Byggtråd stålram

frankfurt

Moderator
Byggtråd stålram
Efter allt för mycket segande i närheten av granar med ljus och glitter tänkte jag att det var dags att göra något viktigt och riktigt.

Jag vill ha en ny hardtail, lite längre reach än den Canyon GC CF SLX jag cyklar på idag och någon grad flackare gaffelvinkel. Tänker att den först och främst ska byggas och sen om jag blir nöjd användas till långa dagar i Hellas utan prioriterade utförsegenskaper.

Då jag efter alldeles för mycket gris, knäck och Jannes frestelse blivit tillfälligt rastlös nyttjade jag det till en kväll i verkstan.

Började med att lägga alla rör på golvet och ta en bild.
03C08784-3EFD-40B4-9755-B309E7FEA3F1.jpeg

Som när det gäller allt här i livet är renlighet och bra IPA viktigt!
A4D59138-5526-45AA-81B2-00BEAE813E35.jpeg

Sen slipade jag till något rör.
82E9F54C-9711-48B0-A74E-4E66BCA66931.jpeg

När det var nästan klart ledsnade jag och blev sugen på öl.
2693EA74-0B8F-40CB-AB5E-18219B8BA977.jpeg

Som tur är hade jag slipat till diagonalröret bättre än sadelröret och kunde gå vidare med roligare uppgifter som innefattade eld. Fram med skruvdragaren och borra hål för flaskställ och lite vajrar.

Ungefär i samma sekund som jag borrade första hålet tänkte jag ”skit samma” och bestämde mig för att flumma loss rejält, jag har ju inte en aning om hur man bygger en ram så det kan lika gärna få spåra ur lite så att jag lär mig något. Klippte därför lite mässingsplåt till roliga former.
AA894A4A-E132-4B41-92E4-306DCAF6C3F2.jpeg

En stjärna och något som ser ut som Labolinas och Chtulus kärleksbarn, mässingsfigurerna tänkte jag skulle ligga runt hålen där vajrarna försvinner in i ramen.

När klockan slog tio insåg jag att det var övermod att tro mig hinna löda in alla rör för vajrarna ikväll. Fokuserade istället på flaskställ och växelvajern.
16552740-D61E-4BAB-8E41-C2253C358887.jpeg

Växelvajern tänkte jag skulle dras inne i diagonalröret men ha ett vajerstopp utanpå. Lödde bara in röret ikväll.

Flaskstället borrade jag lagom långt från där jag tror att ett vevlager kommer sitta någon gång i år. För att göra det lite roligare så borrade jag ett hål i stjärnan jag tidigare klippt och klippte dessutom till en tolkning av Mårran (förlåt Tove).
Jag byggde också något slags jigg för att flaskställsskruvarna ska gå hyfsat rakt in.
A6F4EE15-B4E0-4AC6-870A-95925982D0CF.jpeg

F3E78973-3025-4C19-84EB-23481EE55D38.jpeg

Flaskställshål på ett diagonalrör.
Kanske att jag hinner bygga en jigg på söndag. Och eventuellt löda in resten av vajerdragningen.

Akterstagen och drop outs saknar jag fortfarande. Så det kan dröja ett tag innan jag löder ihop allt, måste träna lite fillet brazing först.

Förhoppningsvis följer en fortsättning.

Byggtråd stålram
Detta blir kul att följa. Planerat att döpa den till nån sagofigur/väsen (typ Skrållan el Katla)? Och vad är det för rör, vanliga 4130 eller nåt brittiskt, italienskt eller japanskt?

Byggtråd stålram
Amerikanska rör, dubbelreducerade 969 jag ska försöka svarva en dummy för att testa kedjestag mot vevarmar. Tänkte göra allt väldigt analogt, miniräknare och smygvinkel typ.
Tänker att jag åtminstone ska få ihop framtriangeln innan jag funderar på namn, annars blir det lite som att döpa sin son innan man träffat morsan.
0BBC0CE0-3337-467E-B5A7-4B4D2ADADD7A.jpeg

Lödträning!

Byggtråd stålram
EST sa:
Snyggt lödet! Har du kollat om du har nån genomträngning tyckte det var svårast att få till!

Hyfsad genomträngning, blästrade en skarv invändigt så att det syntes bättre. Pratat med några rambyggare om just genomträngning och det verkar som om det inte behöver vara så mycket. Mer som en jämn mässingsfärgad kant även på insidan.

Byggtråd stålram
Aha spännande det där med lödning verkar vara som med alla andra hantverk ALLA säger olika :) Curtis sa att man inte kan löda utan fluss i gasen inte snyggt åtminstånde å deras är ju grymt snygga. Andra tycker inte det är så viktigt endel slipar andra inte alls osv. Kul är det iallafall!!

Byggtråd stålram
Mässing till ramen och silver till det jag löder på. Svårt att löda mässing med mässing.

Men det finns silverlod för fillet braze, funkar på rostfritt och mellan rostfritt/4130 osv.

Blir nog en verkstadsvända efter middagen. Måste bygga på jiggen men det vore nog också bra att lödträna lite. Stålträdet måste få växa!
E7EDD261-2D53-43C5-8794-B422BFEFC1EC.jpeg

Byggtråd stålram
frankfurt sa:
Mässing till ramen och silver till det jag löder på. Svårt att löda mässing med mässing.

Men det finns silverlod för fillet braze, funkar på rostfritt och mellan rostfritt/4130 osv.

Blir nog en verkstadsvända efter middagen. Måste bygga på jiggen men det vore nog också bra att lödträna lite. Stålträdet måste få växa!

Kör du med acetylen +syre med vanligt gassvetshandtag som värmekälla?

Byggtråd stålram
Rungner sa:
bellasoda sa:
Ursäkta trådkapning, men hade det funkat med en gasbrännare som den här:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/mixgasbrannare-218540/

Eller finns det något liknande som inte kostar en mindre förmögenhet?
Njae. Inte för att svetsa en cykelram med. Tyvärr bli det lite dyrare än så om du ska köpa nytt. Kolla efter begat eller låna.

Även för hårdlödning alltså? Det räcker väl om man kan smälta lodet?

Eller tänker jag fel, kräver det mer mängd gas för stora prylar som cykelramar?

Byggtråd stålram
Det beror väl på om du snor ihop en ram på 20 minuter eller inte. Jag är själv lite intresserad så jag läste kommentarerna. Kass inställningsmöjligheter, lite och dyr gas. Dessutom inte "riktig" svetsgas

Men tom på happy så borde detta tas i annan tråd

Byggtråd stålram
bellasoda sa:
Rungner sa:
bellasoda sa:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/mixgasbrannare-218540/

Njae. Inte för att svetsa en cykelram med. Tyvärr bli det lite dyrare än så om du ska köpa nytt. Kolla efter begat eller låna.

Det går inte så bra att svetsa med gasol, skärbränna däremot går utmärkt. Acetylen som TS använder är nog bäst att använda.

Byggtråd stålram
bellasoda sa:
Rungner sa:
bellasoda sa:

Du vill ha hög effekt/temp på lågan så att du kan ha lågt gällde och god kontroll. Det GÅR hårdlöda med propan, men det är skitdåligt och svårt. acetylen/syre är underbart.

Personligen gillade jag Dillon MK3, men kan iofs bero på att jag lärde mig tig innan gas...

Byggtråd stålram
Farbror Pyttel i Rastatt som jag lärde mig löda cykel hos använde gasol+syrgas, lägre temperatur mer lämpad för lödning, både mässing, brons (som jag fillet brazade med) och silver. Med syrgas+acetylen kan man ju svetsa, alltså smälta stålet. Han var certifierad att löda Reynolds 753 (temp strikt under 700 grC) så han visste vad han pysslade med. Dessutom blir mindre sot som skitar ner taket i cykelverkstaden.

Bara gasol+luft blir för kallt för hårdlödning av stål.

@Frankfurt, vilket fluss använder du, ser mycket prydligt ut.

Byggtråd stålram
Rungner sa:
Ejektor? Men då är det ju ett brännarmunstycke du kör med. Men det funkar ju uppenbarligen ändå.
Nja, kanske inte ejektor men med högre tryck på syret. Det är ett Aga X11 tror jag. Vet att norska motsvarigheten till Aga (norgas?) har ett handtag som funkar med lägre tryck på syret, då bygger man om regulatorn vad jag har förstått.

Lödde bara på vajergenomföring för dropper och flaskställshål ikväll. Ganska mycket slip och puts kvar men det får bli när framtriangeln sitter ihop.

Som sagt det spårar lätt när man drar in i smedjan.

Böja plåt är svårt, killgissar även här.
F4FE8398-61C8-41F9-90DA-CF06C6076406.jpeg

0D4EA39F-4048-404A-ABC9-0AD3FAEF83FF.jpeg

43F4D42D-ADE9-4F3B-972F-C81A1039A72D.jpeg

C616C4D4-8D6F-40D8-BC85-7D8C468C01FA.jpeg

C26F6417-60C8-403C-B70C-DE81C9E4085F.jpeg

3BC51297-5517-4043-8F67-BF392F7340DA.jpeg

68CF36D5-5118-4C5B-9FC3-BF0E3758A486.jpeg

Brände lite hål i mässingen runt droppergenomföringen

Byggtråd stålram
Kommer bli vackert, är ju konst.
Ta det lugnt med 6,2:an så det inte spårar för myket bara. ?
Till X11 byter man väl svetsinsatser, finns från 40 till 1250 liter/min om jag inte minns fel.

111D5AB0-A610-4EBE-B8D5-98F7EBAB4EF9.jpeg

Byggtråd stålram
frankfurt sa:
EST sa:
Snyggt lödet! Har du kollat om du har nån genomträngning tyckte det var svårast att få till!

Hyfsad genomträngning, blästrade en skarv invändigt så att det syntes bättre. Pratat med några rambyggare om just genomträngning och det verkar som om det inte behöver vara så mycket. Mer som en jämn mässingsfärgad kant även på insidan.

Nybörjarfrågor..
Men genomträngning, betyder det att lodet rinner in på insidan av skarven? Har inte passningen mellan bitarna stor påverkan då? Dvs är man noga med att fila och passa in är det svårare att få genomträngning?

Annan fråga. Finns det någonstans man kan få lära sig alla dessa häxkonster? Jag har tyvärr inte tillgång till egen verkstad just nu, eller tiden för trial-and-error. Så en kurs eller så vore najs för att få lite kunskap.

Byggtråd stålram
Lodet ska helst följa värmen in i skarven och bilda en mini-fillet på insidan. Oftast får jag till det men inte alltid. Då det är jag själv som ska cykla på ramen får det bli som det blir men jag skulle vilja gå en kurs till sommaren.

Har inte hunnit göra något vettigt i verkstan, för mycket familjefix, löjrom, bookmakertoast och bubbel.

Efter just skumpan fick jag däremot lite feeling igår kväll och placerade lite kostnader på rätt sida om tolvslaget.
9B30B8CA-FCE7-437A-A8B5-F2CE4ED02377.png

En jigg som förhoppningsvis skickas i januari.

Just Bicycle Academy verkar ha den bästa kursen. La Fraise cycles i Roubaix verkar också ha en bra kurs.

Byggtråd stålram
Kollade deras hemsida, ser lysande ut. För min del är 40 år passerat och kommer fortfarande ha små barn när jag är 50. 65 års present?

Sälja budget utbildning vore annars ett kul sätt för happys byggare att få lite ruljans. Förstår att det är ett stort steg att sälja en ram m garanti.

Byggtråd stålram
Jag tror att Dave Yates fortfarande ordnar, det finns några tyskar också.

Ja en budgetkurs i Sverige kanske vore något i framtide när kunskapen kanske finns.

7E6A1111-7D30-4699-A798-D93EFAA49B12.jpeg

Byggtråd stålram
Hann med lite verkstad efter att ungarna hade somnat. Ingen färdig jigg ännu så jag fick roa mig med kedjestagen istället. Har inte fått dom stag eller dropouts som jag tänkte mig från början men hade en omgång som jag beställde med rören.
124EA215-4A22-4B28-B5FB-D5133C5E1A8D.jpeg

Ville från början ha 148/12 vilket kanske det också blir men idag satte jag fast ett par qr-drops. I måndahs åkte jag och handlade fyra meter 4130 19 och 22,2 om jag skulle vilja köra 148/12 när dropoutsen väl kommer.
195AFF5F-BAB3-4186-9B35-EA004D2804D2.jpeg

567F1FB0-4040-4281-B66D-AB63E3F75DCF.jpeg

Sjukt svårt att få det prydligt, drällde lite lod och hade problem att få lika radie på båda sidor men det blir nog lättare på drivsidan.

Tillbaka
Topp