Byta lager fram, moongoose 24” jalco hjul?

Bowman

Medlem
Köpte en begagnad moongoose till grabben och framhjulet (kanske bak med) rullar trögt och hackigt.
Tänkte jag skulle vara händig och fixa det själv men det var stökigt och det var inte kullager utan lösa kulor.
Någon som kan hänvisa till vad man kan köpa ny typ axel och ”innanmäte” med kulor osv. Plus om det är värt det?
Känns som en fin cykel som är värd att renovera.
Känns som det borde vara nåt sånt här.
Men min Axel är Max 110mm och kulorna ligger fritt.

Senast ändrad:
Kanske lättare att byta hela navet. Ett Shimano Deore nav kostar knappt två hundra spänn. Jobbet fixatr man ganska lätt efter lite youtubande (kolla efter Ali Clarkson)) och är väldigt tillfredställande pyssel.

Kanske lättare att byta hela navet. Ett Shimano Deore nav kostar knappt två hundra spänn. Jobbet fixatr man ganska lätt efter lite youtubande (kolla efter Ali Clarkson)) och är väldigt tillfredställande pyssel.
Ja ok, kanske kan göra det istället, men måste man ta loss ekrar osv då (har inte cykeln framför mig) låter i så fall värre :)

Navbyte förutsätter också att det ny navets flänsmått är tillräckligt nära det gamla så inte ekerlängden blir fel.

Om konor och skålar inte ser helt förjävliga ut hade jag nog bara lagt i nya kulor och fett och kört till det rasar.

Navbyte förutsätter också att det ny navets flänsmått är tillräckligt nära det gamla så inte ekerlängden blir fel.

Om konor och skålar inte ser helt förjävliga ut hade jag nog bara lagt i nya kulor och fett och kört till det rasar.
Det är ju det att jag inte riktigt vet, kan det andra i mekaniken vara kasst liksom, eller är det bara kulorna som blivit dåliga? Kan kulbanan vara kass med?
Kanske får köpa nya kulor och bara testa.
Är väl ganska händig, men jag antar att det är viktigt med att dra med rätt moment osv osv. När man pillar ihop det.

Funderar att dra till typ sportsson eller cykelkraft (lite väl långt för mig) och kolla vad dom har hemma på lagret.

Men kanske är det udda prylar?

Ofta går det att återanvända kulor med, beror på skicket. Är kulor och banor fina är det bara att göra rent och lägga nytt fett. Är banorna lite risiga kan nya kulor ge lite konstgjord andning. Vanliga storlekar är 3/16" eller 1/4", mätes lättast med skjutmått. Generellt om det är 10 kulor på vardera sida är det 3/16", är det 9 så är det 1/4".

Konor ska inte dras med moment, utan det ska vara precis så det inte är tight eller glappar. Glapp dödar lager på nolltid. Du kan behöva en konnyckel för att hålla konan på plats när du drar åt låsmuttern. Det kan behövas ett par försök innan det blir rätt.

Ofta går det att återanvända kulor med, beror på skicket. Är kulor och banor fina är det bara att göra rent och lägga nytt fett. Är banorna lite risiga kan nya kulor ge lite konstgjord andning. Vanliga storlekar är 3/16" eller 1/4", mätes lättast med skjutmått. Generellt om det är 10 kulor på vardera sida är det 3/16", är det 9 så är det 1/4".

Konor ska inte dras med moment, utan det ska vara precis så det inte är tight eller glappar. Glapp dödar lager på nolltid. Du kan behöva en konnyckel för att hålla konan på plats när du drar åt låsmuttern. Det kan behövas ett par försök innan det blir rätt.
Tack, jag skall göra ett försök!

Tillbaka
Topp