Byggtråd, vintercykelprojekt

Pfaff

Aktiv medlem
Finns det ingen allmän byggtråd för vi som helt säkert inte lägger ut 1001 bild på kommande drömmar?
Nå; den här skrothögen skall om vinden är med mig bli nästa vinters vintercykel. Tanken är att göra en oväxlat (eller SS som det ska heta här), helst en stel gaffel, 26” dubbdäck. Med tanke på klimatet här kommer den att cyklad 2-3 gg varje vinter men just nu behöver jag nånting att pyssla med, så…
IMG_2846.webp
Gissa om jag kommer att spamma yardsaletråden!

Jag har en lång pågående diskussion med mig själv om växlar på vintercykeln. Flera gånger har det byggts på med så mycket is i kassetten att kedjan glider ovanpå men samtidigt skulle jag bli galen när det är förhållandevis lättrampat av att ha en utväxling som fungerar när det är som tyngst att trampa.

Jag har en lång pågående diskussion med mig själv om växlar på vintercykeln. Flera gånger har det byggts på med så mycket is i kassetten att kedjan glider ovanpå men samtidigt skulle jag bli galen när det är förhållandevis lättrampat av att ha en utväxling som fungerar när det är som tyngst att trampa.
Förstår dig. Men här i sydvästra delen av djupaste södern är det mest vind som bjuder på motstånd. Och är det 8-9 msek lär jag inte cykla i snö och is ändå 😁

när det snöar igen på riktigt behövs genom knaggliga vallar växlar som är lägre än de man annars står ut med. och i pfaffs skåne kommer det ibland ändå problematiska mängder? även hård motvind kräver lätta växlar...

det finns förstås en del krångelpotential med växlar vintertid oavsett navmodell eller utanpåliggande. men i min värld överväger fördelarna.

en bra egolapp som går ned till marken minskar utsattheten både när det gäller skor och drivlina. flödigt med helsyntet motorolja i växelhöljen minskar i min värld frysrisken. har i stort sett haft noll problem med detta.

Senast ändrad:
när det snöar igen på riktigt behövs genom knaggliga vallar växlar som är lägre än de man annars står ut med. och i pfaffs skåne kommer det ibland ändå problematiska mängder? även hård motvind kräver lätta växlar...

det finns förstås en del krångelpotential med växlar vintertid oavsett navmodell eller utanpåliggande. men i min värld överväger fördelarna.

en bra egolapp som går ned till marken minskar utsattheten både när det gäller skor och drivlina. flödigt med helsyntet motorolja i växelhöljen minskar i min värld frysrisken. har i stort sett haft noll problem med detta.
Nu ska inte du komma här o komma! Jag gör som jag vill.
Så det så!

Nja, väldiga mängder är sällsynta utan det är oftast drevbildning som kan ställa till problem. På Österlen väntar de sig ~5 cm idag så bussar är inställda och tågen mellan Ystad o Simrishamn antagligen likaså. Folk stannar hemma o skolorna är stängda….
I Malmöregionen är det oftast rätt framkomligt, halka är nog mer frekvent.
Har tidigare kört med rem och navväxel i snö (alltså mängder enligt ovan) helt problemlöst men det kan säkert också klägga igen om förhållanden är de rätta.
På den kommande vintercykel kommer att finnas två kablar som bägge lutar neråt från bromshandtagen. Canti eller V-broms. Köper jag mina vanliga slicka bromskablar lär jag kunna komma undan utan oljesöl. Har inte bestämt nånting kring skärmar på den men pendelcykeln har egolapp som släpar i marken såfort jag kör över ett gruskorn. Även kedjeskydd och en extra egolapp på bakskärmens framsida hjälper till att skydda drivlinan. Fast ett kedjeskydd förutsätter navväxel eller åtminstone en kedja som inte rör sig i sidled såklart.
Dock lär inte detta bli nånting att fundera på för det kommande projektet.
Så, där fick du mitt seriösa svar.

eftersom du redan har en cykel som är kompetent för det mesta i vinterväg där du bor är det väl kul att leka lite med den här bonuscykeln?

för det du 'egentligen' behöver är kanske ett dubbat framhjul till nuvarande pendlare...

när det gäller nedisning av drivlinan har jag haft tvingande problem med 1x drivlina med litet bakdrev där kedjan nästan slickar navet. med större drev försvinner debaklet.

sen förstås äldre drivremsupplägg där klackarna driver i gropar, ock där is och snö har svårt att evakuera. det har man ju löst med en mer öppen konstruktion nuförtiden.

kör mycket mtb 2x10 i försvarliga mängder snö vintern igenom, och har ta i trä aldrig haft problem med nedisning av drivlinan där trots massor av snösprut. har en rätt öppen kassettkonstruktion där det inte utan vidare bygger is under kedjan.

när det gäller meck med isbildning är spd-pedaler ett mer framträdande tema...

.

eftersom du redan har en cykel som är kompetent för det mesta i vinterväg där du bor är det väl kul att leka lite med den här bonuscykeln?

för det du 'egentligen' behöver är kanske ett dubbat framhjul till nuvarande pendlare...

när det gäller nedisning av drivlinan har jag haft tvingande problem med 1x drivlina med litet bakdrev där kedjan nästan slickar navet. med större drev försvinner debaklet.

sen förstås äldre drivremsupplägg där klackarna driver i gropar, ock där is och snö har svårt att evakuera. det har man ju löst med en mer öppen konstruktion nuförtiden.

kör mycket mtb 2x10 i försvarliga mängder snö vintern igenom, och har ta i trä aldrig haft problem med nedisning av drivlinan där trots massor av snösprut. har en rätt öppen kassettkonstruktion där det inte utan vidare bygger is under kedjan.
.
Nedisning uppstår då det ligger smältvatten på en varm vägbana men med minusgrader i luften och med bortsköljt vägsalt. Det är inte många dagar på året som det inträffar.

Jag har ett dubbat framhjul till pendlaren. Sitter på, t.o.m.

när det gäller meck med isbildning är spd-pedaler ett mer framträdande tema...

.
Men jag vill ju också få ha lite skoj nångång! Och det blir plattisar på vinterhärket.

Nedisning uppstår då det ligger smältvatten på en varm vägbana men med minusgrader i luften och med bortsköljt vägsalt. Det är inte många dagar på året som det inträffar.
Nedisning uppstår också vid cykling omkring nollan när snö mals till slush och sprutar upp på drivlinan, kletar fast och fryser. Väldigt många dagar det inträffar här hos oss på västkusten.

min erfarenhet är att risken är störst vid fluffig lätt fuktig nysnö och på det en nedfrysning i luften.

och det skall gärna till en faktor till; frånvaro av adekvat egolapp;)

men som sagt finns ingenstans en hylla för isen att bygga upp sig på har den svårt lyfta av kedjan. tillräckligt stort bakdrev så det blir fria sidor är ett bra upplägg...

Senast ändrad:
Rosa gör sig bra mot snön. Och ta gärna ut svängarna med dekaler från Colnago e dyl tillverkare på ramen för att göra den ännu mer unik.
Sliper på gör jag men inte till metallrent. Grundfärg och sedan denna tjusiga metallic-rosa från allas vårt BT. Kanske nästan äkta DeRosa-klibbor från Ali före klsrlack 😁
20260203_154033.webp
Diverse pryttlar på ingång och ett par nergångna hjul står också o väntar på Autosol.

Färgen är mer lila än rosa, så att säga.
Vi får analysera i ett färgspektrometer!
Men: Återgivningen är i bilden är beroende på
1a) Led-belysningen i verkstadens färgåtergivningsförmåga. Typ ra80
1b) Mobilens sensors förmåga att återge färgen korrekt.
1c) Den individuellt upplevda färgen i fullspektrum, dvs utomhus och med variationer beroende på årstid samt på vilken breddgrad objektet under dessa förhållanden betraktas.

Alltså rosa. 😜

Vi får analysera i ett färgspektrometer!
Men: Återgivningen är i bilden är beroende på
1a) Led-belysningen i verkstadens färgåtergivningsförmåga. Typ ra80
1b) Mobilens sensors förmåga att återge färgen korrekt.
1c) Den individuellt upplevda färgen i fullspektrum, dvs utomhus och med variationer beroende på årstid samt på vilken breddgrad objektet under dessa förhållanden betraktas.

Alltså rosa. 😜
Precis som mina stålfälgar inte var silverfärgade för några månader sedan, menar du..? 😉

Äntligen fick jag tag i en (kina-)gaffel som kan passa.
Och då är det ju givet att bygget kan fortskrida och få heta Hassan!
20260324_145539.webp
Frågan är om den ska målas. Snygg är den inte. Men åas, när och där den ska cyklas lär jag vara ensam.

Tillbaka
Topp