Calle1992

Ny medlem
Byta drev
Hej!

Jag ska snart ge mig ut på en längre touringresa, i minst 6 månader. Just nu har jag, i mitt tycke, för trög lägstaväxel, och vill därför ha en med mindre motstånd.
Just nu har jag 20 växlar, med Sram Apex 46/36 fram, och Sram PG 1030 11-32t 10 spd bak. (Cykeln är Kona CX Rove 2013).

Jag funderar på att byta till Shimano GRX 46/30 fram. Jag undrar dels om det är en bra idé, att ha så stort glapp mellan stora och lilla drevet? Och sen om det är kompatibelt med mitt bakdrev?

Tacksam för hjälp!

Pfaff

Aktiv medlem
Byta drev
Hej!

Jag ska snart ge mig ut på en längre touringresa, i minst 6 månader. Just nu har jag, i mitt tycke, för trög lägstaväxel, och vill därför ha en med mindre motstånd.
Just nu har jag 20 växlar, med Sram Apex 46/36 fram, och Sram PG 1030 11-32t 10 spd bak. (Cykeln är Kona CX Rove 2013).

Jag funderar på att byta till Shimano GRX 46/30 fram. Jag undrar dels om det är en bra idé, att ha så stort glapp mellan stora och lilla drevet? Och sen om det är kompatibelt med mitt bakdrev?

Tacksam för hjälp!

Det går bra. Skillnaden 46-30 är 16 t, likt en vanlig kompakt 50-34. Det klarar de flesta framväxlar.
Jag har kört grus i alperna med 46-30 fram o 11-36 bak, Force 22, long cage, utan problem. Vevpartiet då var ett FSA Omega Adventure, billigt, rätt tungt men solitt.
Kassett SRAM 1130 och kedja 1130. Billiga prylar som ändå slits fort om vägarna är usla.
Kompatibelt är det mellan Shimano o SRAM.
Härnäst ska jag testa om det går att klämma ett FSA SL-K 48-32 parti på en i övrigt Campagnolo-utrustat cykel. Kommer kanske också att funka trots alla kraxande olyckskorpar. Lovar att återkomma :) Provar man inte får man ju aldrig veta.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Byta drev
Tänk på att om du köper ett GRX vevparti så fungerar kanske inte din nuvarande framväxel. Det var något som skiljer med kedjelinjen på GRX vevpartier.

Enklast är väl att kolla om du får på ett mindre drev på ditt nuvarande vevparti.

Pfaff

Aktiv medlem
Byta drev
Tänk på att om du köper ett GRX vevparti så fungerar kanske inte din nuvarande framväxel. Det var något som skiljer med kedjelinjen på GRX vevpartier.

Enklast är väl att kolla om du får på ett mindre drev på ditt nuvarande vevparti.

det får TS antagligen inte. Mindre BCD än vad SRAM tillhandahåller, bör vara 90 mm. Alternativt ”direct mount” men det blir rätt dyrt med de alternativ som finns. ( - som jag har hittat...)
Kedjelinjen kan ju justeras med shims eller de distanser som brukar följa med vevaxlar. Vevaxeln står som GXP för TS Kona men Det står inte om den är pressat eller gängat BSA. Det senare är ju att föredra på en cykel som skall släpas i smutsen.

Edit, vevlager förstås. Inte vevaxlar.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer