Byta från Isis vevlager

Jepzzon

Medlem
Byta från Isis vevlager
Hej
Jag skulle behöva er hjälp. Jag har en Scott Gambler 730 2016 som jag behöver byta vevparti på. Det sitter idag ett tredelat vevparti med Isis splines vilket inte är något fel på men jag behöver få tag på nya vevarmar med längd 165-170mm och jag kan inte hitta några. Jag funderar då på att byta ut hela vevpartiet till ett tvådelat men vet inte vad jag ska köpa för längd på vevaxeln.
Vevhuset är 83mm och har bsa gänga
Någon som kan hjälpa mig vart jag hittar nya vevarmar till Isis lager sån är 165-170mm eller om man kan vägleda vad jag kan köpa för komplett vevparti.
Mvh Jesper

Byta från Isis vevlager
Var hittar du att axeln är 104? BCD är 104 på detta vevparti, inte axeln. 'The ZEE FC-M645 crankset from Shimano is compatible with 83 mm wide bottom bracket shells.' Axlen är alltså tillräckligt lång för ditt vevhus.
Det du behöver verifiera är att Chain line och Q-factor funkar med det du har.

Byta från Isis vevlager
Chainline original är 56mm och på denna är det 57,9mm funkar det? Vad är Q-factor?
qfactor.jpg

Det beror på frigångskrav mot kedjestagen. Lvg har liten q-factor.

Byta från Isis vevlager
Du skrev att du hade ett tredelat vevparti monterat. Använder du bara mittklingan?
Tredelat vevparti är väl inte antalet drev utan antal delar i vevpartiet. På min original sitter det ett vevlager med fast axel i med Isis splines och lösa vevar. På ett tvådelat vevparti sitter axeln fast på drivsidan

Byta från Isis vevlager
Tredelat vevparti är väl inte antalet drev utan antal delar i vevpartiet. På min original sitter det ett vevlager med fast axel i med Isis splines och lösa vevar. På ett tvådelat vevparti sitter axeln fast på drivsidan
Nej, praxis är att man menar antalet drev . Gäller även på bakhjulet med 10-delat, 12-delat etc.

Tillbaka
Topp