Byta lager på framhjul, hur?!

Naslin

Medlem
Hej alla,

Mitt framhjul vibrerar en aning och jag tror att lagren är slut. Såg även att de är fysiskt skadade när jag tittade på bilderna i efterhand.

Om jag får tag på nya kullager, hur kan jag byta dessa? Jag kan inte förstå hur jag ska få isär navet. Se bilder nedan.
Vad gör jag om de inte går att byta, byter man hela fälgen då?
Lagren är märkta med 6804LU

Uppskattar all hjälp!
CDCBFA7E-4D4E-4AF2-8E8B-9BE7256A51A3.jpeg
6BB9FA7B-7911-46CC-BA60-C08CF66712C4.jpeg
91D2B58B-D45C-4E49-ADDC-89595D600A86.jpeg
49090A20-56C2-4770-80DC-D4E630CE627E.jpeg

Pressa eller knacka ur axeln sen knacka ut lager? Vet inte hur uppbyggnaden ser ut men eventuellt har axeln en fläns bakom lagret, då skjuts lagret ut på motsatt sida från den sida du knackar/pressar på.

Pressa eller knacka ur axeln sen knacka ut lager? Vet inte hur uppbyggnaden ser ut men eventuellt har axeln en fläns bakom lagret, då skjuts lagret ut på motsatt sida från den sida du knackar/pressar på.
Ah, undrade hur axeln satt fast. Knacka alltså. Behöver jag några speciella verktyg, eller löser man det med standard-verktyg?
Räcker det att få exakt rätt dimension på kullager även om modellen inte är identisk?

Du tror att det är lagren men jag tycker att de ser ganska ok ut på bilderna (om du inte gjort rent). Hur känns det när du snurrar på axeln?

roligt med din nyfikna fråga, du fick nyss svar:)

eftersom du på ett positivt sätt luftar din mekaniska icke-erfarenhet så tydligt, kanske bra om någon mer bevandrad tittar tilll problemet?

gå gärna loss själv sedan! mycket viktigt att eventuella nya lager hamnar exakt i vinkel, och att kraften att föra dem på plats hannar bara och endast mot yttre ringen.

och sluta med avfettningsmedel eller högtryckstvätt i lagrens närhet. om det nu varit ett tema?

Du tror att det är lagren men jag tycker att de ser ganska ok ut på bilderna (om du inte gjort rent). Hur känns det när du snurrar på axeln?
Titta på bilden som är en närbild på lagret, uppe till höger syns en reva, ser ut som ett det är trasigt.
Det känns som små vibrationer, det snurrar på väldigt fint men är som sagt dova vibrationer. Inte som det är glapp, mer som ett konstant gnagande.

roligt med din nyfikna fråga, du fick nyss svar:)

eftersom du på ett positivt sätt luftar din mekaniska icke-erfarenhet så tydligt, kanske bra om någon mer bevandrad tittar tilll problemet?

gå gärna loss själv sedan! mycket viktigt att eventuella nya lager hamnar exakt i vinkel, och att kraften att föra dem på plats hannar bara och endast mot yttre ringen.

och sluta med avfettningsmedel eller högtryckstvätt i lagrens närhet. om det nu varit ett tema?
haha! Ja, jag lämnar faktiskt gärna in det. Så har någon ett förslag på ställe i Stockholm som kan lösa problemet är det välkommet.

Ingen avfettning eller högtryckstvätt så klart ?
Kan dock inte svara för förra ägaren, men han verkade meka en del själv.

det är lovvärt att göra det själv!

att skaffa relevanta verktyg och lösa det på egen hand kan bli början på något roligt. men lite konsultation är sällan fel.

Helt apropå, jag ska också precis göra lagerbyte i nav och letar verktyg. Det är ju lite knepigt eftersom det bara är 12 mm hål i mitt fall så vilket fulverktyg som helst passar inte (har tidigare klarat mig på skruvmejsel, rör och hammare) och jag tror det krävs varianten med klor som drar från rätt sida på det här. Nån som har hittat hyfsade såna special tools?

Helt apropå, jag ska också precis göra lagerbyte i nav och letar verktyg. Det är ju lite knepigt eftersom det bara är 12 mm hål i mitt fall så vilket fulverktyg som helst passar inte (har tidigare klarat mig på skruvmejsel, rör och hammare) och jag tror det krävs varianten med klor som drar från rätt sida på det här. Nån som har hittat hyfsade såna special tools?
Jag har pressverktyg men jag föredrar oftast drivdorn.

Drivdorn var inte så dumt, ett sånt kit saknas i verkstan men inte säker på att jag kommer undan med det här. Surly själva kör ett mäktigt verktyg som krokar i lagret från insidan och sen slår ut det med en glidande vikt på utsidan. Känns lite väl ambitiöst att ha hemma däremot. I båda fallen blir det kanske den inre lagerbanan som tar kraften, så det gäller att den inte ger upp innan lagret är ute då.

Att avgöra ett lagers status genom att bara titta på det förutsätter att det är helslut. Dålig funktion får man långt tidigare. Glapp eller knastrande brukar inte synas.
När lagret ska ut kan du i princip använda vad du vill, det är ju redan trasigt. Att slå isär ett lager genom att slå på innerringen förutsätter nog en hel del övervåld när det handlar om ett hjullager till en cykel…
När du knackar i det nya ska all kraft som sagt vara på ytterringen. En hylsa av lämplig storlek och en gummiklubba brukar funka fint.
Oavsett om du ska ha i eller ur lagret så är det bra att knacka det ”runt om” så det inte hamnar snett för då kan det kila fast sig rätt så rejält.

Edit: Förtydligande

Titta på bilden som är en närbild på lagret, uppe till höger syns en reva, ser ut som ett det är trasigt.
En reva i vad? Tätningsringen ser intakt ut. Lagerbanorna behöver inte vara perfekta på sidan, bara inuti där kulorna skall rulla.

Det känns som små vibrationer, det snurrar på väldigt fint men är som sagt dova vibrationer. Inte som det är glapp, mer som ett konstant gnagande.
Det är inte bromsskivan som ligger emot då? Eller skev fälg, eller däck som är problemet?
Bromsskivan testar du enkelt genom att bromsa ytterst lätt. Blir det bättre eller sämre så ligger problemet där.

En reva i vad? Tätningsringen ser intakt ut. Lagerbanorna behöver inte vara perfekta på sidan, bara inuti där kulorna skall rulla.

Det är inte bromsskivan som ligger emot då? Eller skev fälg, eller däck som är problemet?
Bromsskivan testar du enkelt genom att bromsa ytterst lätt. Blir det bättre eller sämre så ligger problemet där.
Vet inte om det har någon påverkan men se bild.
616807C9-88AD-45B1-ADBA-D0B8198CCF64.jpeg

Jag har haft hjulet av och höll då i lagren när jag snurrade, kan nästan avgöra vilken sida vibrationerna kommer ifrån också.
Så är tämligen säker på att det är någonting med kullagret.
Jag kan säkert cykla utan problem men vill för säkerhets skull laga innan cykelvasan.

Med den infon jag fått lutar det att jag lämnar in fälgen för byte av lager. Kan man göra detta på en vanlig cykelverkstad?

Om du menar randen i metallringen utanför den röda gummitätningen så har den ingen inverkan på funktionen. Men lagret kan såklart vara slut av andra anledningar.

Ja, en rutinerad LBS fixar detta.

Beteckningen på lagret står på tätningen (6804-2RS alt. 61804-2RS) så du kan beställa på nätet och be vilken verkstad som helst om hjälp att byta dem om du inte vill ge dig på att göra det själv. Det är som sagt inget svårt om man bara tar det lugnt med hammaren.

Beteckningen på lagret står på tätningen (6804-2RS alt. 61804-2RS) så du kan beställa på nätet och be vilken verkstad som helst om hjälp att byta dem om du inte vill ge dig på att göra det själv. Det är som sagt inget svårt om man bara tar det lugnt med hammaren.

+1

Här tex https://www.kullagret.com/product/61804-2rs-kullager

Evt kan du behöva (försiktigt!) värma navet på utsidan med en värmepistol. Då brukar lagren trilla ut av egen tyngd.

Samma när nya lagren ska i, värma lite.

Beroende på var i landet du finns TS har jag lagerurdragare i rätt storlek att låna ut om du vill/vågar göra jobbet själv. Urdragarna är expandrar man för in och justerar så att eggen i dess bakkant hakar i lagrets baksida. Sen drar man ut lagret med en glidhammare. Det underlättar om man kan värma navet ordentligt först.

Vet inte om det har någon påverkan men se bild.
Visa bilaga 505037

Jag har haft hjulet av och höll då i lagren när jag snurrade, kan nästan avgöra vilken sida vibrationerna kommer ifrån också.
Så är tämligen säker på att det är någonting med kullagret.
Jag kan säkert cykla utan problem men vill för säkerhets skull laga innan cykelvasan.

Med den infon jag fått lutar det att jag lämnar in fälgen för byte av lager. Kan man göra detta på en vanlig cykelverkstad?
Känn med fingret först för att vara säker. Sätt fingret på inre lagerbanan och rotera. Det ska gå helt lent. Vissa typer kan gå lite trögt pga tätningen, men lent och slätt ska det vara. Om det går "grusigt" eller knastrigt så har du bekräftat att det är lagret. Så är konstens regler. Börja med det.

Angående lagerstorleken så är dom standardiserade. Gå antingen efter millimetermåttet på utsidan, insidan och höjden, eller kolla om du ser beteckning på tätningen.

Byta lager själv är lätt. Har en sån där utdragare med expander som tar på insidan av lagret men det går så långsamt med det. Knackar bara ut dom genom navet med en stor maskinskruv och gummiklubba. Pressa dit nya kan man göra som sagt med en hylsa. Ta gärna en som är 1mm mindre i dia än lagret så du inte pressar fast den i navet.

"Mitt framhjul vibrerar en aning..." Det kan ju vara lagerfett som saknas, men det kan vara andra saker.
Är det vid navet det liksom vobblar och finns litet glapp?
Är hjulet/fälgen helt rund? 'Syns bäst när det passerar gafflarna, tror jag.

Det står 6804LU men verkar ha exakt samma dimension som -2RS. Kan jag beställa det trots att de skiljer sig i betäckning?

"Mitt framhjul vibrerar en aning..." Det kan ju vara lagerfett som saknas, men det kan vara andra saker.
Är det vid navet det liksom vobblar och finns litet glapp?
Är hjulet/fälgen helt rund? 'Syns bäst när det passerar gafflarna, tror jag.
Ja alltså svårt att beskriva.
Inget glapp vad jag märker. jag håller fingrarna i inneringen på kullagret, på var sida om navet och snurrar. Då är det som en malande känsla som skapar små konstanta vibrationer. Inget jag märker när jag cyklar, men den känns om jag håller upp framhjulet i luften och snurrar det. Verkar inte heller påverka förmågan att snurra då det snurrar på bra.

Ja alltså svårt att beskriva.
Inget glapp vad jag märker. jag håller fingrarna i inneringen på kullagret, på var sida om navet och snurrar. Då är det som en malande känsla som skapar små konstanta vibrationer. Inget jag märker när jag cyklar, men den känns om jag håller upp framhjulet i luften och snurrar det. Verkar inte heller påverka förmågan att snurra då det snurrar på bra.
Byt lager. Maskinlager har inte världens bästa livslängd som hjullager. Känns de grusiga är de döende.

Beroende på var i landet du finns TS har jag lagerurdragare i rätt storlek att låna ut om du vill/vågar göra jobbet själv. Urdragarna är expandrar man för in och justerar så att eggen i dess bakkant hakar i lagrets baksida. Sen drar man ut lagret med en glidhammare. Det underlättar om man kan värma navet ordentligt först.
Jag bor norr om Stockholm ?

Tack!
Beställer två lager till att börja med.
Antingen
Enduro 6804 LLU MAX ABEC3 20x32x7
Eller
61804-2RS1 SKF Kullager 20x32x7
Misstänker att det inte spelar så stor roll vilket.
Köp inte enkeltätade lager! Hjullager sitter illa till för väta och smuts så det letar sig garanterat in. Varför man satt dit enkeltätade från början är ett mysterium, ingen smörjer dem ju ändå. Håll dig till 2RS och inte till 2RS1. Jag skulle köpa SKF-lager, de håller jämn kvalitet, även om också de görs i Kina idag.
Har du en Momentum-butik i närheten så kan du handla dem över disk, möjligen med en dags leveranstid om de inte har dem hemma.

Köp inte enkeltätade lager! Hjullager sitter illa till för väta och smuts så det letar sig garanterat in. Varför man satt dit enkeltätade från början är ett mysterium, ingen smörjer dem ju ändå. Håll dig till 2RS och inte till 2RS1. Jag skulle köpa SKF-lager, de håller jämn kvalitet, även om också de görs i Kina idag.
2RS1 är tätade på båda sidor enligt diagrammet ovan? Eller har jag missat något?

Beställde SKF Kullager från remlagret.
Är det någon som kan tänka sig göra jobbet för en slant, räck upp handen. Annars lutar det åt att jag ger mig på det själv till hösten alt lämnar in till en LBS.

Tillbaka
Topp