Byta hjul på 80-talsracer - problem

carash

Ny medlem
Hej!

Har precis köpt en gammal fin 80-talsracer för 1500:-. Det mesta är fint med den förutom hjulen som är lortiga och trötta. Tänkte byta. Ringde till CC och de påstod att dagens hjul är anpassade för att bära 9-10-delade kassetter och mina växlar (shimano 600 steglösa) är gjorda för 6-delad bakkassett vilket inte går att köpa idag.

Lösningar? Stämmer detta?

1. Jag kan inte köpa 9-delad och hoppas på att steglösheten blir min räddning för en sådan kassett kräver smalare kedja?

2. Går det att köpa en gammal (begagnad) 6-delad av shimanokassett? Passar den i så all i dagens shimanohjul? Svårt att få tag på?

Vore guld med lite hjälp med detta inför våren. Mvh Hugo

1. Kan gå, vet inte säkert. Men kedjan blir ett problem ja. Du kanske får byta klingor fram också. Dessutom kan gamla hjul vara smalare/bredare än nya så att de inte passar mellan bakgaffelbenen.

2. Jag det går på ebay t.ex. Tror inte den passar eftersom gamla hjul brukar ha frihjulet inbyggt i "kassetten" till skillnad från dagens där kassetten bara är en massa kugghjul. Dessutom är en 6-delad kassett smalare än en 9-delad.

Är hjulen verkligen slut då? Att de är lortiga är ju snabbt ordnat liksom... Annars är det nog enklast att köpa 80-talshjul begagnat via blocket eller ebay. Alternativt låta någon bygga nya hjul åt dig. Kostar väl mer än hela cykeln iofs.

Det är inga problem egentligen... Det går att sätta en dit distansring och sen på med en sjudelad kassett. Gjorde så på min (också icke indexerad shimano 600) och tycker det funkar kanon. Tog mig utan växelproblem runt Vätternrunan :) Blev däremot rekommenderad att inte öka antal växlar mer än så, då det tydligen kan bli lite struligt med växlingen.

Sportex (t.ex.) brukar ha sexdelade frikransar. Dock är de inte kompatibla med moderna nav eftersom de gängas fast på navet. Så det är nog inte ett alternativ heller tyvärr.

Det finns ett par saker till att tänka på. Ett Modernt baknav har ett inbyggnadsmått på 130mm i bakgaffeln. En äldre racer med gängad frikrans har nästan garanterat 126mm i inbyggnadsmått. Det går att pressa in ett 130mm nav i en sån bakgaffel eftersom stålet är så flexibelt men det är inte bra.

Ute i stugorna runt om i Sverige så finns det MASSOR med gamla fin-fina hjul som inte har rullat så mycket som har många mil kvar. Jag skulle köpa ett par såna hjul. Ekra om dem (eftersom det troligtvis sitter ett par fina men ack så omoderna tubfälgar på den idag) och sen har du ett par perfekta hjul.

Problemet blir väl att slutnotan på ett sånt hjulpar står i paritet med din beggade hoj.... :-(
... men shit vad det kommer att rulla på fint.
//F

Surfa över till www.sheldonbrown.com, och läs vad han har att säga om shimanokasetter och olika versioner av nav. När du ändå är där så kan du kolla vad han säger om "cold setting a frame" också.
6-växlat är lite svårt att sia om då det finns en drös olika lösningar där, både frikrans men också några tidiga variationer på body och kassett. Är det frihjul så finns det fortfarande grejer att köpa/bygga. Att trycka ut en stålram till 130mm är inga problem, men som redan skrivet så kan 9-växlat vara lite pyssligt att använda tillsammans med friktionsväxel. Men har man bra fingertoppskänsla så går säkert det också.

Tack för alla svar! Ser ut att bli antingen

-Begagnade hjul med 6-delad ebay-lösning

eller

-Komplett nytt system för växlar/bromsar samt nya hjul då jag alltid kan flytta vidare dessa till en senare cykel.

carash skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla svar! Ser ut att bli antingen
>
> -Begagnade hjul med 6-delad ebay-lösning
>
> eller
>
> -Komplett nytt system för växlar/bromsar samt
> nya hjul då jag alltid kan flytta vidare dessa
> till en senare cykel.

Är det inte värt att prova Ikaros lösning? Sjudelat kasset ex http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=958 med en spacers.

Hjul för frikrans finns fortfarande: http://www.garage24.se/Templates/Pr...roductID=c95aee2b-c75e-4cec-b8ee-773937b803a7
Liksom 6delad kasset: http://www.garage24.se/Templates/Pr...roductID=a1f1d77d-df69-4e94-a8f1-0ac16d7ba6b6 , http://www.garage24.se/Templates/Pr...roductID=0d160fc5-bb8a-4d3c-bfe7-d6527e709021

Grejerna finns, det stora dilemmat är snarare vad man behöver, vad man tror att man behöver och vad andra tycker att man behöver.

Tillbaka
Topp