Byta drivlina helstel MTB för tätare stegad kassett
Vill rådfråga Happys expertis/åsikter ang ny drivlina till min pendlare/flatbar gravel. Det är en HT ombyggd till helstel. Har idag X01 drivlina med 36x10-50t på Hunt XC race hjul. Har jobbat med vikten på cykeln till under 9 kg. Kassett och kedja är nu i behov av byte och funderar då på att förbättra den och anpassa mer till hur den används.
Pendlar 2-3 gg/v 17 km enkel på den under vinterhalvåret i Sthlm, så mest asfalt. Snitthastighet ca 22-27 km/h beroende på vinter-/sommardäck. Använder den även som träningsredskap, distans och intervaller, på grusvägar då och då. Hastigheter ca 25-40 km/h. Händer att jag kör enstaka avsnitt på stig och men väldigt lite ordentligt bröt.
Gillar hållbarheten på X01 kassett och kedja, men 10-50t kassetten har för stora/ej optimala steg. Önskar kassett med tätare steg, men har svårt att hitta något bra till xd body.
Har zoomat in på två alternativ:

Pendlar 2-3 gg/v 17 km enkel på den under vinterhalvåret i Sthlm, så mest asfalt. Snitthastighet ca 22-27 km/h beroende på vinter-/sommardäck. Använder den även som träningsredskap, distans och intervaller, på grusvägar då och då. Hastigheter ca 25-40 km/h. Händer att jag kör enstaka avsnitt på stig och men väldigt lite ordentligt bröt.
Gillar hållbarheten på X01 kassett och kedja, men 10-50t kassetten har för stora/ej optimala steg. Önskar kassett med tätare steg, men har svårt att hitta något bra till xd body.
Har zoomat in på två alternativ:
- Byta endast kassett och kedja till e*thirteen Helix 9-45t och X01 kedja. Fördelar: xd hub, stegen 11-13-15-17-19, enkel installation, vikt. Nackdel: pris, osäker på hållbarhet på kassett
- Byta till 11-delat XT med ny växel, trigger, kassett, kedja och body. Fördelar: stegen på kassetten är bäst och priset. Nackdel: Jobbigare installation, fler saker att beställa, tyngre, hållbarhet jfrt m X01?