[Byggtråd] super-duper-bansheep

fredrikforsberg

Aktiv medlem
Det är nu jag ska skriva att jag satte ihopp en cykel med saker från skrotlådan, sanningen är att sakerna kanske passar i skrotlådan men att barnen fått leva på nudlar och att jag tjatat till mig gratis prylar av polare..

Ramen är en Haro shift från -10 tror jag, bytte till mig den mot en platta öl av EST.
Såg ut typ såhär:
DSC_1788.jpg

Jag började med att kleta på färgborttagning ihopp om att all färg skulle ramla av:
DSC_1805.jpg

Det gjorde den:
DSC_1806.jpg
DSC_1810.jpg

Eftersom jag aldrig kommer köpa en riktig banshee så... Ja..
DSC_1817.jpg

Jag svarvade offsetbussningar och bult i m8 istället för m6 som det var original:
DSC_1790.jpg

DSC_1804.jpg

Bakhjul behövs, likaså 180 skiva och xt kassett:
DSC_1819.jpg

Vevparti och kedjestyrare:
DSC_1823.jpg

Dämpare och EST omtyckta dekal som jag lovade att spara:
DSC_1822.jpg

Styre behövs också:
DSC_1821.jpg

Pedaler:
DSC_1820.jpg

Nu väntar jag bara på shims till sadelstolpen så kan jag provcykla!

Lev väl.

Jag blir nästan lika imponerad av den moddade Bosch kap/gir-sågen, ser riktigt badass ut. När behöver man en större klinga än original?

/Morgan

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, fan va magiskt!
>
> +enmiljard

+100000000

Tack Fredrik för att du förgyllde min dag, set här är, som jofa uttryckte det, magiskt!

Snyggt jobbat!

Har du täckt dem råa alun med något? Den oxideras och bli lite tråkig annars, men det brukar räcka att lägga ett lager vax om du inte vill lacka.

Kul att ni gillar det!
Sågen är med stålklinga, smidigt att kapa rör och annat skit med :) fick svarva egna remhjul för att få ner varvtalet och det fanns ingen mindre klinga..

Cyklar gärna på vintern, men ni är ju så snabba ut, när ni lägger upp en fräsch RR, det är då jag fattar att ni åkt ;)

Okej från gnida på något bra, funkar bilvax eller ska det vara något speciellt?

theBrand skrev:
> Snyggt jobbat!

+1

> Har du täckt dem råa alun med något? Den
> oxideras och bli lite tråkig annars, men det
> brukar räcka att lägga ett lager vax om du inte
> vill lacka.

Den där ser ut att ha oxiderat klart. Min tre år gamla olackade ram ser ut ganska precis så där. Det är bara om du polerar den som den behöver skyddas.

Tack för erbjudandet Magnus men jag gillar den som den är :)
Vart bor du? Hade ju tänkt pulverlackera mitt lastcykelprojekt men den är för stor för att skicka tror jag..

Bytte bussningar i dämparen till lite större och passade på att svarva nya hylsor med aningen mer offset. Också M8 och med o-ringstätningar.

Men jag kan fortfarande inte cykla så jag vet inte varför jag lägger ner massa tid på sånthär??

fredrikforsberg skrev:
>
> Men jag kan fortfarande inte cykla så jag vet
> inte varför jag lägger ner massa tid på
> sånthär??

Stödhjulen trasiga?

Tack Dan!

Jag hör av mig om lack när det blir dax! :)

Nää det tror inte jag heller som tur är så har jag inte fått shimset och klämman till sadelstolpen så jag slipper dö av provkörningen.

Jag kanske har en klämma hemma säg till om du inte beställt ännu. Vet att jag hade dubbelt av nån sort :)

När jag gjorde nya bussningar till bakdämparen så ökade jag offsetet ännu mer för att kompensera den lite kortare gaffeln jag har (jämfört med EST pike)
Mätte igår och jag ligger på 67,5 gaffelvinkel och 34,5 bb-höjd.
Om jag läste rätt fick EST ner den till 66 grader, Också 34,5 bb.

Kommer jag dö nu?

Sadeln sitter där den ska och bygget får anses som klart tills vidare :)
DSC_1836.jpg

Dock jävligt ful klamma.

Provcyklad genom byn och den känns bra tycker jag! Ljusår bättre än min yeti DH, såklart.

34,5 cm BB-höjd är ju inte jättelågt, så du kan nog sänka lite till om det är möjligt. Fast det kanske är smartare att försöka förlänga gaffeln. Om du sänker aktern så får du ha koll på att inte bakhjulet tar i nånstans när du bottnar, eller om länkaget gör det.

Najs ? men sålänge du inte har en dropper skulle jag sätta dit en klämma med snabbkoppling bara ett tips. Ut å cykla med dig nu ?

Det är en snabbkoppling! :) syns dåligt dock.

Ska cykla lite och se om jag känner behov av flackare vinkel. Mätte dock nyss med mobilen och då låg jag på 66 grader..

Har problem med bakbromsen.
Oket monterad med bromsen aktiverad.
Efter typ 15min lätt bromsning så skriker/vibrerar den kraftigt när jag INTE bromsar..

Beläggen är slitna men med material kvar, Är det bara byta och se glad ut?

Imorgon blir det premiär ner för den lokala sopphögen! Spännande.

Jag har lite Avid bromsar liggandes om du inte får ordning på det fast de behöver luftas som Avid alltid behöver. Men de vill jag nog ha nåt annat en öl för isåfall ;)

Färgborttagningsmedel från Biltema, stryk på rikligt in i stor soppsäck, sug ur luften med dammsugare, förslut med buntband!
vänta.. vänta.. vänta.. typ mellan 3 timmar och 24 timmar.

skölj med varmt vatten, gör om processen tills all färg är borta.

jag orkade inte vänta så jag upprepade allt kanske 3ggr sen borsta jag bort resterande färg med en mässingsborste.

Tack Dan, ska testa att byta belägg först. det känns nästan som att oket släpper och hamnar snett i fästet.. men vad vet jag som den lekman man är.

fredrikforsberg skrev:
> Har problem med bakbromsen.
> Oket monterad med bromsen aktiverad.
> Efter typ 15min lätt bromsning så
> skriker/vibrerar den kraftigt när jag INTE
> bromsar..
>
> Beläggen är slitna men med material kvar, Är
> det bara byta och se glad ut?
>
> Imorgon blir det premiär ner för den lokala
> sopphögen! Spännande.

Låter som du behöver fintrimma justeringen av bromsoket en del.

Tillbaka
Topp