Byta ram från hardtail till helfjädrad. Scott aspect 910

Morgatt

Medlem
Hej,
Jag har suttit å kikat lite på helfjädrade carbon ramar för relativt vettiga pengar, dock så är jag osäker på om det är lösbart,
Är det något specifikt jag ska tänka på, eller är det en dum idé?
Tips på ramar å vad som skulle funkar uppskattad!

min nuvarande hoj specar detta:
FrameAspect 900 Alloy 6061, Performance geometry, Internal cable routing
ForkRock Shox 30 Silver TK Solo Air, Alloy steerer PopLoc Lockout / reb. Adj., 100mm travel
Front DerailleurShimano Deore FD-M610 / 31.8mm
Rear DerailleurShimano XT RD-M781 SGS Shadow Type 30 Speed
Number of Gears30
ShiftersShimano Deore SL-M610 Rapidire plus 2 way release w/gear indicator
Chain setShimano FC-M622 2-piece Design 40Ax30Ax22
Bottom BracketShimano Cartridge 68mm shell
CassetteShimano CS-HG50-10 11-36 T
ChainKMC X10
BrakesetShimano BR-M447 Hydr. Disc 180/F and 160/Rmm SM-RT54 CL Rotor
HandlebarsSyncros M3.0 720mm, black, 31.8mm 12mm rise 9 degrees
StemSyncros M3.0 HL-D507A
HeadsetGW 1SI110 OE integ.
RimsSyncros X-39 Disc 32H, Eyelets, black
Front HubFormula CL51
Rear HubShimano FH-M3050-CL

Sälj din hardtail och köp en ny fullsuspension, det sparar dig mycket tid och huvudbry.
Ja det tror jag absolut är den smidigaste lösningen, nu är jag dock lite intresserad av att testa å lära mig mer om hårdvaran på cykeln och delvis därför jag skulle vilja göra detta, tror inte att detta är varken den billigaste eller smidigaste lösningen,

Ja det tror jag absolut är den smidigaste lösningen, nu är jag dock lite intresserad av att testa å lära mig mer om hårdvaran på cykeln och delvis därför jag skulle vilja göra detta, tror inte att detta är varken den billigaste eller smidigaste lösningen,
E du ny på cykelmek så avråder jag dig iaf. att byta ram. Det är många olika standarder och annat som krånglar till det. Det kommer förmodligen att ta lång tid att bygga om. Du kommer att lära dig meka cykel ändå med tiden om du vill det, alltid något som går sönder eller ska servas.

Allt är möjligt, jag går liknande tankar.
Ledsen för att behöva säga det, men det är ingenting på din cykel som är värt att spara. Det är en ganska billig cykel med billiga komponenter, det skulle vara motsatsen till att sminka en gris att hänga dom på en ny carbon ram.

Jag säger inte att det är något fel på din cykel. Den är sannolikt bra som den är, men den kommer inte bli något annat än vad den är. Den är inte ett bra råmaterial att bygga vidare på.

Låt det inte hindra dig att helt enkelt sälja den du har och bygga en ny från scratch, det kommer sannolikt inte kosta dig mer.
Stirra dig inte blind på carbonramar, välj en ramtyp som passar dina behov och köp den i det utförande som plånboken tillåter.

Tillbaka
Topp