hur resten förhoppningsvis ska se ut sinom tid. Det blev dock två små bubblor som inte försvann, så den ska bytas ut innan nästa steg i processen tar vid.
IMG_4673.JPG

Skillnaden mellan före och efter.
IMG_4676.JPG

Längre än såhär har jag inte kommit än, men det finns en hel massa trevliga små detaljer i kikaren som kommer göra denna cykeln så bra som möjligt för sin användare! Fortsättning följer, förstås...

Tillbaka
Topp