Byta nav Zipp 404 från 2008?

Deru

Medlem
Jag har ett par äldre Zipp 404 där frihjulskroppen (tror jag det heter, där kassetten sitter) är ganska illa åtgången (rejäla hack i splinesen på en del ställen). Lyckats lista ut att det är modell 182 av Zipps nav.
Hjulet är från 2008 så det är väl kanske inte helt konstigt om det är slitet. Försöker få tag i reservdelar vilket visat sig vara allt annat än enkelt däremot.

Funderar på om det kan vara aktuellt att byta nav till något modernare som också stöder 11 delat istället för att fortsätta jaga reservdelar.
Är detta något som ni skulle rekommendera en nybörjare att ta sig an eller är det smartare att lämna in? Jag har inga planer på att regelbundet börja bygga hjul men lite intresserad är jag trots allt.

Om det är 20h, så har jag ett hjulpar med Hope RS4-nav och Zipp 303 tubfälgar där bakfälgen är skadad. Kan sälja för navpriset.

Har gjort motsvarande med ett 202-hjul där navet (av liknande årgång) hade spruckit. Bytte då till 24h variant av White Industries T1, inte lika lätt som Zipps nav, men klart snyggt och inga mer problem med "bett" i bodyn.

Dom naven är radialekrade på drivsidan har jag för mig, bytte själv till 2-kors på båda sidor när jag bygde om.

Går bra att byta, men skador i splinesen är inget att bry sig om, bara att köra.
Att få "bitmärken" HG-frihjulskroppar("bodys") av aluminium är ett välkänt problem med "dåligt" konstruerade nav eftersom HG är konstruerat för att bodyn skall vara i hårt material, inte alu, gärna stål men även titan funkar
957114d1421790713-clyde-proofing-free-hub-new-cassette-909342-deore-slx-xt-groupset-dsc01018.jpg

Läs mer om nackdelarna med HG-bodys i alu här

Det finns olika 'gör-det-själv'-lösningar man kan prova för att minimera problemen med "bitmärken" i alubodies, tex att ta häftpistolsklamrar som man rätar ut och lägger mellan kassett och body längs splinesen.
Här kan man läsa mer om hur man "räddar" alubodies mha uträtade klamrar
https://www.huckingkitty.com/forums/viewtopic.php?f=12&t=68

Tack för tipsen, typ sådär ser det ut hos mig. Lite mindre skador till och med.
Det värsta som kan hända är väl att jag skulle råka dra runt någon av klingorna, men det känns ganska osannolikt?

Jag har hittat en som kan bygga om hjulet i närheten av där jag bor, ska fundera på om det är värt pengarna.
Tack för hjälpen!

Annars kanske en SRAM Red-kassett löser problemet. Den har inga lösa klingor, utan alla sitter på kassettstommen.

Precis som Stumpy säger är den enklaste lösningen att köpa finkassett med dreven på hel/delad spindel för att inte få enskilda kuggar som tuggar sig in i stommen.

Men att byta nav är inget problem. Gjort det själv med ett par 202. Det ”enda” luriga är om det är ovanligt hålantal (jag hade 18 fram på nämnda par) samt att man nästan säkert behöver nya ekrar. Det är en rätt dryg kostnad om man envisas med att ha samma som det satt på från början (CX-Ray).

…och om du vill bygga själv på djupa fälgar, köp nippelhållare/-verktyg. Du kan tacka mig sen.

FYI så lämnar jag in hjulet på ombyggnad. Många bra tips ovan, tack för dessa!
Det som vägde över till denna lösningen var att jag ändå gått och funderat på om det är dags att uppgradera till 11 delat om ett år eller 2. Att jag inte gör jobbet själv är en kombination av tidsbrist och lättja (och kanske lite bristande kunskaper).

Framhjulet tänkte jag försöka fixa själv i vinter. Det funkar ju iofs, men det tar emot att inte ha samma grejer på hjulen.

Lite synd om det var ett 188 nav i silver då de hör till de snyggaste. Tycker nog bara WI naven ser bättre ut.

Sen finns det ju en massa unibody kassetter med 11-s som passar 10-delat. som:

Lite synd om det var ett 188 nav i silver då de hör till de snyggaste. Tycker nog bara WI naven ser bättre ut.

Sen finns det ju en massa unibody kassetter med 11-s som passar 10-delat. som:
Jättesnygga. Och jättedåliga. Jag har en navstomme som nån kan få, man behöver bara sätta dit en del av ekerflänsen…

Har gjort motsvarande med ett 202-hjul där navet (av liknande årgång) hade spruckit. Bytte då till 24h variant av White Industries T1, inte lika lätt som Zipps nav, men klart snyggt och inga mer problem med "bett" i bodyn.

Dom naven är radialekrade på drivsidan har jag för mig, bytte själv till 2-kors på båda sidor när jag bygde om.
Hej,
Kan man montera 24h nav på 20h hjul?

Tillbaka
Topp