byta drev

Anand

Medlem
byta drev
Jag vill byta drev fram på min mtb, för att få trevligare längre färder, för jag får pinna på ganska mycket när jag cyklar runt 35 km/h. Behöver inte cykla snabbare än så men vill behöva veva mindre med benen.
Det är 42T 34T 24T där nu. Och nitade drev så jag måste byta allt. Funderar om det räcker att byta till T44, gör det stor skillnad mot t42?

Annars T48 men det kanske blir onödigt stort. Hittar inget mitt emellan. Funderar på att köpa den här. Tips på var man handlar cykeldelar billigt i EU?

Senast ändrad:
byta drev
Långt ifrån säkert att ett drev större än 34-36 får plats för kedjestagen om det monteras där mitten klingan satt.

Större än 42t fram på mtb är i min värld konstigt

byta drev
Och om du nu håller 120 i kadens så är det 63km/h på 42/11. För att cykla i 35km/h så är det en kadens på 65, vilket är väldigt lågt, skulle jag säga.

byta drev
Beror på vad man menar med längre färd förstås. I vanliga fall använder jag den på stigar, skogsvägar och i stan, men har tänkt göra utflykter runt 5 mil ibland och tälta med cykeln.

Längre färd i 35 km/h. Det låter iaf inte i mina öron som något man kör på mountainbike längre stunder om man inte heter kanske Nino Schurter. Men det var ju bra att du förrtydligade med att du använder den som stadscykel och skogsvägar. Byt till en grävelcykel eller nåt liknande.

byta drev
Det är dock helt möjligt, rent tekniskt, att köra 35km/h på den cykel du har nu. Du har för låg kadens bara, dvs du trampar för långsamt. Att köra snabbare än säg 55km/h under längre perioder kan bli jobbigt, och är något du måste öva på (mer än att ha flåset för det!) men 35km/h är plättlätt.

byta drev
Ok jag behöver visst läsa på om drevning. Kan inte mycket om cyklar.
Ingen fara att köra 44 t, jag kör äldre mtb-ram o får plats med originalvevpartiet med 22 -32- 44 utan bekymmer.
Använder min för längre turer oxå ,försök o få tag i ett äldre ht2 vevparti ,de går ju o byta klingor på lätt o är rätt billiga med.

byta drev
att byta 42 till 44 fram gör marginellt närmast ingen skillnad. vissa färdiga mtb triippelpartier har 48t som största. du lär isf få flytta upp framväxeln.

men om du varvar ut på 42t kan det hända att minsta drevet på kassetten är för stort. dock personligen ogillar jag där gå under 12t, men åtminstone se till att det inte är större.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp