Byta gaffel från 80mm till 100mm

graevling

Ny medlem
Hej happyfolket..
Jag har just nu en gaffel med 80mm slaglängd på som jag inte alls är nöjd med. Det är en sr suntour med stålfjäder. Har haft den i ca 10 månader och den är helt slut redan.
Har kollat lite på ett par rock shox och foxgafflar, men alla verkar vara 100mm och uppåt.
Funkar det att sätta på en 100mm gaffel eller blir cykeln helt osymmetrisk då?
Alternativt; finns det några bra 80mm gafflar som nån kan rekommendera?
Jag kör typ på stig och liknande.

Mvh/anders

Jag har en gammal surly 1x1 som jag haft med både 80mm som den är designad för och med 100mm som ska vara för mycket och det har funkat bra med båda.

Bytte upp mig från en typ 60-70 mm RS Indy till en RS Reba Race 100 mm på min gamla Klein från 97. Gick alldeles utmärkt. Geometrin ändras ju självklart men på den cykeln var det bara tacksamt att få aningens mer upprätt sittställning, den är fortfarande räjsig.

Risk finns att vinklarna förändras på ett sätt som gör att belastningarna med ny gaffel sker på ett sätt som inte ramen är byggd för men jag tror det skall till betydligt mer än 20-30 mm längre gaffel för att det skall vara ngt att bry sig om.

Jag gjorde ett sånt byte på min HT förut. Jag märkte ingen som helst skillnad förutom att gaffeln fungerade som det var tänkt...

/Freddo

Har läst flera gånger på ett jättestort utländskt cykelforum att tillverkarna bygger in lite marginal i ramarna så att man kan sätta på en lite högre/lägre gaffel utan att ramens hållbarhet ska vara i fara. Sen vette sjutton hur det är med garantin och man kan dessutom få en lite annan geometri men det spelar kanske inte så stor roll.

Tillbaka
Topp