Byta fjärrkontloll på en Revelation RC

olaola

Aktiv medlem
Jag har en Revelation RC (FS-RVL-RC-A3) med fjärrkontroll (lockout?) till styret. Kabeln sitter så sjukt mycket ivägen när jag spänner på en väska på styret. Jag skulle gärna vilja flytta ner den till en ratt på dämparen.

Går det att göra? Och isåfall hur gör man?

Jag har mycket erfarenhet av att skruva cykel men aldrig förut dämpare. Jag lyckas inte ens hitta rätt manual hos Rockshox >_<

Tack på förhand :)

jag har nyligen forskat lite kring detta eftersom jag använder aldrig lockouten och tycker precis som dig, att kabeln mest är i vägen. I mitt fall (Rockshox) var jag tvungen att byta hela insatsen i dämparn där lockouten sitter till en insats som bara har en enkel spak. Jag tog tillfället i akt och passa på att uppgradera till en ny bättre framgaffel utan lockout.

Tack

Jag kontaktade Allebike (de är en MB31) och de svarade med att jag kunde byta det mot en sånhär (de skickade med bilden men inget modellnamn). Vet ni vilken del det är? De ville ha 700:- för den.
RVLRC.jpg

Tack!
Är det svårt att installera en sån själv? Blir inte riktigt klok på att hitta i deras manualer?

Tack!
Är det svårt att installera en sån själv? Blir inte riktigt klok på att hitta i deras manualer?
Kan du göra en ytterbensservice så är det bara ett steg till - nämligen att plocka bort allt i högra benet och därefter montera chargerdämparen. Annars finns det säkert någon lokal happyit som går att muta, alt. en cykelverkstad som kan göra det. Det tar kanske 15-30 min allt som allt.

Fördelarna med att lägga den där extra tusingen på chargerdämparen är att du höjer värdet på gaffeln med ungefär lika mycket som du lägger på dämparen, plus att du lätt kan byta tillbaka och sälja den löst för åtminstone 1500 spänn om du ska sälja hojen. Eller ta med den till nästa hoj ifall det sitter en revelation eller pike select på den. Byter du till en annan motion control enhet är det noll, och gamla motioncontrol grejer är närmast osäljbara.

Jag plockade bort remoten på en Revelation jag hade för ett par år sedan. Det var möjligen en helt annan version av gaffeln, men det gick att få till utan några nya delar. Man plockade bara bort en returfjåder inne i gaffeln och kunde då istället skifta mellan låst och öppet läge genom att vrida på ”locket” där vajern sitter idag.
Kan kika och se om jag hittar instruktionen som jag följde om det är av intresse?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp