Byta nav (Deore LX) + Justera glapp i styrlager

Zamn

Ny medlem
Hej alla,

Har precis tagit upp cyklingen igen efter ett hyfsat långt uppehåll.
Upptäckte Happy mtb samtidigt och det verkar vara ett bra forum!

Har köpt en beg KHS alite 4000 -02 som behöver fixas i navet. Det var en spärr som var sönder och det går inte trampa alls just nu. Det skulle enligt uppgift (säljaren sa det) kosta ca 500 att byta delen i navet inkl arbete på cykelcity i Stockholm. Nu undrar jag om ni tycker att man ska fixa till navet eller köpa nytt nav istället? Ett LX kostar ca 400kr + arbete. Eller ska man kanske slå till på ett färdigt hjul med nav, fälgar och ekrar och allt och fixa resten hemma så man slipper arbetskostnaden. Min kunskap sträcker sig dock inte till om-ekring och liknande. Jag vill att det ska hålla bra iaf och det känns lite osäkert att fixa en pyttedel i navet måste jag säga.

Senast redigerad av en moderator:
låter som att bodyn är slut, vilket är snuddpå förbrukningdsvara på shimanonav om man cyklar mycket.

en ny body kostar ~300 spänn.. och det tar inte mer än 30 min att byta..

vad du behöver är 2 konnycklar och en insexnyckel av lite större storlek.

Ok, så arbetet kostar 200kr på cykelcity ungefär kan man säga?
Då känns det nog bäst att lämna in iaf, om ni tycker det är bäst att byta delen alltså och inget mer?

Om hela navet byts ut (som ju kostar nästan samma som delen) så måste man väl ekra om hela hjulet :)

Kan ju passa på att fråga om en annan sak också. Det är glapp i styret. Eller rättare sagt precis mellan gaffeln och ramen. Säljaren lyckades efter mycket om och men inte få bort glappet heller men trodde att affären kunde fixa det samtidigt med nåt specialverktyg... Jag är iof rädd för att jag får byta gaffel. Som sagt var det ett tag sen jag cyklade och är nervös för att något ska vara fel. Vill bara ut i skogen nu!! :)

Fredrik Larsson: Beskrev det hela ganska bra där. I värsta fall får du byta styrlager vilket kan gå på från 150 till 1500 spänn beroende på vad man väljer. Men det gäller bara om det inte går att justera bort glappet och innan man köper nytt kan en liten isärtagning med rengöring och omsmörjning vara en ide om mna vill spara arbete och pengar.

Ska man lossa både topp och sidoskruvarna? Jag lossade de som höll fast styrstammen, men hur mycket jag än snurrar på ringen försvinner inte glappet... Ska prova lite mer.

Jag behöver inte en distanser då kanske?

Fast jag får inte bort glappet. Det hjälper inte att dra åt toppskruven och sidoskruvarna. Den ringen man drar åt med handen går att dra hur många varv som helst åt båda håll, och glappet blir varken mindre eller större.

styrl2.jpg
Det är den du skruvar på? Den skall inte kunna skruvas hur mycket som helst på... Ev. så kan starnuten tryckts för långt ner i gaffelröret. Återkom om du inte får till det så kan jag förklara hur man fixar starnutten.

Nej, jag menar den som sitter under styret precis över ramen, precis under understa sidoskruven. Han ser ut att skruva på den med handen utan verktyg på en annan bild. Men är inte det skyddskåpan?? :)

När du har lossat styrstammen skall du ju dra åt skruven till topplocket/starnuten (ovanpå styrstammen) för att bli av med glappet.

Om det tar stopp när du drar åt den så beror det på att du har för få distanser under eller över styrstammen. Gaffelröret når altså topplocket och du kan inte skruva åt mer.

Om du skruvar åt utan att glappet försvinner kanske glappet inte är i "styrlager-paketet" utan mellan framgaffel/nav eller kanske att gaffeln "glappar/knirkar" något i sitt översta läge av slaglängden.

Undersök var glappet finns innan du drar åt för mycket. Styrlagret skall vara så pass åtdraget att du kan svänga styret utan motstånd, samtidigt som det inte glappar alls om styrlagret.

Jag har inga distanser alls... Har ju säkert funkat för förre ägaren utan i vilket fall så det borde inte vara det. Jag får fråga på affären, lyckas inte fixa det tyvärr. Tack för alla tips iaf, de kanske hjälper vid framtida fel :)

Burner Skrev:
-------------------------------------------------------
> det är inte så då att du har ett gängat styrrör??

tycker de verkar så...

Hmm, vet faktiskt inte. Har inte så bra koll på det tekniska måste jag erkänna. Kan ta kort och visa hru det ser ut exakt. Återkommer med det snart.

att distanser inte finns gör inget..

men ditt styrrör ser för långt ut måste jag säga.

styrröret skall vara några mm kortare än styrstammen/översta distans för att man ska få grejjerna i "kläm".

kapa det 3-4 mm och pröva på nytt, det borde ge resultat.

Ok!
För att justera lagerspänningen (glappet) gör följande:

1. Lossa de två skruvarna som sitter paralella på styrstammen.
2. Skruva åt skruven ovanpå styrstammen tills det inte glappar längre men ändå går lätt att styra.
3. Dra fast de två paralella skruvarna igen.

Edit: Svårt att säga om gaffelröret är för långt. Kanske. Är så fallet finns det två lösningar: Distansring eller kapa styrröret eller högre styrstam.

Oj det blev visst tre lösningar! ;)

> Tim Skrev:
>
> kapa det 3-4 mm och pröva på nytt, det borde ge resultat.

Eller lägg dit en 2-3mm distansring under eller övanpå styrstammen om du inte känner dig händig med bågfilen!

Blir till att köpa en distansring alltså.
Ska in till stockholm och fixa navet imorgon så då kan jag ju köpa det samtidigt.

Muerto > Har provat stegen 1-3 utan resultat, drar hårt men fortfarande glapp kvar oförändrat.

Tack för alla tips!

Nu har jag vart på Cykelcity i Stockholm och fixat allt. Min bakfälg var inte i alltför bra skick + lång väntetid i deras verkstad = nytt färdigt bakhjul. Det blev den bästa lösningen och jag fick tillbaks cykeln fort. En distansring till styrstammen löste glapp-problemet.

Nu kan jag äntligen ut och cykla!!!!! :)

Nu har jag tagit min första tur med cykeln. Härligt!!! Nu ska bara grusvägarna bli lite mindre tunga också så är allt toppen. Eller är det jag som inte har någon kondition kanske ;)

Tillbaka
Topp