Byta kassett - hjälp

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Byta kassett - hjälp
Ska byta ut ett gammalt sexdelat Suntour frihjul (kassett) mot en Shimano dito.

Har jag otur när jag tänker mig att jag bara behöver en kassettavdragare för att få av det gamla frihjulet. För att skruva på det nya behövs väl bara en kedjepiska? Eller skadar jag innanmätet genom detta?

Kan någon med bättre googleskills än jag länka till/tipsa om butik som har kassettavdragare för Shimano MF frihjul?

Senast ändrad:
Byta kassett - hjälp
Är det ett frihjul (- och det måste väl sexdelat vara?) behöver du väl två piskor om jag minns rätt, en att hålla mot och en att dra yttre kransen av med.

Senast ändrad:
Byta kassett - hjälp
Ja, det är ett frihjul. För att få av frihjulet behöver jag en kassettavdragare med passande "slitsar" (för Suntour fyra "klackar"). Detta verktyg har jag. Ingen kedjepiska är nödvändig för att ta av frihjulet.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta motsvarande verktyg till Shimano MF, därav min fråga. Behöver frihjulet dras fast så speciellt hårt? Jag menar, när man trampar dras ju frihjulet åt. Det borde inte vara nödvändigt att dra åt speciellt hårt. Eller?

Byta kassett - hjälp
Gubbcyklist sa:
Ja, det är ett frihjul. För att få av frihjulet behöver jag en kassettavdragare med passande "slitsar" (för Suntour fyra "klackar"). Detta verktyg har jag. Ingen kedjepiska är nödvändig för att ta av frihjulet.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta motsvarande verktyg till Shimano MF, därav min fråga. Behöver frihjulet dras fast så speciellt hårt? Jag menar, när man trampar dras ju frihjulet åt. Det borde inte vara nödvändigt att dra åt speciellt hårt. Eller?

Aha, missuppfattade frågan.
Du drar fast frhjulet medelst trampning :-)
Glöm bara inte att fetta in gängan om du vill ha av det nya nångång framöver .

Tillbaka
Topp