Byta ner mig: Fox 40 mot vad?

twingate

Aktiv medlem
Hay,

Sen flytten till Bohuslän från Cali så blir jag allt mer medveten om att en Fox 40 är ganska overkill för det lokala landskapet. Det bär mig verkligen emot men har inte helt råd att köpa en ny mindre gaffel värd namnet utan att göra mig av med 40n så det blir nog till att sälja. Frågan är bara vad köpa istället?
Cykeln är en Intense SS från 08 och cyklingen blir AM/FR, mest härikring bohuslän men med div turer till större berg. Är ute efter en mer cyklingsbar maskin så en lättare gaffel med ~160mm verkar vettigt. Från början tänkte jag Fox 36 Van eller Float (RC2 givet), men jag kanske borde titta på andra alternativ?

-Thomas

Fox Float eller Maguras motsvarighet hade jag kikat på. Men det beror ju på budgeten, alla tillverkare har ju värdiga kandidater i olika prislägen.

Lyrik är ju också en fin gaffel, finns nu med 170mm slaglängd

Jag kör för övrigt 36 van rc2, men har inte kört något grövre så jag kan knappast komma med en relevant jämförelse

Senast redigerad av en moderator:
Budgeten begränsas av vad jag kan få för en 2009 40 RC2. Lyric Solo Air ser inte helt dum ut. Bra vikt med.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyrik är ju också en fin gaffel, finns nu med
> 170mm slaglängd
>
> Jag kör för övrigt 36 van rc2, men har inte
> kört något grövre så jag kan knappast komma
> med en relevant jämförelse

Jag är själv lite sugen på en Lyrik 170mm. Verkar kunna gå att få för €699 från Tyskland och finns både för 1 1/8" och 1.5". Frågan är vilken variant som är roligast - Mission control eller Mission control DH.

Solklart MCDH om du frågar mig.
Erfarenhet av min Fox säger att iaf jag inte behöver lockout om man har justerbar lågfartskomp. Vrid upp den lite för stigåka och vrid ner den lite för dh.

marran skrev:
> Solklart MCDH om du frågar mig.

Låter vettigt. Har nog aldrig kört med lockout på mina andra cyklar, vare sig det varit asfalt, grus, stig eller utför. Däremot har jag använt mig av LF-kompressionsratten på min Reba, som tyvärr sitter på poplockreglaget...

twingate skrev:
> Budgeten begränsas av vad jag kan få för en
> 2009 40 RC2. Lyric Solo Air ser inte helt dum ut.
> Bra vikt med.

Du kan nog byta 40n rakt av mot en riktigt fin gaffel med mindre slag det tror jag knappast skulle vara några problem att hitta någon intresserad :)

Kör den redan sänkt för att passa SSen som är 6,6 bak. Nog mest ute efter att komma ner i vikt.

VO2max skrev:
> går ju att sänka 40an till 160;)

Bos N'dee 2950g vs. Fox 40 3100g
N'dee nypris: 1349.00 €

Plz use brain

F.M.A skrev:
> Bos N´dee!
> Hade det på min Intense SS.
> Bästa singelkronan du kan hitta.

Lyrik Coil U-turn från förra året var en snuskigt bra gaffel. Nu raveas det dock mkt om nya Lyrik Coil DH 170 med Mission Control DH. Jag anser fortfarande Coil vara bättre än luft, men skillnaden är inte stor. En Solo air annars om du vill spara så mkt vikt det går, men det känns onödigt nu när coilgafflarna blivit så lätta.

En Lyrik Coil 170 väger numera 2367gr. Lättare än min Pike. :/
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=2095&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

En sån skulle jag satsat på om jag var du. Kräng 40n och leta upp en lyrik i ngn billig webshop.

OskarH skrev:
> twingate: N´dee är så bra, om inte bättra,
> lyssna på F.M.A...

Instämmer även jag.

Om man bortser från funktionen får man även fler suktade blickar efter sin cykel. och det är väl därför de flesta av oss cyklar? :)

Jag +1:ar Westman. Lyrik är en mycket go gaffel, har aldrig kört på en gaffel med mindre stiction än min. Sorgligt bara att priset nästan ökat med 100 % de senaste åren.

wuchi skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > twingate: N´dee är så bra, om inte bättra,
> > lyssna på F.M.A...
>
> Instämmer även jag.
>
> Om man bortser från funktionen får man även
> fler suktade blickar efter sin cykel. och det är
> väl därför de flesta av oss cyklar? :)

...och ni missar fortfarande poängen. Varför skulle jag byta en extremt bra gaffel mot en annan extremt bra gaffel för att spara 150g och dessutom behöva lägga ut pengar jag inte har? Tvivlar starkt på att jag kan få ut 1350 Euro för min 40 även om det är en 2009.

Stukade blickar från bönderna i Bärfendal är verkligen det jag är ute efter.

twingate skrev:
> Bos N'dee 2950g vs. Fox 40 3100g
> N'dee nypris: 1349.00 €
>
> Plz use brain
>
> F.M.A skrev:
> -----
> > Bos N´dee!
> > Hade det på min Intense SS.
> > Bästa singelkronan du kan hitta.

Well. Use brain...? Det var ju trevligt...
Körde en lyric solo air innan jag köpte N'dee.
Går inte att gämföra dessa gafflar.
Ndeen är den i särklass bästa gaffeln jag testat (singelkrona).
Om du byter från fox 40 finns ju risken att du kommer bli besviken på ngt annat.
Min ss var nere mot 14 kg när jag körde tubeless och det tycker jag är ok för en freeride cykel.
Vikten kan ju bantas på andra håll.
Men vad vet jag, jag använder ju tydligen inte hjärnan... ;)

F.M.A skrev:
> twingate skrev:
> -----
> > Bos N'dee 2950g vs. Fox 40 3100g
> > N'dee nypris: 1349.00 €
> >
> > Plz use brain
> >
> > F.M.A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bos N´dee!
> > > Hade det på min Intense SS.
> > > Bästa singelkronan du kan hitta.
>
>
> Well. Use brain...? Det var ju trevligt...
> Körde en lyric solo air innan jag köpte N'dee.
> Går inte att gämföra dessa gafflar.
> Ndeen är den i särklass bästa gaffeln jag
> testat (singelkrona).
> Om du byter från fox 40 finns ju risken att du
> kommer bli besviken på ngt annat.
> Min ss var nere mot 14 kg när jag körde tubeless
> och det tycker jag är ok för en freeride cykel.
>
> Vikten kan ju bantas på andra håll.
> Men vad vet jag, jag använder ju tydligen inte
> hjärnan... ;)

Well, jag var nog lite för otydlig i min utgångspost om det ekonomiska läget och önskan att komma ner i vikt. Sry för detta. Men en del av ekvationen är helt klart det du beskriver; inte helt lätt att köpa ner sig från en så bra gaffel som 40RC (eller en Bos för den delen). Vore inget vidare kul att kränga min nuvarande för 6-8K och sen lägga 2K emellan för en Lyric bara för att sen bli besviken.

Vikt kan helt klart bantas på andra håll och det är på agendan men jag skulle gärna fått ner vikten framtill en del och ett halvkilo på gaffel känns som en en bra plan (kanske?).

Vad har du för styrlager, framfälg, styrstam och styre? DH-slang fram? Om viktminskning av fronten är prio 1 kan du ev kapa ett halvkilo billigare på andra sätt.

Westman skrev:
> Vad har du för styrlager, framfälg, styrstam och
> styre? DH-slang fram? Om viktminskning av fronten
> är prio 1 kan du ev kapa ett halvkilo billigare
> på andra sätt.

True.
Canecreek XX 1,5 - 1 1/8
Easton Havoc AM
Maxxis Minion DHF 3C 2,7 - ska bytas till något lättare.
XC slang - Funderar på Stans
Easton Havoc stem
Easton MonkeyLite DH

Lättare däck och NoTubes skulle göra en del men planen var att göra det i tillägg till gaffelbytet.

Börja då med t. ex. ett High Roller 2.5" 42a fram. Funkar bra på NS är min erfarenhet, rätt bra allround FR-däck faktiskt. Runt 1250g.

Resten var rätt lätt och inte så mycket vinst att pilla med. Vad har du för bromsar?

Westman skrev:
> Börja då med t. ex. ett High Roller 2.5" 42a
> fram. Funkar bra på NS är min erfarenhet, rätt
> bra allround FR-däck faktiskt. Runt 1250g.
>
> Resten var rätt lätt och inte så mycket vinst
> att pilla med. Vad har du för bromsar?

Jo, däck är en plan att byta. Funderar här på att kanske testa ett mer AM anpassat däck och se hur det håller. Som Fässberg påpekar; spara 500g.

Bromsar: Code. Väger en del men har inte helt råd att byta.

Du kan testa att byta dina Codes mot ngt lättare som t. ex. Juicy.

För hemmaåkning kan du kanske komma undan med ett ännu lättare däck. Men där nånstans runt 1200g börjar punkaskyddet bli för klent för vanlig slang om man kör lågt nog tryck att ha grepp. Så då är det väl UST som gäller.

Om man kollar hans projektlogg känns det mer som att det blir FR än AM. Fick inte intrycket att det ska trampas miltals från första inlägget.

Men om det ska det duger ju drygt 700 fint som du säger.

Jag kör redan med 40n sänkt o det funkar alldeles utmärkt till större berg och diverse nedförs-stigar häromkring. Till att cykla på längs funkar det väl däremot sådär (förvisso hjälper det att skruva upp lågfartsdämpningen) och vikten är lite mycket när man ska uppför backarna.
Byggprojektet är bara en del av ett mycket större nätverk av cyklingsbara stigar i trakterna som jag gärna vill utnyttja. Dvs, jag cyklar inte bara nerför.
Tyvärr har jag för närvarande inte råd att köpa ytterligaren en hoj för AM så alternativet är att kränga 40n till fördel för en lite lättare gaffel samt en allmän viktbantning av hela maskinen. Lättare däck är givet, NoTubes är en plan, lättare bromsar vire fint, sälja gaffeln kanske bara är korkat?

Ur ekonomisk synpunkt är det tungt att sälja gaffeln såklart, då du inte får tillbaka vad den kostat, och kanske vill du ha den vid senare tillfälle?

Om du har ett par väldigt fina code kan jag hjälpa dig att lätta vikt på bromsfronten!
Har ett nytt par Juicy 7 som jag kan tänka mig att byta.

Float rc2:a eller en van rc2, väldigt låg vikt för sin styrka/styvhet, trots diverse fellandningar och krasher sist jag var i Gesunda så kändes gaffeln riktigt bra. Jag har dessutom snikmodellen utan kompressionsjustering. De är inte så komplicerade att serva heller för den delen..

Kör du med 1,5" styrrör på 40:an?

/ Eriken

ErikH skrev:
> Float rc2:a eller en van rc2, väldigt låg vikt
> för sin styrka/styvhet, trots diverse
> fellandningar och krasher sist jag var i Gesunda
> så kändes gaffeln riktigt bra. Jag har dessutom
> snikmodellen utan kompressionsjustering. De är
> inte så komplicerade att serva heller för den
> delen..
>
> Kör du med 1,5" styrrör på 40:an?
>
> / Eriken

Foxgafflarna ligger ju väldigt nära till hands med erfarenheten från 40n. Tror dock inte jag skulle gilla en gaffel utan ställbar kompressionsdämpning så RC2 helst.
40 finns bara med 1 1/8 så jag kör med ett reducer styrlager.

Jag menade förstås att 36:orna är helt ok a självserva i sin helhet, inte specifikt R"modellen.

Det sitter en lyrik soloair(09( på min hardtail som jag än så länge bara kört ca 10ggr pg a snön, den gaffeln upplever jag vara lite för linjär, svårt att få rätt sag och ändå ha känslighet över små¨ojämnheter. Men den bottnar sällan. Den blir kanske känsligare när man kört in den ordentligt.. alt shimsa den lite mer progressiv.

Van 36 r:en är jag jävligt nöjd med, stark styv lätt känslig(utan att bottna för lätt) och pålitlig.

/ Eriken

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp