Byta hjullager själv?!

Mhunter

Medlem
Byta hjullager själv?!
Hallå!
Jag behöver byta hjullager på min Scott Scale, det är DT Swiss-hjul med s.k. Maskinlager, dvs "kullager" ej lösa kulor.
Min fråga är om dessa sitter extremt hårt ipssade, eller om man kan hantera detta själm med enkla medel?
Jag är en ganska avancerad mekaniker, men vill fråga innan jag tar isär det hela.
Tacksam för svar!

Byta hjullager själv?!
Hej,

Det går säkert att göra själv men just detta har jag efter att ha försökt själv valt att åka med till min favoritmekaniker. Dels kan lagren sitta rätt så hårt och dels behöver man veta exakt hur det sitter ihop för att man ska ta i på rätt ställe. Sedan har jag också varit med om att inte få i lagret ordentligt utan att det av någon oförklarlig anledning varit trögrullat efter byte.

Ytterligare en faktor är att det kan krävas lite större navnycklar än man normalt har hemma: 17-18. Nu har jag iofs. skaffat detta.

Åt till meken, var med när han byter och dokumentera förloppet så kanske du kan fixa det själv nästa gång. Det är mitt tips.

/Pasi

Byta hjullager själv?!
Qr 9 ? Dra av "ändplupparna" med tång om dom sitter hårt. Om axeln sticker ut, sopa till den med lämplig verktyg så följer lagret ut på andra sidan

Byta hjullager själv?!
Lite inspiration:

för bodyn

för hjullagren

Jag har dock inte testat själv ännu, men har tänkt att jag skall göra ungefär såhär
när det blir dags.

/Morgan

Tillbaka
Topp