byggtråd verktyg kolfiber ram och kullager

cubefritzz

Aktiv medlem
Mekar lite cykel och bygger om den under vintern. Kom på att jag hade kolfiber och behöver kolla kullager statusen som sitter i ramen.
Kollade priset på verktyg och blev svimfärdig och byggde istället egna verktyg. Tog ett par foton som kanske kan hjälpa någon annan i samma tankar.
Vad krävs? Mängder av häftmassa(för att inte repa ramen eller spräcka den), skiftnyckel, hylsnycklar, storlekarna anpassar du själv efter vad just du har för kullager i din ram.
01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG

japp kullagrena kom alla ut hade hela 8 st i kolfiber ramen utan någon skada på ramen. Därefter plockade jag bort skyddet på kullagret med knappnål och ja, jag behöver köpa nya lager. 2 st som är lika stora som skateboard lager, resten är mindre. Funderar på att göra som man gjorde förr i tiden med Skateboard köra keramiskt rätt igenom. Vad tycker ni? Vad är bra att köra på heldämpad cykel? Var skall man köpa? Har kollat lite på kullager grossisten. Vet dock inte om de är bra, någon som kan rekommendera en bra kullager affär? Samt kullager som håller länge? Vill helst aldrig mer byta efter detta jobb =).

jontis

Medlem
Kan rekommendera lager från Enduro Bearings med benämningen *max*. De är särskilt anpassade för att hålla längre när de monteras i länkaget där lagret aldrig får snurra hela varv. Väljer du "black oxide" eller tom rostfritt blir det nog så nära underhållsfritt du kan komma.

cubefritzz

Aktiv medlem
Kan rekommendera lager från Enduro Bearings med benämningen *max*. De är särskilt anpassade för att hålla längre när de monteras i länkaget där lagret aldrig får snurra hela varv. Väljer du "black oxide" eller tom rostfritt blir det nog så nära underhållsfritt du kan komma.
var köper man de? besökte deras hemsida osv men hittar ingen webshop.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer