Byta ekrar eller hela hjulet

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum

WFD

Aktiv medlem
Har en Scott med ett bakhjul som består av
  • Rims - Syncros/32H (29")
  • Spokes - Stainless Black 15G/1.8mm
  • Rear_Hub - Shimano FH-RM35 CL
  • Cassette - Shimano CS-HG50-10/11-36 T
Nu har en eker gått av och min fundering är.
Ska man bara montera i en ny eker och hoppas på att resten överlever och gå det bra att mixa ett 2.0 med dom gamla? Det skulle ju kunna bli spänningar om den nya ekern är styvare ... kanske.
Ska man byta alla ekrar till 2.0?
Köpa ett helt nytt/begagnat hjul och gråta i kudden för att det blir så sjukt dyrt?
I absolut värsta fall, kanske ni har tips på hjul som kan fungera och kosta på riktigt billigt.

Senast ändrad:
Byt till samma dimension som sitter nu.

En eker, byt den och cykla vidare.
Två ekrar, byt dem och se över ekerspänningen i hjulet.
Tre ekrar, byt alla ekrar.

byt ekern till samma 1,8 mm utförande, och skaffa ett par till i reserv.

kolla över rundhet, kast och ekerspänning när du ändå håller på.

byt ekern till samma 1,8 mm utförande, och skaffa ett par till i reserv.

kolla över rundhet, kast och ekerspänning när du ändå håller på.
Ska bara hitta någon som säljer såna så jag kan hämta imorgon. Vill inte cykla som den är nu. Rundheten är bra men den slår lite, vilket känns rimligt då det saknas en eker. Kan man kontrollera ekerspänning utan verktyg?

Ska bara hitta någon som säljer såna så jag kan hämta imorgon. Vill inte cykla som den är nu. Rundheten är bra men den slår lite, vilket känns rimligt då det saknas en eker. Kan man kontrollera ekerspänning utan verktyg?
Hyggligt. Åas, är det runt och rakt igen sår det isch okej. Behöver du öka ekerspänningen så går du gör det med alla ekrar och sedan finjustera så att det är fortsatt runt och rakt.

Det finns skickligare hjulbyggare än mig, men så gör jag och mina hjul har ju trots allt rullat några varv runt jorden med få ekerbrott så helt fel är det väl inte att bara gissa ekerspänningen. Mäta är nog pålitligare.

Hyggligt. Åas, är det runt och rakt igen sår det isch okej. Behöver du öka ekerspänningen så går du gör det med alla ekrar och sedan finjustera så att det är fortsatt runt och rakt.

Det finns skickligare hjulbyggare än mig, men så gör jag och mina hjul har ju trots allt rullat några varv runt jorden med få ekerbrott så helt fel är det väl inte att bara gissa ekerspänningen. Mäta är nog pålitligare.
Känns som att jag skulle behöva låna ett verktyg när jag monterat ekern. Som nybörjare litar jag inte på min fingertoppskänsla. Antar att dom kan vara lite känsliga på hur hårt man spänner och inte bara att det är jämnt.

Känns som att jag skulle behöva låna ett verktyg när jag monterat ekern. Som nybörjare litar jag inte på min fingertoppskänsla. Antar att dom kan vara lite känsliga på hur hårt man spänner och inte bara att det är jämnt.
Jag använder själv en ekerspänningsmätare av enklare snitt och är rätt petig men jag tror faktiskt inte det är så känsligt egentligen.

Utgår vi från att hjulet i övrigt är ok så komner spänningen att vara rätt när hjulet är rakt igen.

Tillbaka
Topp