[Byggtråd] Uppfräschning av gammal mtb

Eriksson2

Aktiv medlem
[Byggtråd] Uppfräschning av gammal mtb
Inför årets sommarjobb behövde jag en pendlare och ville ogärna riskera att min gravel blev stulen. Jag började därför leta efter en billigare cykel. Denna jakt slutade i yardsaletråden i och med att MagerValp var schysst nog att skänka en mountainbike från Trek.

1751825264975.webp

Det enda egentliga problemet var att gaffelns styrrör var för kort och cykeln behövde alltså en ny gaffel. Jag bestämde mig för en stel gaffeln då pendlingen är på asfalt. För att hålla kostnaderna nere valdes den billigaste gaffeln jag hittade, en tung stålgaffel från Thansen.se. Vad jag hade missat var att gaffelns bromsfäste var IS medan bromsarna var Post Mount så det fick bli ännu en beställning, denna gång av en adapter. Allt fungerade och jag var redo att ta mig till jobbet.

IMG_8817.webp

Egentligen hade jag inte tänkt att göra mer med cykeln men fick suget att göra ett lite större projekt av den. Planen är att främst ändra utseendet på cykeln genom att lacka om vissa delar och slipa andra till "raw". Jag började med sadelstolpen samt styrrörsdistanserna och top capen.

IMG_8822.webp
IMG_8820.webp

Har inte helt bestämt mig än vad jag ska göra med resten. Det är lockande att köra hela cykeln raw, eller mestadels raw med en del svarta accenter. Har heller inte helt bestämt mig för om jag ska göra något åt ramen. Alternativen är att låta den vara, att göra den raw eller lacka om den. Vad tycker ni?

Tillbaka
Topp