Byta framdrev och kassett på Canyon Roadlite 7 årsmodell 2021

Leffe J

Medlem
Hejsan! Jag vill byta ner mig vad gäller antal växlar. Nu har jag 2 fram 50/34 och 11 bak 11-34. Allt börjar bli slitet och jag ämnar försöka att meka själv. På nya Roadlite 7 är det ett drev fram och 12 i kransen bak. Jag kan tänka mig detta eller ända ner till 7 i kransen. Frågan är: Är det möjligt? Jag vill inte byta bakhjul. Nuvarande vevparti är Shimano Ultegra R 8000, kransen är Shimano HG 700. Vilken/ vilka kransar passar i bakhjulet? Vilket vevparti med ett drev passar? Vad ska jag tänka på vad gäller växelöra, växelreglage och kedja? Canyon själva har rått mig att lämna in cykeln, men jag tänkte spara några tusenlappar. Det skulle förvåna mig om någon kan ge ett uttömmande svar, men man måste ju försöka!

Så du vill ha "one by" som man säger. Dvs bara en klinga fram oftast kombinerat med stor kassett. Jag hade försökt bibehålla 11-delat med befintlig växelreglage och bytt till någon lämplig kassett.
Ultegra-veven går troligtvis få till att bli singelklinga. Se till att ditt singel-framdrev är positionerat så den är i linje med mittersta kuggen på kassetten. Det kan kräva lite meck.

Hejsan! Jag vill byta ner mig vad gäller antal växlar. Nu har jag 2 fram 50/34 och 11 bak 11-34. Allt börjar bli slitet och jag ämnar försöka att meka själv. På nya Roadlite 7 är det ett drev fram och 12 i kransen bak. Jag kan tänka mig detta eller ända ner till 7 i kransen. Frågan är: Är det möjligt? Jag vill inte byta bakhjul. Nuvarande vevparti är Shimano Ultegra R 8000, kransen är Shimano HG 700. Vilken/ vilka kransar passar i bakhjulet? Vilket vevparti med ett drev passar? Vad ska jag tänka på vad gäller växelöra, växelreglage och kedja? Canyon själva har rått mig att lämna in cykeln, men jag tänkte spara några tusenlappar. Det skulle förvåna mig om någon kan ge ett uttömmande svar, men man måste ju försöka!
Om du vill byta utväxling bak till ett större omfång, då kan du byta till GRX-bakväxeln. Du kan behålla växelörat.

Om du vill ändra antalet växlar baktill behöver du byta växelreglage.

Om du vill köra singelklinga framtill behöver du hitta en passande klinga till Ultegra-vevpartiet. Den behöver förmodligen vara narrow-wide givet att kedjan annars lätt ramlar av när du blir utan framväxel som håller den kvar. En dedikerad bakväxel för 1x-drivlina spänner upp kedjan hårdare och hjälper därmed också till att hålla den kvar på framklingan.

Nuvarande bakväxel har ett maximalt antal kuggar den kan hantera på kassetten. Det går att googla fram vad den klarar via modellbeteckningen som står på den. Ska du köra singelklinga vill du ofta ha större kassett (dvs med mer omfång) för att inte bli av med de lätta växlarna. Bakväxeln klarar inte en dedikerad 1x-kassett och då får du för litet omfång, åtminstone om du har några backar att cykla i.

Vad har framväxeln gjort dig som gör att du så gärna vill gå från en alldeles utmärkt 2x11-drivlina till ett hopkok med saker som, utan kunskap om hur man fixar det, är mycket krångligare att få till, och därtill är en sämre drivlina både funktionsmässigt (för litet omfång för de flesta) samt livslängdsmässigt (sliter mer kedja pga att man ligger med kedjan snett stor del av cyklingen)?

Drivlinor håller väldigt länge bara genom lite underhåll. Kedjeslitage och kassettslitage får man hålla koll på. Vajrar och höljen är det som tar slut först, ofta. Framklingor tar nästan aldrig slut. Resten handlar om justeringssaker och att man smörjer kedjan med något vettigt. När folk tror att drivlinan är slut tror jag oftast de behöver göra rent och justera växlarna. Ibland byta vajrar och höljen. Få saker blir bättre av hemmasnickrad 1x-lina..

Du har ett Ultegra-vevparti. Vilka växlar har du? Motsvarande?

Om du vill ändra antalet växlar baktill behöver du byta växelreglage.

Om du vill köra singelklinga framtill behöver du hitta en passande klinga till Ultegra-vevpartiet. Den behöver förmodligen vara narrow-wide givet att kedjan annars lätt ramlar av när du blir utan framväxel som håller den kvar. En dedikerad bakväxel för 1x-drivlina spänner upp kedjan hårdare och hjälper därmed också till att hålla den kvar på framklingan.

Nuvarande bakväxel har ett maximalt antal kuggar den kan hantera på kassetten. Det går att googla fram vad den klarar via modellbeteckningen som står på den. Ska du köra singelklinga vill du ofta ha större kassett (dvs med mer omfång) för att inte bli av med de lätta växlarna. Bakväxeln klarar inte en dedikerad 1x-kassett och då får du för litet omfång, åtminstone om du har några backar att cykla i.

Vad har framväxeln gjort dig som gör att du så gärna vill gå från en alldeles utmärkt 2x11-drivlina till ett hopkok med saker som, utan kunskap om hur man fixar det, är mycket krångligare att få till, och därtill är en sämre drivlina både funktionsmässigt (för litet omfång för de flesta) samt livslängdsmässigt (sliter mer kedja pga att man ligger med kedjan snett stor del av cyklingen)?

Drivlinor håller väldigt länge bara genom lite underhåll. Kedjeslitage och kassettslitage får man hålla koll på. Vajrar och höljen är det som tar slut först, ofta. Framklingor tar nästan aldrig slut. Resten handlar om justeringssaker och att man smörjer kedjan med något vettigt. När folk tror att drivlinan är slut tror jag oftast de behöver göra rent och justera växlarna. Ibland byta vajrar och höljen. Få saker blir bättre av hemmasnickrad 1x-lina..
Jag har varit upptagen med annat ett tag. Nu har jag skruvat, justerat och försökt med olika kedjor. Det verkar hopplöst. Växlarna klickar i med precision, men kedjan slirar på den mindre klingan fram vid minsta spänning och hoppar ett snäpp upp och ner på kassetten. Jag har ju fått en idé på hjärnan och har svårt att släppa den. Nya Roadlite 7 har ju 1 X 12 växlar, Jag tänker att det borde vara samma mått på "hålet" i ramen för vevparti, samma bredd mellan "stagen" för bakhjulet, samma hjulfabrikat och samma distans vevparticentrum till nav bak? Då borde det funka med det nya systemet på min gamla hoj? Men det krävs ju åtminstone fem sprillans nya komponenter till en kostnad av minst 7000:- (har inte rekat så mycket än). En annan sak som jag gärna kan tänka mig är utbytbar endast framklinga. Det hade förenklat för mig med bara ett växelreglage på styret, och jag föredrar reglage som med siffror anger vilken växel som är i. Titt som tätt måste jag titta ner och kolla. Jag är ganska trött på att behöva leda cykeln uppför minsta uppförsbacke! Den är bara tre år gammal, så jag tycker att den har ett bra tag kvar till pensionen. Anledningen till mitt val av Canyon var att det är Annemiek van Vleutens märke!

Snabbsvar:

Du har nästan garanterat misslyckats med att ställa in växlarna och åtgärda sådant man behöver åtgärda för att få växelsystemet att växla bra.

Framväxeln är en enkel konstruktion. Det är brist på kunskap som ställer till det, inte framväxeln. Du kommer få svårt att ställa in de nya växlarna också - man gör likadant.

Om du behöver titta ner för att veta vilken växel du har i förstår jag att du hamnar på fel växel. Benen berättar för dig vilken växel du ska ha, inget annat.

Lämna in hojen, få den fixad, ut och cykla.

Snabbsvar: Antingen är någonting trasigt, eller också har @n3wton rätt. Men: Det kan vara jävligt pilligt att ställa en framväxel. Det bygger på att ändlägena ska vara perfekt ställda. Bakväxeln är mycket enklare.

Kransen är Shimano HG700 11-34 11 speed. Vevparti Shimano Ultegra R8000. Växelöra Shimano Ultegra R8000 SGS 11 s long cage max 34 t. Shifter Shimano 105 RS700 11.s.
Till Ultegraveven så har Absoluteblack drevskruvar/mutter som får till övergången från vev till drev på ett rätt trevligt sätt.
absoluteblack_ultegra_8000_duraace_9100_bolt_covers_3.jpg

Tillbaka
Topp