Byta drivlina helstel MTB för tätare stegad kassett

Klintan_

Medlem
Vill rådfråga Happys expertis/åsikter ang ny drivlina till min pendlare/flatbar gravel. Det är en HT ombyggd till helstel. Har idag X01 drivlina med 36x10-50t på Hunt XC race hjul. Har jobbat med vikten på cykeln till under 9 kg. Kassett och kedja är nu i behov av byte och funderar då på att förbättra den och anpassa mer till hur den används.

Pendlar 2-3 gg/v 17 km enkel på den under vinterhalvåret i Sthlm, så mest asfalt. Snitthastighet ca 22-27 km/h beroende på vinter-/sommardäck. Använder den även som träningsredskap, distans och intervaller, på grusvägar då och då. Hastigheter ca 25-40 km/h. Händer att jag kör enstaka avsnitt på stig och men väldigt lite ordentligt bröt.

Gillar hållbarheten på X01 kassett och kedja, men 10-50t kassetten har för stora/ej optimala steg. Önskar kassett med tätare steg, men har svårt att hitta något bra till xd body.
Har zoomat in på två alternativ:
  1. Byta endast kassett och kedja till e*thirteen Helix 9-45t och X01 kedja. Fördelar: xd hub, stegen 11-13-15-17-19, enkel installation, vikt. Nackdel: pris, osäker på hållbarhet på kassett
  2. Byta till 11-delat XT med ny växel, trigger, kassett, kedja och body. Fördelar: stegen på kassetten är bäst och priset. Nackdel: Jobbigare installation, fler saker att beställa, tyngre, hållbarhet jfrt m X01?
Vad ska jag göra? Har jag missat något alternativ på kassett/steg? Tar gärna emot synpunkter för har hittills endast bollat med ChatGPT och vill ha en riktig persons erfarenhet 😊

10-36 blir väl bra .
I just found this on AliExpress:
1 352,99kr | SROAD 11s 10-36T 10-42T 11-42T 11 speed MTB Bicycle Cassette STEEL CNC Bike Freeewheel fits SRAM XD Super Light CNC Made 261g

Det är 11-delat, så kräver fortfarande bytte av nästan allt. Dessutom gissar jag att 11-42 XD har nästan samma steg som 12-delat Sram.

Helix 9-45 hjälper nästan ingenting. Då får du samma steg förskjuten med en tand.

Är det ett small omfång av utväxling du använder mest? I så fall skulle du kunna välja framdrevet så att detta omfånget hamnar vid 14-16-18 där stegarna är minst.

Det är 11-delat, så kräver fortfarande bytte av nästan allt. Dessutom gissar jag att 11-42 XD har nästan samma steg som 12-delat Sram.
Tänkte ts hade 11 när det stod så..
Att hitta tät 12s med xd va faktiskt inte så lätt för xdr passar väl inte ?
.. garbaruk hade en ganska bra 10-44 iaf med 10-11-12-14...
Garbaruk Sram XD Cassette, Silver | Bikeinn https://share.google/uoIi79uumOZjaS5SH

Det är inte svar på din fråga, men det låter som du borde ha en gravel istället.
(jag kan själv bli lätt irriterad på folk som kommer med helt andra förslag än vad som efterfrågas så jag ber om ursäkt för detta förslag.)

Garbaruk Sram XD Cassette, Silver | Bikeinn https://share.google/uoIi79uumOZjaS5SH
Ja, precis 12s som gäller. Har tittat på den också men springer iväg i pris och då är ethirteen både billigare och bättre stegring. Kommer nog sällan använda 9 drevet utan mer mellandreven som kommer nyttjas.

10-50 XD måste väl vara 12-delat.

Garbaruk 10-44 är bra hittat, men enda verkliga vinsten är ett 11t drev.

Shimano XT har 9-45. Då får man 9-11-13-15-17-19-21-24-28-33-39-45, så lite bättre. 12-delat är allt kompatibla, så det behövs ingen ny trigger.

Helix 9-45 hjälper nästan ingenting. Då får du samma steg förskjuten med en tand.

Är det ett small omfång av utväxling du använder mest? I så fall skulle du kunna välja framdrevet så att detta omfånget hamnar vid 14-16-18 där stegarna är minst.
Jo, har tänkt på det oxå. Men det blir ytterligare en kostnad. 38t känns för lite att gå upp till från nuvarande 36t och svårt att hitta 40t boost.

Tror jag får plats med 40t. Har en Canyon exceed från 2020. Vad tror ni om detta non-boost 40t?

Enligt spec är det 2.5mm offset jfrt med 3mm på ett vanligt sram boost drev.

10-50 XD måste väl vara 12-delat.

Garbaruk 10-44 är bra hittat, men enda verkliga vinsten är ett 11t drev.

Shimano XT har 9-45. Då får man 9-11-13-15-17-19-21-24-28-33-39-45, så lite bättre. 12-delat är allt kompatibla, så det behövs ingen ny trigger.
Okej. Bra info.
Men då behövs microspline hub eller hur?

Tror jag får plats med 40t. Har en Canyon exceed från 2020. Vad tror ni om detta non-boost 40t?

Enligt spec är det 2.5mm offset jfrt med 3mm på ett vanligt sram boost drev.

Mätt först om du har utrymme. Varje tand extra ger 2 mm större radie på drevet.

Garbaruk är bra. Det finns billigare drev om du vill spara pengar. Titta hos tysken.

Det är inte svar på din fråga, men det låter som du borde ha en gravel istället.
(jag kan själv bli lätt irriterad på folk som kommer med helt andra förslag än vad som efterfrågas så jag ber om ursäkt för detta förslag.)
Villhöver JA 😊
Men har en Spez Roubaix som går som landsväg/ lätt gravel. Och om jag vill komma ned under 8.5 kg på en rolig och rapp gravel som även kan stå i jobbgaraget så är det en svår kombo tyvärr

Mätt först om du har utrymme. Varje tand extra ger 2 mm större radie på drevet.

Garbaruk är bra. Det finns billigare drev om du vill spara pengar. Titta hos tysken.
Tack får hem och mäta.
Fortfarande lockar 11s Xt pga långsiktigt pris (läs flera kassetter) och stegringen. Men 100g tyngre kassett än ethirteen är inte lika kul. Samt pysslet att byta många delar.
Tack för alla inspel. Får klura ytterligare

Villhöver JA 😊
Men har en Spez Roubaix som går som landsväg/ lätt gravel. Och om jag vill komma ned under 8.5 kg på en rolig och rapp gravel som även kan stå i jobbgaraget så är det en svår kombo tyvärr
Jag förstår. Min röst faller då på ditt alt 2. Finns lätta, tätstegade och rätt billiga 11-delade grejer. 12-delat blir ju uppenbarligen dyrt och/eller krångligt om du vill få något tätstegat. (Jag gjorde nyss liknande på en MTB, köpte ny body och kassett med ”lagom” steg istf för att tvingas köra med pizzakassett på den xd-body som satt på hjulet innan.)

Eller byt till xdr eller hg body . Borde väl hunt ha ?
Så har du många 12s road kassetter att välja på .

På min gruscykel har jag 42t fram och viktigaste steg bak är 14-16-18-20. Så en 10-50 kassett är nästan samma förutom att 20t är 21t. Jag skulle kunna leva med det.

Fördelen med ett stor framdrev är att att drevet och kassetten håller längre.

På min gruscykel har jag 42t fram och viktigaste steg bak är 14-16-18-20. Så en 10-50 kassett är nästan samma förutom att 20t är 21t. Jag skulle kunna leva med det.

Fördelen med ett stor framdrev är att att drevet och kassetten håller längre.
Sällan det får plats mer än 38 på en mtb typ samma som 36 och har man lite tryck I benen är 10.11,12.13 fint att ha..

Sällan det får plats mer än 38 på en mtb typ samma som 36 och har man lite tryck I benen är 10.11,12.13 fint att ha..

Det finns drev med 0 mm offset. Så kan jag köra 34t oval på min (helstel) mtb.

10t och 11t drev är otrevligt att använda mycket: skev kedjelinje, icke-rund, högre förluster och riktigt hög slitage.

Ja, men hur funkar det att köra tex 36t som största drev med en X01 växel, är det bara att justera b-skruven för att få det att funka bra?

På Sram bakväxel med X-horizon kan man köra kassetter i alla storleker under max. B-skruven behöver inte ens justera för det om kedjan har rätt längd.

som redan skrivits; transplantera dit en större framklinga, kräver lite mekanisk talang men är egentligen ett lätt och billigt jobb.

renovera sedan kassetten du redan har och cykla vidare på storlek av drev som faktiskt fungerar:)

Ja .. eller Hm.. finns HG som road variant nuförtiden också ? Glömt bort över vintern ..

Tyvärr, den är till 11 eller 12-delat body, mtb har 10-delat HG body. Om den går fri mot ekrarna skulle man kunna fila av nåt som 1,5 mm från baksidan av hylsan av kassetten för att får den att passa.
om jag söker på "Hunt XC race" scrollar till spares och klickar på hg-frihjulet så är det en spacer på bilden. indikerar inte det att frihjulet är road 11/12?

om jag söker på "Hunt XC race" scrollar till spares och klickar på hg-frihjulet så är det en spacer på bilden. indikerar inte det att frihjulet är road 11/12?

Var ser du det?

Jag ser nu att XD frihjulskropp har kring 2 mm mer "distans" på innesidan. Det skulle betyda att navet är till lvg med utrymme till HG 11-delat eller XDR.

Var ser du det?

Jag ser nu att XD frihjulskropp har kring 2 mm mer "distans" på innesidan. Det skulle betyda att navet är till lvg med utrymme till HG 11-delat eller XDR.

Skärmavbild 2026-03-12 kl. 08.39.25.webp

men det stod "spares för current version", vilket antyder att det finns äldre versioner av hjulen och då har vi ingen aning om vilken body som ts behöver. svindyr är den också!

men det stod "spares för current version", vilket antyder att det finns äldre versioner av hjulen och då har vi ingen aning om vilken body som ts behöver. svindyr är den också!

Det är enkelt att ser. Hunt XC på webbsidan har vad som ser ut som de 1,85 mm extra utrymme på XD frihjulskroppen. Man borde kunna ser den utrymme bakom kassetten, och såklart när man tar bort kassetten. Billig av Hunt att använda lvg nav till mtb hjul, men tur för TS då.

HUNT-XC-Race-Rear-hub_1512x.webp

Tack till er båda för djupdykningen. 🙏
Skulle det då funka med en XDR kassett, tex med en 12s 10-36t sram på befintlig hub eller behöver jag en xdr hub?
Hur kollar jag om det finns utrymme på hubben? Skruvar av kassetten och mäter?

Tack till er båda för djupdykningen. 🙏
Skulle det då funka med en XDR kassett, tex med en 12s 10-36t sram på befintlig hub eller behöver jag en xdr hub?

Du behöver en XDR body.

Hur kollar jag om det finns utrymme på hubben? Skruvar av kassetten och mäter?

Om det ser ut som på bilden ovan så borde du kunna byta till XDR eller Shimano 11-delat body. Nav till bara mtb har bara kring 1 mm distans mellan inskärningar och navkroppen. Titta på bodyn, men knappa också i modellen av dit hjulset i "Spares" på Hunts webbsidan för att ser vilken bodys du får upp.

även om det skulle sitta en xdr-body, eller om det skulle gå att hitta, funkar det verkligen bra med x01-bakväxel (eagle gissar jag?) och 10-36-kassett?

om en är känslig för stora hopp mellan växlarna är en kanske även känslig för halvtaskig tvekande växling också. och om det ändå ska kosta massa pengar skulle jag gå all in lvg-drivlina med framväxel, så blir det så tajt det kan bli mellan växlarna. shimano har flat bar-reglage till 11-delade lvg-saker, om det nu ska vara rakstyre.

blir bättre drivlineeffektivitet också utan 10-kugget. går till och med att välja en miche-kassett då med väldigt fritt val av kugg, förslagvis med 12t som minsta kugg för maximal forumkredd :)

även om det skulle sitta en xdr-body, eller om det skulle gå att hitta, funkar det verkligen bra med x01-bakväxel (eagle gissar jag?) och 10-36-kassett?

om en är känslig för stora hopp mellan växlarna är en kanske även känslig för halvtaskig tvekande växling också. och om det ändå ska kosta massa pengar skulle jag gå all in lvg-drivlina med framväxel, så blir det så tajt det kan bli mellan växlarna. shimano har flat bar-reglage till 11-delade lvg-saker, om det nu ska vara rakstyre.

blir bättre drivlineeffektivitet också utan 10-kugget. går till och med att välja en miche-kassett då med väldigt fritt val av kugg, förslagvis med 12t som minsta kugg för maximal forumkredd :)

Som jag skrev ovan funkar en Sram X-horizon bakväxel med alla kassettstorlekar. Parallellogrammen rör sig bara horisontellt. Men vad jag inte tänkte på är att trissorna kanske inte funkar så bra med en flattop kedja. Jag vet inte tillräckligt mycket om det.

Hursomhelst skulle jag rekommendera bara större drev fram eller bara byta till HG-11 body bak med Shimano 11-36 kassett.

Har nu fått bekräftat från Hunt att det funkar med deras XDR eller HG road hubbar på mina hjul 😊
Då är frågan vilken väg jag ska gå, och om X01 klarar 36t som största drev. Isf går jag nog på HG, för fler alternativ. På XDR krävs ju flattop-kedja på srams 12sp kassetter, vilket min bakväxel inte klarar eller hur?

Vill/behöver du inte ha 10 som minsta skulle jag gå på hg . Fler och billigare kassetter att välja på väl...?
Om växel skulle ha problem med 36 så är det isf mest bara på dom lättaste växlarna . Dom mindre kuggen är samma ..

teori eller nåt du provat själv? hittar inte några belägg för det, men googlar säkert kasst :)

Jag kör själva en 11-32 kassett med min Force CX1 grupp. Cykeln kam med 11-36 och tar upp till 42. Samma bakväxel (med annan väjeringång) finns på flera mtb i familjen med 10-42 kassetten.

EDIT: minns nu att jag också provade 11-28, funkade fint.

Men teorin är tydligt: om bakväxeln rör sig bara horisontellt spelar det ingen roll var drev är positionerad.

Senast ändrad:
Vad menar du? finns väl ingen bakväxel som bara rör sig horisontellt?

Parallellogrammen, eller hur man ska nämna den delen av bakväxeln, är vinklad på de flesta bakväxel för att får överste trissa att hamna ungefär like långt från varje drev på kassetten. Det gör att man behöver olika bakväxel för kassetten med olika storlekar. På X-horizon bakväxel finns den vinkling inte. Där rör överste trissan sig upp och ner bara genom rotationen av cagen.

EDIT: här är en, inte så bra, video:

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp