[Byggtråd] "Snabb" komfortaeroracer (Cube agree disc)

Jannis

Aktiv medlem
För en gång skull tänkte jag själv bidra med en byggtråd och inte bara själv snylta på andras verk!
Observera att detta inte är något extrembygge eller någon unik cykel men det kanske ger andra lite inspiration att bygga något liknande.

Har suktat efter cubes kolfiberramar sedan bike-discount reat ut dom till vrakpriser. Min fru och hennes syster har fått varsin fulldämpad XC ihopplockad och nu tänkte jag att det var min tur. Det är sällan man kommer billigare undan än deras befintliga cyklar, även när man handlar det mesta på kampanjer. Fördelen är att man får skräddarsy sin egen cykel efter sina egna behov.

Ram: Cube agree c:62 disc
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-agree-c-62-disc-frame-carbon-n-white-643939

Gaffel: Cube litening c:62 disc
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-litening-c-62-disc-fork-carbon-n-flashred-684723

Det jag var orolig över var att passningen mellan ram och gaffel inte skulle se estetiskt tilltalande ut samt att färgen på gaffeln inte skulle vara densamma som färgen på ramen, både de röda detaljerna och mattheten inte skulle ha samma nyans.

cube+gaffel.jpg

Nu är den inte fullt ihopplockad utan jag saknar det övre lagret men det undre sitter där det ska. Passningen blev bättre än jag väntat och färgen matchar perfekt enligt mig. Visst jag tappar säkert någon enstaka watt vid höga farter av att fasningen inte blir utfylld men det förstod jag innan köp.

Uppmätta vikter och totalpris kommer senare, räknar med att landa på ca 35 000 kr.

Nu inväntar jag hjul som beställdes igår.
DT Swiss ERC 1400 DB köptes här: https://www.merlincycles.com/dt-swiss-erc-1400-spline-disc-road-wheelset-106983.html

Velade mellan kinakol (bygga ihop själv) eller Easton ec90 SL på kampanj för 13000.
Slutade med ett par DT på kampanj för 11 700kr, mest för att jag gillar deras 240 nav. Får nöja mig med 27mm/19mm bredd även fast jag helst skulle haft ett par enve ses 4.5AR med bredd på 31mm? Men priset för hela cykeln skulle då dubbleras.
Tänkte matcha dom med ett par GP4000s 2 25mm fram och 28mm bak.

Jag hade tänkt mig shimano ultegra di2 r8070 när det släpps om en månad. Har ingen tidigare erfarenhet av elektroniskt så det kommer säkert dyka upp frågor senare.

Det som saknas är nu (förutom gruppset):
X-12 12x100mm axel
X-12 12x142 axel för Thule cykelvagn
Övre styrlager med platta 1 1/8
Sadelstolpe (Canyon VCLS? eller annan komfortstolpe?)

Om någon har sett följande till kampanjpris eller själv säljer något begagnat i bra skick så mottages det tacksamt. (Försöker få ner totalpriset så gott det går.)

Nu vaknar min son så jag återkommer när hjulen anlänt!

Kul med byggtråd! Jag förstår att du har tänkt att dra en Thule-vagn med kolfibercykeln. Det vågar jag inte, så återkom med info om hur det gick. ;)

Ja det stämmer! Har tidigare dragit vagn med min focus Cayo samt med min lapierre xr929 och det har fungerat utmärkt. Jag lever i den tron att kolfiber är minst lika starkt som alu om man inte utsätter det för punktvåld. Kolfiber klarar även långvarig utmattning bättre än alu.

Thomas, har du erfarenhet av att dra vagn med cykelkärra? Jag funderar över vilken utväxling som är bästa kompromissen mellan att kunna dra Thule cross 2 med 2 barn och totalvikt på 45-55kg samt att den även ska fungera att tävla på (när uci släppt på stoltheten eller cykelförbundet valt att gå sin egna väg). Hittills har jag bara dragit 1 barn med cross 1 (25-30kg) och det fungerar med 53/39 11-28 men visst hade man önskat lägre växlar ibland. Fördelen är att jag bor i Östergötland som är rätt platt men vill även kunna cykla på Mallis med den (inte bergen). Tänker mig 50/34 11-28 som en bra kompromiss men jag har dålig koll på utväxling LVG då jag cyklat för lite.

Någon som kan komma med något klokt tips?

Jag har dragit 1 barn med kolfiberhoj i 1 år utan problem. Kör med 50/34 11-32 just nu, det är lite väl lätt, fast i uppförsbacken från ICA med barn, matkassar och trötta ben kan det vara rätt skönt.

Tänkte köra med 11-28 eller 11-30 när dubbdäcken åker av, då blir det inte så stora hopp.

I ganska backiga Årsta tycker jag det är bra med lättaste växel 32/36 för att dra två barn med totalvikt 45 kg. Men det har såklart med benstyrka att göra också... :)

Varför inte 50/34T och 11-32T när du ändå håller på, vilket både Shimano 5800/6800 klarar. Med R8000 kan du även köra 11-34T bak för lägsta utväxling 1:1.

Min Endurace hade 11-32 (med 52/36 fram). Gillade inte alls den kassetten. 11-28 hade mkt jämnare steg (för mina hastigheter).

Jannis sa:
Ja det stämmer! Har tidigare dragit vagn med min focus Cayo samt med min lapierre xr929 och det har fungerat utmärkt. Jag lever i den tron att kolfiber är minst lika starkt som alu om man inte utsätter det för punktvåld. Kolfiber klarar även långvarig utmattning bättre än alu.

Thomas, har du erfarenhet av att dra vagn med cykelkärra? Jag funderar över vilken utväxling som är bästa kompromissen mellan att kunna dra Thule cross 2 med 2 barn och totalvikt på 45-55kg samt att den även ska fungera att tävla på (när uci släppt på stoltheten eller cykelförbundet valt att gå sin egna väg). Hittills har jag bara dragit 1 barn med cross 1 (25-30kg) och det fungerar med 53/39 11-28 men visst hade man önskat lägre växlar ibland. Fördelen är att jag bor i Östergötland som är rätt platt men vill även kunna cykla på Mallis med den (inte bergen). Tänker mig 50/34 11-28 som en bra kompromiss men jag har dålig koll på utväxling LVG då jag cyklat för lite.

Någon som kan komma med något klokt tips?

50/34 och 11-28 är bra till racer för många, men cykla dubbdäck, dra vagn och sånt så hade jag valt en kassett med större största drev. 11-32 låter ju utmärkt om växeln klarar det.

Äntligen lite respons, tusen tack för det alla!

Jag kanske får tänka om med kassetten men tanken är inte att cykeln ska vara optimal för att dra tung vagn utan snarare att det ska fungera tillräckligt bra men att den även ska kännas ok i höga farter utan släp.

Jämförde lite utväxlingar, 11-30 verkar ju ha samma mellanrum som 11-28 förutom dom 3 största dreven, får väl överleva den kompromissen..

Aki, har du 36 fram och 32 bak eller tvärt om?

Utväxling är ju väldigt personligt - är man stark så är kanske ett kompaktvevparti för långsamt. För mig personligen så funkar 50/34 bättre än min andra cykels 52/36.

Jag drar bara med min hybrid, med lättaste växel 34-32. Bor i Malmö, drar en CX1 med en 13 kg kille. Har aldrig tyckt att det har behövts lättare växlar men så finns det inga backar här heller.

Edit: ajtokorrekt

Senast ändrad:
thomaslundstrom sa:
Utväxling är ju väldigt personligt - är man stark så är kanske ett kompaktvevparti för långsamt.
Det är ju det. Hur många Watt/Nm har man i benen? och hur många Wh? :-)
Har ingen erfarenhet av att dra kärror så min uppfattning att allt under 36/25 är fjösigt är väl inte mycket värd :-)

Att dra kärra på platten går faktiskt hyfsat, kommit ikapp en klunga på mtbn med kärran men det kanske säger mer om klungans okapacitet, fick dock äta upp det när det kom en uppförsbacke. Mätte vo2max förra veckan till 61 men tröskeln va pinsamt låga 260w/73kg.

Jag kommer nog beställa 50/34 11-30 med mediumkorg, då har jag iaf möjligheten att byta till 11-34 ifall barnen (och jag) ökar i vikt på sikt.

Intressant! Jag sitter själv och funderar på samma kombo av ram och gaffel, du råkar inte ha fler bilder på hur ramen och gaffeln passar ihop när styrlagret är monterat?

Har du någon uppfattning om hur stora däck som får plats?

Kul! Jo har en bild tillgänglig just nu:
20180105_200024.jpg

28mm conti gp 4000s 2 som mäter ca 31, 32mm får plats bak (inte mycket mer iaf). Räknat på att schwalbe winter 30-622 ska kunna gå in bak och ev 35-622 fram men det är inget jag kommer prova i vinter.

För övrigt har alla delar kommit inkl gruppsettet men håller på att klura på en integrerad junction A. Bilder kommer när allt är klart.

Jannis sa:

28mm conti gp 4000s 2 som mäter ca 31, 32mm får plats bak (inte mycket mer iaf). Räknat på att schwalbe winter 30-622 ska kunna gå in bak och ev 35-622 fram men det är inget jag kommer prova i vinter.

För övrigt har alla delar kommit inkl gruppsettet men håller på att klura på en integrerad junction A. Bilder kommer när allt är klart.

Snyggt!
Ser ut att bli en snabb hoj! Jag får fundera lite om det räcker med det däcksutrymmet för mig, vill kunna köra grusvägar emellanåt men vill inte ha den sävliga styrningen som jag har i min gravel-hoj som jag har nu. Det där med att ha kakan och äta den...

skier sa:
Jannis sa:

Snyggt!
Ser ut att bli en snabb hoj! Jag får fundera lite om det räcker med det däcksutrymmet för mig, vill kunna köra grusvägar emellanåt men vill inte ha den sävliga styrningen som jag har i min gravel-hoj som jag har nu. Det där med att ha kakan och äta den...

Kan ta närbild vid gaffeln senare om du vill.

Planen är väl att jag ska klara av grusvägar/skogsvägar med denna ifall jag blir tvungen men att den inte ska vara specifik för det. Valde 25mm fram för aerodynamiken där den gör störst skillnad och 28mm bak för komforten/rullmotståndet där det gör störst skillnad. Nackdelen blir väl att jag får sämre grepp fram där det är viktigast med bra grepp.
Kolla in 3T strada, där bör det gå in bredare däck, problemet är väl att ramen kostar dyrt!

Tillbaka
Topp