Byta från Sram Sx Eagle

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Hej,

Är det någon som har haft Sram Sx Eagle, tröttnat och bytt till något annat?

Jag är trött på att de är så känsliga. Jag kan ha justerat och de funkar perfekt en runda för att nästa gång börja strula.

Kanske räcker med att byta derailleur men är också nyfiken på vad som behöver bytas om jag skulle vilja ha t.ex. Deore 1x10?

Vitus Sentier har Deore 1x10 och verkar använda samma som på min VR:

REAR HUB VITUS M5ER

Boost 12x148mm, DOUBLE SEALED BEARINGS, 32H, Shimano 11spd Driver Body, 6 BOLT

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag hade NX Eagle och bytte rakt av till Shimano XT 11-delat som jag gillar betydligt bättre (mer robust, mindre känsligt, väger mindre). Tror att SX använder samma body så då är det bara att byta rakt av - dock behöver du ny kassett, växelförare och växelreglage. Framklinga och vevparti bör du kunna behålla befintligt.

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag hade NX Eagle och bytte rakt av till Shimano XT 11-delat som jag gillar betydligt bättre (mer robust, mindre känsligt, väger mindre). Tror att SX använder samma body så då är det bara att byta rakt av - dock behöver du ny kassett, växelförare och växelreglage. Framklinga och vevparti bör du kunna behålla befintligt.
Skulle det funka till 10delat också, tycker det är svårt att googla fram info då de flesta vill byta åt andra hållet :)

zinkpasta

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Skulle det funka till 10delat också, tycker det är svårt att googla fram info då de flesta vill byta åt andra hållet :)
Ja, då samtliga (Sram SX/NX 12spd, Shimano Deore/SLX/XT 9/10/11spd) använder samma body/interface (Shimano HG) så kommer det att funka. Du kommer dock behöva en distans innanför kassetten.

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag hade bytt bakväxel och reglage mot Shimano 12-delat och behållt resten.
Jag trodde det var 12-delat i den här prisklassen som gör att det är så känsligt? Min White med 3x9 för 7500kr har jag aldrig gjort något på under 2år(inte ens skruvat på snabb reglage) den har bara funkat.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag trodde det var 12-delat i den här prisklassen som gör att det är så känsligt? Min White med 3x9 för 7500kr har jag aldrig gjort något på under 2år(inte ens skruvat på snabb reglage) den har bara funkat.
Du byter ju det som är känsligt. Kassetten begriper inget och inte framdrevet heller.
SLX från shimano är billigt och ljusår före SX.

Quick87

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Har fixat en del med min SX växel. Väldigt känsligt är det och hela växlen är glappig och sladdrig. Funderar på att byta ut mot GX bakväxel och reglage. Ska passa och fungera bättre vad jag har förstått. Jag gjorde dock en liten modd på min bakväxel. Jag kortade ner bussningarna till pulleyhjulen ca: 0,3mm för att få bort en hel del glapp där. Ifrån fabrik glappar dom som tusan. Och det känns som mycket av växelrörelsen försvinner där. Vilket gör det svårt att hitta ett bra läge där det växlar fint både uppåt och ned åt. Det funkar betydligt bättre efter det iallafall.

Frippe99

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag har SX på min hoj och har endast bytt bakväxeln mot Shimano rd-m7100 SLX och det fungerar fint. Kanske byter växelreglage till Shimano XT framöver men den växlar fint även med SX reglage.

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Har fixat en del med min SX växel. Väldigt känsligt är det och hela växlen är glappig och sladdrig. Funderar på att byta ut mot GX bakväxel och reglage. Ska passa och fungera bättre vad jag har förstått. Jag gjorde dock en liten modd på min bakväxel. Jag kortade ner bussningarna till pulleyhjulen ca: 0,3mm för att få bort en hel del glapp där. Ifrån fabrik glappar dom som tusan. Och det känns som mycket av växelrörelsen försvinner där. Vilket gör det svårt att hitta ett bra läge där det växlar fint både uppåt och ned åt. Det funkar betydligt bättre efter det iallafall.
Det låter ju bra! Kan du förklara mer hur du gjorde din mod, förstår inte riktigt :/

Quick87

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag slipade ner själva bussningen så att brickorna kommer närmare och tightare mot hjulet. Körde dom emot en fin smärgelduk/sandpapper.
sram-nx-sx-eagle-jockey-wheel-set__01__01.jpg
Tog lite i taget och testade mig fram. Man får absolut inte ta för mycket så det nyper. Lite spel behöver det ju vara. Bifogar en bild för att försöka förtydliga lite.

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag slipade ner själva bussningen så att brickorna kommer närmare och tightare mot hjulet. Körde dom emot en fin smärgelduk/sandpapper.Visa bilaga 433503 Tog lite i taget och testade mig fram. Man får absolut inte ta för mycket så det nyper. Lite spel behöver det ju vara. Bifogar en bild för att försöka förtydliga lite.
Nu är jag med :) Tack så mycket!

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Du byter ju det som är känsligt. Kassetten begriper inget och inte framdrevet heller.
SLX från shimano är billigt och ljusår före SX.
Jag har fått hem grejorna nu. Till reglaget ingick det vajer och hölje, frågan är om jag ska spara det tills senare och köra med vajer och hölje som redan är på plats på cykeln? Jag har bara haft cykeln sedan i juni och kanske cyklat 30mil

yonsson

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag har fått hem grejorna nu. Till reglaget ingick det vajer och hölje, frågan är om jag ska spara det tills senare och köra med vajer och hölje som redan är på plats på cykeln? Jag har bara haft cykeln sedan i juni och kanske cyklat 30mil
Som jag förstått det är vajer och hölje sak samma mellan SRAM och Shimano.

glitch

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Sram har tidigare i alla fall kört 1.1 mm vajer och shimano 1.2.
I praktiken spelar det dock nog ingen roll.

Jeb5

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Kan säga att slx funkade bättre än vad min Sx Eagle gjort nästan utan någon justering direkt när jag fått dit den. Nu efter justering är det som natt och dag! Slx:en känns nästan som ett steglöst reglage i jämförelse nästintill ljudlöst <3

Quick87

Aktiv medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Kan säga att slx funkade bättre än vad min Sx Eagle gjort nästan utan någon justering direkt när jag fått dit den. Nu efter justering är det som natt och dag! Slx:en känns nästan som ett steglöst reglage i jämförelse nästintill ljudlöst <3
Hur mycket bytte du tillslut? Bara växlen eller hela rasket?

Frippe99

Medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Jag kör samma setup själv och det fungerar fint. Dock har jag justerat B-gap lite tajtare än Shimano’s markering på bakväxeln

Bosse80

Ny medlem
Byta från Sram Sx Eagle
Hade NX eagle på min gamla cykel och har nu en med nya SLX 12S. Jag upplever rätt stor skillnad i både prestanda och driftsäkerhet till Shimanos fördel. Eagle drivlinan behövdes justeras/indexeras väldig ofta i jämförelse med min nuvarande SLX som jag bara justerade Max en handfull gånger efter 130 mil stigcykling.

även om det här han vara en slump är det tillräckligt för att jag skulle dra mig för attköpa en cykel med SRAM drivlina om jag skulle byta Cykel igen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer