Byta FS mot HT?

Sudden19

Aktiv medlem
Byta FS mot HT?
Tjena!

Som rubriken lyder, lite sugen på
Att gå från FS till HT?

Kör idag en scott spark 2021 alu, 130/120mm fjädringsväg.. men lite sugen på att köpa en Majestic HT ram.. är det idioti att gå från FS till HT?

Cyklar ändå en del stig och grusväg, men blir ändå mest grusväg och enklare stig, men älskar ändå att kunna cykla vart som dit andan fyller på.. körde CV i år också och fick blodad tand, så målet inför nästa år är väl att cykla snabbare där också..

Har dock en carbonda gravel också, så vet inte om det blir lite kaka på kaka?

Oj så rörigt detta inlägg blev…

Byta FS mot HT?
Jag gick från FS till HT och är riktigt nöjd. Jag kör dock nästan bara stökig stig.

En sak att fundera på är att en Majestic HT har en gaffelrörsvinkel som är lite brantare än 70 grader vid sag medan din Spark har 67 grad. Det ger mycket mindre stabilitet. Ingen problem på grus, men det blir sämre i stök

Jag skulle föredrar en gravel på grus. På enkla stig vet jag inte.

Byta FS mot HT?
Gick från FS till gravel till HT, gravel stulen, sedan tillbaka till FS och ännu en gravel.

Tänkte väl lite lika om HT:n men saknade FS i skogen och gravel är trots allt roligare på grus. Har dock en gravel som går mot äventyrshållet som även funkar på enklare stig så den är väl närmast att täcka in det du skriver om.

Byta FS mot HT?
Okej, tack för input!

De optimala kanske vore en mer XC/RC inspirerad FS? med typ 110/100..?
Hade ju helst slippa N+1, men man kanske inte har något val? haha.

Tillbaka
Topp